[LO]Paard longeren lukt niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

[LO]Paard longeren lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:17

Ik heb een probleem met het longeren. Mijn paard reageert niet echt goed op mijn aanwijzing.

Draven doet ze heel langzaam en als ik met de zweep probeer haar harder te laten draven reageert ze daar niet op. En als ik haar wil laten galopperen...dat lukt dus niet. Soms gaat ze er met de longeerlijn vandoor, soms regeert ze niet. Ik krijg haar alleen in galop als ik de longeerlijn heel kort maak en met de zweep haar achterna zit, maar deze galop duurt maar 2 meter en dan stopt ze weer.

Wie kan mij helpen?????????



P.S. Sorry dat ik hier ( op bokt.nl) zoveel vragen stel maar ik doe nog niet zolang aan paardrijden en weet dus niet hoe ik sommige situaties het beste aan kan pakken.

jacob112

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:55

nou als je op dr rijdt en je gaat van stap naar draf kun je dr bij zegguh "draf" en dat telkens dan kun je dr later op je stem aan laten draven. en hetzelfde kun je met galop doen en beloon hem daar ook bij. en laat de lijn in het begin nie te lang worden want dan kun je dr nie meer met je zweep bij. en laat vooor al niet de longeerlijn los, want dan denk ut paard dat hij hoger staat dan jou en luistert hij niet meer naar je. succes.

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 18:20

thnx

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:24

Je zegt dat ze er soms met de longeerlijn vandoor gaat. Zet in de bak waar je longeert een cirkel af met lint, zo begrijpt je paard het waarschijnlijk beter en kan hij niet uitbreken.

Wees met je stemhulpen consequent. Spreek in duidelijke en goed hoorbare taal tegen je paard, zodat hij je kán begrijpen.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 18:28

Ik zou er iemand bij zoeken die de kunst van het longeren wel machtig is. Zo kun je ontzettend veel leren! Wij kunnen hier op bokt wel aanwijzigingen geven, maar hulp in de praktijk werkt het allerbeste!

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-04 20:37

Ik heb je raad opgevolgd LuvdaTossa! En ook de raad van jacob112. Het gaat iets beter, ik weet nu wat mijn fout is. Ook ga ik hoor ook met elastiek longeren, want dan doet ze haar hoofd niet zo in de lucht en let ze meer op. Ook zie dat ze nu echt werkt, ze wordt er zelfs een beetje moe van.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 21:51

G a.u.b. niet werken met hulpteugels enz. Even al niet, maar vooral niet als je nog niet voldoende ervaring heb en te weinig van paarden kent.

Ik kan je nog een tip geven. Let op je positie ten opzichte van je paard. Achter de kruis(kont) is drijvend en voor is remmend.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 13:58

Volgensmij een kwestie van geregeld oefenen en duidelijk laten merken op welke momenten je pony braaf is.
Wordt niet boos als het fout gaat, maar enthousiast op de momenten dat het goed gaat.

Als je paardje blijft donderstenen terwijl hij goed weet wat de bedoeling is (maar ook echt alleen als je erovan overtuigd bent dat hij je 100% begrijpt!) mag je best eens een keer raak slaan met die longeerzweep.

Succes

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:00

En wat LuvdaTossa zagt is natuurlijk het aller beste; neem enkele keren iemand mee die jou 'de kneepjes van het vak' bij brengt want het is niet simpel 'het paard om je heen laten lopen'. Succes!

namara
Berichten: 160
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: exloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 23:15


KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 23:17

Josien heeft een heel sterk punt, let op je positie to het paard, dat scheelt al heel veel

fliessiej
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:14

nouw ik kan mijn pony ook niej longeren omdat ze bang is voor de zweep en als ik geen zweep gebruikt reageert ze niet!~!!!
en nu?!

