[LO] dom bedacht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 11:08

Geen enkel probleem, mits hij goed gebruikt wordt en het dier met mate gelongeerd wordt.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:47

MinX,
ik rijd mijn paard heel veel met slof en longeer hem regelmatig met touwtjes.
Vandaag heb ik hem toevallig weer eens preventief laten checken door een ostheopaat welke bijzonder goed te spreken was over de bespiering en totale indruk en conditie van het paard.

Als jij een paard met een slof verziekt ligt dat toch echt aan jouw eigen inzicht (of gebrek aan...).


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 07:43

Ik heb al in veel topics aangegeven waarom ik de slof toegevoegde waarde vind hebben. Met de zoekfunctie kom je een heel eind.

Ik wilde alleen even reageren op je generaliserende post.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 11:35

Het maakt mij niets uit dat jij een slof verkeerd vind, het gaat meer om de manier waarop.
Ik kan hier wel weer uitgebreid toelichten hoe je een slof hoort te gebruiken en dat hij dan absoluut van meerwaarde kan zijn, alleen krijgen we dan weer zo'n eindeloos welles nietes topic en daar zie ik het nut van in.

Iig heb ik hier thuis bewijs staan dat je paarden niet verziekt met slof.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 12:55

Hoezo niet?
Kan hij ook voor gebruikt worden,
als het paard zich onttrekt aan de hulpen door zich extreem op te drukken kan je mbv de slof het hoofd op normale hoogte houden waardoor je gewone hulpen door kunnen blijven komen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 19:28

Vanf de zijkant:
Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 17:05

Ik vind dat er niet goed gekeken wordt naar de foto's,
op de foto's van Renske zie je duidelijk dat de bitringen schuin naar buiten hangen, dit zou onmogelijk zijn als Q in de slof zou hangen.
Dat er geen boog in hangt wil nog niet zeggen dat hij ook strak staat.

Ik zal heus niet beweren dat de slof ook veel fout wordt gebruikt, maar dat zegt niets over de slof maar over de mensen die hem gebruiken. Ik zie namelijk ook regelmatig hoe een carrotstick wordt misbruikt, of een touwhalster.
Ik zou gewoon graag zien dat mensen niet meer zo kortzichtig zijn en maar in hun eigen straatje blijven doordouwen.
Mijn vos heb ik nu 3 jaar en toen ik hem kocht was hij alleen zadelmak, hij is vanaf die tijd zeer regelmatig met slof gereden en gelongeerd en heeft zich uitermate goed ontwikkeld. Ik ben niet de enige die dat zegt. Als bewezen deskundige geneeskundigen en instructreurs dit zeggen zal er wel een kern van waarheid inzitten. Ik denk ook niet dat een paar met rugproblemen zo kan bewegen:
Afbeelding

Of zo kan springen:
Afbeelding

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 21:36

Omdat het een vriendelijke manier is van begrenzen.

Overigens vind ik het wel altijd typisch dat diegene die de meeste praatjes hebben over het verknallen van paarden, nooit geen foto's van hun paarden in het profiel hebben staan. Laat staan van paarden in het werk. Is dat toeval Verward

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 17:46

gijsenkim schreef:
Loop maar eens een week met me mee, mag je op alle paarden rijden die ik rijd, denk dat je dan anders praat......... en ik rijd in de regel zonder slof

Ik had ook dolgraag zoiets aangeboden,
ware het niet dat de paarden die ik heb staan, nu door vrijwel iedereen zijn na te rijden Haha!
Dus dan kan ik me voorstellen dat iemand zegt: "Waarom zou een slof hier nou nog toegevoegde waarde hebben" *LOL*

De paarden die ik gereden heb, heb ik niet geteld, maar ik vind het genoeg om vast te stellen dat ik meer ervaring heb dan MinX.


MinX,
nogmaals ik WEET dat er overal wanpraktijken met paarden plaatsvinden, ik vind het alleen zo onbenullig van jou dat je de goede en de kwade niet van elkaar weet te onderscheiden Scheve mond
Iedereen wordt maar over één kam gescheert.
Ik heb nu al verschillende keren uitgelegd dat de mensen die hun paard met een slof verknoeien, het paard net zo zwaar weten toe te takelen met elk ander soort tuig en zelfs ook zonder tuig. Dat ligt toch niet aan de slof? Dat ligt aan de gebruiker.
Hoeveel paarden zijn er wel niet afgestompt op het been? Moeten we daarom maar mensenbenen amputeren omdat ze er niet mee om kunnen gaan?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:39


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:54

In een ander topic:
Sjuimpje schreef:
Voorbeeldje: Gister heb ik met mijn ècht rillerige 4 jarige een bosrit gemaakt en halverwege werden we verrast door de avond4daagse... Zo dapper als hij toch strak langs die huppelende, schreeuwende, zingende mensenmassa stapte is gewoon top en hoewel we een behoorlijk luxe binnenspuitplaats hebben, heb ik hem lekker los buiten afgezadeld en ook los afgespoten, nagetrokken met het zweetmes en afgedroogd waarbij hij geen stap heeft verzet. (Ook niet toen mijn vader met tractor en grasbloter langs kwam rijden op anderhalve meter achter hem)
Dat is voor dit paard echt kunst, hij is van nature schrikkerig, erg snel afgeleid en ‘handtastelijk’ (continue aan je frutten).
Hierna mocht hij mee naar de wei waar hij eerst netjes naar mij toe draaide zodat ik hem kon losknippen en pas nadat ik uit de wei was knetterde hij er vandoor.
Geen touwhalsters… geen leadropes… geen carrotsticks…
Maar toch een gewone respectvolle omgangsnorm/vorm.


Misschien dat je dan gelijk nog even wèl kunt ingaan op dat vriendelijke begrenzen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 12:25

Kiezen voor de snelste weg is lang niet altijd uit eigen belang, en laten we kort wezen, voor vrijwel alle Bokkers staat het paardenbelang bovenaan.

Mijn paard is in (bewezen) goede conditie, mede door de slof, ik weet zeker dat hij zich daar ook goed bij voelt!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 13:48

Nog een voorbeeldje waarmee ik wil aangeven dat het voor een paard ook comfortabeler kan zijn om er snel doorheen geholpen te worden:

Ik ben nu bezig mijn 4 jarige wat meer op te pakken,
die doet het echt heel goed alleen vind hij het moeilijk om bij het aanspringen mooi rond te blijven.
Hij drukt zich op, vervolgens schrikt hij van het effect wat dat heeft op zijn rug en gaat hij rennen. Nu zijn we dat aan het oppakken met slof, en hij begreep na 1 keer aanspringen al dat opdrukken nu niet lukte en dat hij dus laag moest blijven. Vervolgens ging bij hem gelijk een lampje branden. Want zo is aanspringen dus helemaal niet eng.

Ik weet geen snellere manier om dit op te lossen en met dit soort problemen geldt: Hoe sneller hoe beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers