[LO] hoe een paard leren meewerken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

[LO] hoe een paard leren meewerken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 17:11


Hoihoi! Pling

Ik wil mijn verzorgpaard leren wat longeren is maar hij is nog nooit gelongeerd dus hoe pak ik dat aan?

Hij is ooit met een lang touw aan een paal vastgebonden geweest en dan moest hij rondjes lopen en dan trok hij ook wel.
We hebben geen bak oid wat afgesloten is. We hebben wel een klein weitje waarin ik hindernissen neer kan zetten in de hoek zodat hij maar een klein stukje heeft om rond te lopen.

Maar hoe groot moet die cirkel minimaal zijn??
En hoe kan ik hem leren dat ik in het midden sta en hij rond moet lopen zonder dat hij gaat trekken?
En kun je een paard longeren aan het halster? Of heb je er zo'n speciaal hoofdstel voor nodig? Verward

groetjesss mij Doei, doei

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:23

Het is inderdaad slim om de hoeken aan te geven, zodat je hem niet iedere keer moet corrigeren. En dat je dat probleem tenminste niet hebt.

Ik denk iets van 15 meter doorsnede. Wij hebben een longeerbak van 11x11 en dat gaat super met pony's (1.45) maar een groot paard kan niet makkelijk galoperen in dit bakje.

Dit moet je eigenlijk samen doen. Jij in het midden en de ander naast hem lopen en 'de wegwijzen'. Die kan dan steeds verder bij je paard vandaan tot die persoon ook in het midden staat en je paardje netjes rondjes blijft lopen. Dan kan je alleen verder.

Longeren aan een halster kan, als je het alleen doet om hem 'uit te laten'. Als je wil longeren voor spieren etc. Is het slimmer om een hoofdstel in te doen.

Jacobientjuh
Berichten: 39
Geregistreerd: 31-05-04
Woonplaats: in the middle of no where

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-04 17:30

mijn verzorgpaard is ook 1.45 a'1.50(weten we niet precies) dus het zou wel moeten kunnen denk ik in een bakje van 12x12 bijv.
ik denk dat ik het bakje met stroomdraad ga maken want de hindernissen waarmee ik de bak af wilde zetten gebruiken we eigenlijk steeds om te springen...(ja duh waarvoor anders... Verward Haha! )

bedankt voor je antwoord iig!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:15

Al zijn het maar balken op de grond...dat ziet hij beter dan alleen een draadje.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 22:49

Ik maak voor jonge paarden wel een longeercirkel met prikpaaltjes en breed lint. Ze zien het duidelijk en als ze uitbreken gebeurt er in ieder geval niets. Stroom er op lijkt me toch echt geen praktisch idee, als je onervaren paard per ongeluk een schok krijgt is dat niet zo goed voor z'n zelfvertrouwen en waarschijnlijk ook niet voor het vertrouwen dat hij in jou heeft.
Verder zou het wel eens mee kunnen vallen, wij hebben zelf een paard dat als veulen een tijd aan de stik heeft gestaan (niet bij ons hoor) en die vond longeren absoluut geen probleem.

Alline
Berichten: 454
Geregistreerd: 28-05-04
Woonplaats: Ferwert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 09:35

Sjonniej schreef:
Longeren aan een halster kan, als je het alleen doet om hem 'uit te laten'. Als je wil longeren voor spieren etc. Is het slimmer om een hoofdstel in te doen.


Om een paard meteen met hoofdstel te gaan longeren terwijl je t nog nooit gedaan hebt, lijkt me niet slim. Je kunt het beter eerst met halster proberen totdat je het helemaal onder de knie hebt.
succes

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-04 23:21

en laat iemand met het paard meelopen aan de buitenkant, jij in het midden, zodat ie snapt dat ie rondjes moet lopen..
maar de aandacht moet op de persoon in het midden blijven!!
dat is het allerbelangrijkste..
als ie nou onwijs gaat lopen trekken, niet eigenwijs doorgaan en laat hem ook niet om je heen racen.
doe de eerste (2) we(e)k(en) alleen maar stappen en als ie eenmaal doorheeft dat ie rondjes om je heen moet lopen dan kan je gaan beginnen met draf..
en beloon hem heel veel als ie iets goed doet!!
succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 11:25

Klopt, dat werkt echt wij hebben dat ook gedaan en na een paar weken ging het heel goed. suc6!!!