opzetteugels

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

opzetteugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-02 16:57

naar aanleiding van dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=39761

Ik dacht altijd dat opzetteugels verboden waren, maar bij tuigpaarden (concoursen) en dan met name hackney's zie ik ze altijd..
Ze zijn dus kennelijk niet verboden, maar mij is altijd verteld van wel.
Hoe zit het nou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 18:09

Tuigpaarden en hackney´s mogen inderdaad met een opzet gereden worden, ook mag er gebruik worden gemaakt van een staarthouder en opzetijzers (deze schroef je onder de gewonen ijzers zodat er meer gewicht aan de voeten hangt).

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:23

maar de opzet is maar van korte duur, hij gaat strak bij binnekomst(of vlak ervoor op het inrijterrein), ik heb zelfs gezien dat tijdens het opstellen de opzet vaak nog ff losgaat zeker bij de paarden die niet over hoeven te rijden.
Opzet mag denk ik alleen nog maar op concours en in de drafsport wordt hij ook gebruikt. Heeft daar geloof ik een andere naam en een iets andere functie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 21:33

Volgens mij mogen ze bij alle rassen op deze concoursen gebruikt worden. Ik ben ze in elk geval tegengekomen bij Hackneys, KWPN/Gelderlanders, friezen en zelfs shetten.. Bij dravers wordt vaak als verklaring gegeven dat de paarden als ze in de wedstrijd moe worden tijdens het draven steun kunnen zoeken op de opzet en dus hun hoofd daarop laten rusten. In mijn ogen verhinderen dit soort teugels juist dat een moe paard zijn hals kan laten rusten maar dat is gewoon een andere manier van omschrijven zeker..?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:12

Be-Lach-El-Lijk! Boos! Vind het niet kunnen, jak... Zal ik die mensen eens met zn nek op zn rug leggen. Ach alleen even in de wedstrijd, ziet er zo mooi uit!
}>

Blerg nee van mij mag het verboden worden. Zo'n mooi aan de teugel lopend paardje als Pinky staat stukken beter Tong uitsteken

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 00:53

xyzutu2 schreef:
Bij dravers wordt vaak als verklaring gegeven dat de paarden als ze in de wedstrijd moe worden tijdens het draven steun kunnen zoeken op de opzet en dus hun hoofd daarop laten rusten. In mijn ogen verhinderen dit soort teugels juist dat een moe paard zijn hals kan laten rusten maar dat is gewoon een andere manier van omschrijven zeker..?


ff geheel off-topic (sorry Stef!):

Een opzet (of check) wordt lang niet bij elke draver gebruikt! Het wordt idd als steun gebruikt, maar niet voor de momenten dat ze moe worden, als ze moe worden in een koers zijn ze simpelweg niet (goed) getraind. Een check is vooral bedoeld om te voorkomen dat ze de voorbenen verliezen. Heb ik dus onder de man gehad, op volle snelheid zonder check, beng daar lagen we! Haha!