[AR] Probleem met liverpoolstangetje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

[AR] Probleem met liverpoolstangetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 17:40

Ik heb bij mijn welsh A pony een probleem met de liverpoolstang.
Omdat hij een taps toelopend èn klein hoofdje heeft past een stangetje van 10.5 cm niet.
Ik zal proberen uit te leggen hoe het zit: de ringetjes waar de bakstukken aan moeten knellen tegen de zijkant van zijn wangen/kaken.
Daar zou het bit dus eigenlijk wijder moeten zijn, ik zat er al aan te denken om de ringen wat naar buiten toe uit te buigen maar wellicht weet er hier iemand een andere of betere oplossing?
Zou het helpen als ik een bit haal wat één maat groter is, op zich lijkt het mondstuk te passen, het steekt niet uit of zo.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 17:44

Heb je nu al bitringen? Anders kan je een maat groter nemen en dan bitringen aan het bit. Ik denk dat je dan ook goedkoper uit bent dan dat je een speciaal bit moet kopen met een bril (die ringen dus) die naar buiten uitbuigt.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 17:47

Hmm, ik ben niet zo kapot van die rubber bitschijven, ik heb liever een andere oplossing.
Ik vraag me af of er meer mensen met dit probleem kampen bij welsh- aatjes...

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 19:57

Dat had ik met Dennis ook. Die past ook, om de zelfde rede, geen 10,5. Daar heb ik gewoon een 11,5 voor gekocht en dat past wel. Een merrie die ik nu heb staan past op de zelfde manier geen 11,5 en moeten we zelfs naar 12,5(voor een shet!!!).

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 21:09

Aha, fijn dat ik dus niet de enige ben met dit probleem, ik denk idd dat ik het bit maar ga ruilen en een maat groter probeer.
Dennis, heb je misschien een foto van Dennis met zijn tuighoofdstel en bit in?

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30620
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 08:35

Mijn kennis heeft ook bitringen, maar geen rubberen. Gewoon leren, vastgenaaid. Staat erg netjes, en passen ook netjes. En veel beter als rubberen.
Die komen bij van Rijs vandaan uit Zevenhuizen. Maar volgens mij hebben ze die speciaal gemaakt voor hem, dacht dat ze die niet verkocht zo. Maar dat zou je na kunnen vragen.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 23:23

het is op zich geen probleem hoor om een maatje groter stang te kopen. ik heb voor mijn welsh pony een trensje dat 1 cm kleiner is dan de liverpoolstang die ik voor haar heb

judithM
Berichten: 1494
Geregistreerd: 17-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 17:22

IK heb ook dit probleem gehad: gewoon heel voorzichtig die 'oogjes" waar de bakstukken aan vastzitten iets wijder gebogen!

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 14:53

Dat doe ik ook met mijn stangen.. Ik rijd zelf mijn pony met een westernstang, de maat van de stang is perfect alleen de ringetjes drukte tegen haar wangen aan: even voorzichtig ombuigen (maar 2 mm ofzo) en klaar is kees! Een groter bit is niet altijd de oplossing, wanneer het mondstuk een cm te groot is zit het niet meer lekker!!

Buxy

Berichten: 2308
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-04 23:49

hoihoi..

wij hebben het zelfde probleem met het 2-span welshes...

maar wij gebruiken alleen een liverpool stang bij de marathon in een wedstrijd...

daarom hebben we gewoon rubberen bit ringen er om.. werk prima.. en bij de marathon gaat het er toch niet om of het er wel mooi uit ziet..

met de dressuur en gewoon rijden rijden we gewoon met een dubbel gebroken watertrensje.. gaat prima..

xx-jezz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 08:38

Ik heb bij Ilindra die ringen ook heel voorzichtig iets omgebogen en dat ging prima.
Nu past het bit perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 10:19

Ik had hetzelfde probleem met onze shetlanders, maar dan met een bokkebitje. De 11,5 klemde echt tegen de zijkanten van [***]'s hoofd en nog sterker bij [***], ik kreeg het bit gewoon niet hoog genoeg bij hem daardoor. Bij de ruitersportzaak heb ik het bokkebitje (zo noemden ze dat, de scharen zijn daarbij vast en bestaan uit onder elkaar geplaatste ringen) omgeruild voor een liverpool van dezelfde maat en die past perfect. Het mondstuk zit bij allebij ook heel netjes, steekt niet uit of wat dan ook wat de verkoopster maar moeilijk kon geloven. Haha!

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 11:10

Je moet het gewoon uitbuigen! Dan heb je namelijk een goed passend bit!
Heb ik ook gedaan bij mijn Fell en mijn shet.
Bovendien heb ik bij mijn Fell een stuk van het bit afgehaald, het derde leidselgat. Even de flex erop.
Succes.