[AR]Sperriem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 19:23

Citaat:
maar sinds ik een stang met zo'n bocht gebruik


een correctiebit

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:32

Maar zo een stang incl. bocht heeft toch ook een hele andere inwerking dan een 'gewone' stang...
Dan is een sperriem beter lijkt mij...

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 21:38

Stang met bocht heet stang met tongvrijheid, of als de bocht over de hele breedte is een boog.
Over paardvriendelijk (blz 1):
Over het algemeen zit de neusriem bij een menhoofdstel losser dan bij een rijhoofdstel, daardoor kan een sperriem de luchtwegen gaan belemmeren, dat is bepaald gevaarlijk voor je paard. Sommige mensen letten daar bij wedstrijden op. (Ik ook)

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-04 22:06

Stang met tongvrijheid hem ik bij hem nog niet geprobeerd, heb gewoon zo'n bit niet (heb wel, maar is te klein). Verder wil Liberty liever niet de stang zelf, er moet altijd leem omheen, iets anders wil ie niet accepteren. De sperriem zit bij mij gewoon als bij het rijden, niet te strak, maar wel zo dat ie zijn mond niet open kan doen.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 01:45

Ik heb van het weekend gezien dat Eyk Backer marathons rijdt met sperriemen en liverpoolbitten. Voor de zekerheid kun je het misschien bij de KNHS navragen, want in klasse 5 rijden ze ook dressuur met oornetjes maar wij krijgen er steeds commentaar op.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 08:41

Je bedoeld zeker klasse 4 DF?

Van de KNHS mocht het, er staat nergens dat het niet mocht en ik kreeg afgelopen weekend geen commentaar van de jury.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:02

Oornetjes zie je ook heel vaak, raar dat je daar commentaar op krijgt.
Staat naar mijn weten ook niets van in het regelement.

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-04 15:38

Nee, we hadden vorig jaar in Gaasterland problemen en daarom zijn we in Oenkerk van te voren al naar de hoofdjury gegaan. Deze zei dat alles wat mag in het boekje staat en daar staan oornetjes niet bij. Nu zijn wij van mening dat alles wat niet mag in het boekje staat. Maar commentaar tegen de hoofdjury is natuurlijk niet handig. We rijden nu klasse twee en willen bij de KNHS zwart op wit dat het mag. We zorgen er namelijk altijd voor dat alles er prima uitziet. Op enkeldaagse wedstrijden geeft dat ook problemen omdat er weinig tijd tussen de dressuur en de start van de marathon zit. We moeten dan de pony's wisselen dus ook al het tuig omgooien, peesbeschermers omdoen, staart bandageren en wij moeten natuurlijk ook omgekleed. Daarna voor de vaardigheid weer.
Maar het ziet er toch wel mooi uit. (hier nog met vierspan, nu tandem)

Afbeelding

hANKY
Berichten: 120
Geregistreerd: 25-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 16:11

je mag gwoon met sperriem rijden