[LO] paard hangt bij longeren.. auw, blaren..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

[LO] paard hangt bij longeren.. auw, blaren..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:41

mn pony hangt heel erg bij het longeren.
hij doet de ene keer niet, en de andere keer wel..
hoe los ik dit op??
ik vind het echt niet leuk meer, de blaren staan op mn handen.

het gaat een hele tijd goed, dan begint ie opeens te steigeren en te racen door de bak..
en dan gaat ie wel draven(wel heel mooi uitgestrekt Haha! ) maar daar heb ik nog niks aan want dan hangt ie echt onwijs aan de lijn.
bij gewoon draven doet ie het ook, bij tsappen alleen niet..
galopperen moet ik echt niet proberen om zo'n moment, want dan hou ik hem gewoon bijna niet..



wie helpt?

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:45

Ik begrijp dat je pony je op sleeptouw neemt met longeren? Breekt ie uit? Misschien is het handig om een longeercirkel af te zetten met lint, zodat hij wel op de volte moet blijven. Trek handschoenen aan en misschien kun je een longeerlijn kopen waar je meer grip mee hebt, zo'n eentje met passanten, net als bij teugels.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:46

Probeer niet terug te trekken, want dan kan hij op je hand gaan hangen. Dus probeer hem los te laten.
Wat ook wel eens wil helpen om een longeercirkel af te zetten zodat hij niet kan wegrennen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:50

ja, maar als ik zo'n longeercirkel bouw springt ie er gewoon doorheen als ie niet wil.
er zijn ook veel dagen dat het goed gaat, en dat ie totaal niet hangt, alleen heel erg in de gallop.
ik zal een gaan kijken voor zo'n andere longeerlijn, zit nu met mn longeerlijn helemaal in mn heup gedraaid en met 2 handen vast zodat ik heel mn gewicht erop kan gooien al ie het weer in zn bol krijgt.
als ie trekt en hij komt wat meer naar me toen geef ik hem ook alle ruimte, maar soms is zelfs het uiteinde van de longeerlijn niet lang genoeg voor hem.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:52

Longeercircel met stroom erop! Stroom als hij er alleen in staat, leert hij het snel genoeg af!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 21:54

Probleem is dat ik geen cirkel van stroom kan maken, want we hebben geen lint om zo'n cirkel te maken zeg maar.
er is wel schrikdraad in de paddock, maar die paddock is niet in longeerformaat.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:55

Als hij gaat hangen moet je proberen niet je volle gewicht erop gooien, dan wordt het alleen maar erger lijkt mij. Maak een ophouding, ontspan je hand weer, geef weer een ophouding en ga zo door.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:56

By the way, ik denk dat dit topic niet bij Rijtechnische problemen hoort....

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:28

Idd zoals Georgette zegt ophoudingen maken...dus trekken en loslaten, net zoals met rijden als ze gaan racen en ze niet mee reageren op je zithulpen.

Verder handschoenen aandoen zodat je geen blaren meer kunt krijgen...

Als jij gaat tegen hangen met je gewicht heeft hij alleen maar meer om te kunnen trekken, bied hem die mogelijkheid niet Knipoog
Heb je toch vast ook wel van Kim gehoord Schijnheilig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:30

Dani Haha! Haha! Meiske je moet hem loslaten, aan een losse lijn longeren, als hij dan gaat trekken dan geef je een megaruk om gelijk weer los te laten. Met kracht win je het nooit, zelfs niet van een shet Haha! Haha! laat staan Vlieg Haha! Haha!, dus moet je hem overbluffen............ enuh Handschoenen werken supergoed tegen blaren Haha!

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:33

okee okee, maar ik bedoel met mn volle gewicht erop , niet de hele tijd, maar alleen als ie weer op het hek afstormt, en kim, ik ben ook de hele tijd bezig met ophoudingen maken, maar zodra ik hem ruimte geef, gata hij weer een paar paasen verder bij me van dan...
pff, ik blijf het toch maar proberen met die ophoudingen..
hopen dat ie over een maandje door heeft wat de bedoeling is.. Haha! Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 22:39

We gaan er gewoon lekker aan werken, ook dat gaat goedkomen...... misschien niet op de conventionele manier, maar goedkomen gaat het Haha! Haha!

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:01

dit heeft mijn paard ook heel erg gedaan. Pas na 2 a 3 maand had hij door wat de bedoeling was, en toen was het afgelopen. Nu doet ie het alleen nog bij vreemden *LOL*
Ik heb het opgelost door ophoudingen maken!

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 23:08

Ik verplaats het even naar Uit het Zadel Lachen

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 09:55

Bij ewalda helpt het om gewoon de volte groter te maken. Ze is nog niet zo gewend aan longeren en heeft gewoon te weinig ruimte. Als je dat een poosje doet kan je de circel op den duur makkelijk kleiner maken.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 12:28

dat helpt bij vlieg helaas niet

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:33

Par heeft er ook wel eens een handje van Haha!

Het is op te lossen door het zoals Kim en Ineke al zeggen te doen, flinke ophouding en weer los.
En helaas zal ook hiermee je geduld en conseqeuntie op de proef gesteld worden Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 12:40

"Dat doet ie anders nooit" Tong uitsteken Knipoog

Eva_
Berichten: 6698
Geregistreerd: 23-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 13:41

Handschoenen ofso aandoen Haha!
Dat van jou dattie gaat hangen is lang niet zo erg Haha!
Als muhn nigje met haar pony ging longeren valde hij haar aan..Tong uitsteken:D
En fijn dat hut nu so lang goed gaat

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:32

Danc is erger dan erg dus...ik weet er alles van.
Longeertouwe over het hoofd vast maken helpt ook wel goed. En ik vlieg ook nog regelmatig door de bak maar probeer altijd rustig te blijven. suc6!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 14:55

Gebruik je ook hulpteugels? Ik heb vaak minder problemen als ik ze aan de pessoa zet, dan doe ik aan het eind nog even zonder om te kijken of ze ook braaf 'los' willen rondlopen.
Dit is maar een suggestie hoor, als je liever longeert zonder hulpstukken is dit vanzelf geen optie.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 17:44

nou longeren doe ik nog niet zo lang en heb liever dat ie het eerst uit zichzelf goed doet, en niet met hulpteugels gaan zitten klooien zodat ie dan wel doet wat de bedoeling is..
en bobbielover, ik denk toch dat vlieg wel erger is dan je nichtjes paard..
maar goed, vlieg is dan ook wel een geval apart..

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 20:08

Niet gaan trekken. Dan krijg je blaren Lachen
Maar ophoudingen maken. Voelt je pony meer van en jij minder.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 22:09

Citaat:
Dani Meiske je moet hem loslaten, aan een losse lijn longeren, als hij dan gaat trekken dan geef je een megaruk om gelijk weer los te laten. Met kracht win je het nooit, zelfs niet van een shet laat staan Vlieg , dus moet je hem overbluffen............ enuh Handschoenen werken supergoed tegen blaren


Ben ik zover mee eens als je dit met halster doet. Ruk het touw niet naar je toe maar naar beneden. Onmogelijk om er in te gaan hangen of vast te houden. Lukt dit niet, prik hem dan met de longeer zweep zijn kont om.
Dus wat je doet je geeft eerst een ruk, geen reactie dan loop je schuin naar de kont. Dus er iets achteraan zodat zijn volte steeds kleiner word en doe je dit snel dan zet je hem dus als het waren in de noodrem.

Helpt ook dit niet, met de longeer zweep de kont om prikken. Eerst oefenen aan de hand, dat hij goed leert te wijken als je met de zweep zijn kont aan tikt.

Het mooiste is dat je eerst los gaat longeren.

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-04 22:34

josien schreef:
Citaat:
Dani Meiske je moet hem loslaten, aan een losse lijn longeren, als hij dan gaat trekken dan geef je een megaruk om gelijk weer los te laten. Met kracht win je het nooit, zelfs niet van een shet laat staan Vlieg , dus moet je hem overbluffen............ enuh Handschoenen werken supergoed tegen blaren


Ben ik zover mee eens als je dit met halster doet. Ruk het touw niet naar je toe maar naar beneden. Onmogelijk om er in te gaan hangen of vast te houden. Lukt dit niet, prik hem dan met de longeer zweep zijn kont om.
Dus wat je doet je geeft eerst een ruk, geen reactie dan loop je schuin naar de kont. Dus er iets achteraan zodat zijn volte steeds kleiner word en doe je dit snel dan zet je hem dus als het waren in de noodrem.

Helpt ook dit niet, met de longeer zweep de kont om prikken. Eerst oefenen aan de hand, dat hij goed leert te wijken als je met de zweep zijn kont aan tikt.

Het mooiste is dat je eerst los gaat longeren.



bedankt voor je reactie, helaas werkt dit bij Vlieg niet zo..