fliessiej
Berichten: 35
Geregistreerd: 22-05-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 21:15

ff een aanvulling:P
ze komt de hele tijd naar binnen en als ik dan tog een zweep gebruik wordt ze helemaal gek!

gyzmo

Berichten: 1029
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Dordt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 19:56

Dan kan je het ook met het uiteinde van je longeertouw proberen. Een paard bij mij is ook super bang voor de zweep en reageert heel erg goed op een touwtje. Als je paard naar binnen valt het uiteinde van je lijn richting de schouder 'gooien' om hierdoor je paard terug naar buiten te sturen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:00

Jouw pony is niet bang voor de zweep, jouw pony weet dat jij die zweep weglegt als ze maar gek genoeg doet en maakt daar dankbaar gebruik van

jacob112

Berichten: 412
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 00:03

ja gewoon doorgaan met die longeerzweep, went die vanzelf wel aan. probeer hem te kalmeren

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 09:44

LuvdaTossa schreef:
Ik zou er iemand bij zoeken die de kunst van het longeren wel machtig is. Zo kun je ontzettend veel leren! Wij kunnen hier op bokt wel aanwijzigingen geven, maar hulp in de praktijk werkt het allerbeste!



Charissa
Berichten: 44
Geregistreerd: 20-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:23

ik zou eens proberen haar op stem te gaan trainen, niet alleen met ijden ,maar met alles! zo leert ze tonen te onderschijden!gebruik ook één woord om haar aandacht op te wekken, bij mijn paard gebruik ik altijd, let op!! dan weet ze dat ze iets moet doen, dan zeg ik wat ze moet doen en dar reageert zedan direct op!
veel succes en sterkte ermee!!!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-04 20:33

da's misschien in het begin een goed idee! maar dan zou ze dat haar paard eerst moeten leren (kan er ook wel bij), en daar heb je op de koret termijn wsl niets aan. ........ Ik zou nu ook zo het antwoord niet wetn, maar het eerste wat me te binnen schiet is je positie (zoals josien al zei), maar dat kan ik vanuit Thesinge Schijnheilig niet met 100% zekerheid zeggen Haha!

Mitnait

Berichten: 1541
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-04 20:23

Ik heb flink wat hulp gekregen en nu gaat het hartstikke goed

Allemaal bedankt!!!!!!!!!!!!!!!

Sorola

Berichten: 156
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: Helvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 20:54

mijn paard had dit in het begin ook maar als je iemand anders een poosje achter haar aan laat lopen en als hij niet doorloopt meteen achter zijn kont aanzitten! Dan langzaam zelf de zweep in handen nemen en streng blijven! Gaat vanzelf veel beter! Groetjes!!!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-04 23:44

Beide bokkers geven aan dat het paard niet doet wat er gevraagd word.
De een geeft aan pas kort met paarden bezig te zijn, de ander geeft aan dat er niet met zweep gelongeerd kan worden.

Beide gevallen zijn paarden die de overhand hebben ipv de persoon achter de longeerlijn.

Een paard dat niet wil lopen aan de longeerlijn maak je bekend met jou eisen. Jij wil dat er gewerkt word en als dat betekend dat je boos moet worden dan moet dat zo. Blijf allert want ook een longeerlijn is een stuur.
Mocht ze naar je toe komen dan stuur je met je zweep of andere beweging waardoor het paard weet dat het naar buiten terug moet. Wil het met je lijn wegrennen dan was je niet op tijd met je bijsturen. Je moet net even het paard voor zijn als deze de kans gaat zien te ontsnappen van de cirkel. Ben dus strenger.

Een paard wat niet vooruit te branden is heeft een hulpje nodig van een stem of zweep.
Als een paard eenmaal doorheeft dat jij je zweep weg legt als ze er tussen uit knijpt zal hij dat blijven herhalen want dat betekend voor hem dat er niet geluisterd hoeft te worden.
Laat hem maar wegschieten, eenmaal houd hij op.
Het is waarschijnlijk geen angst maar gewoon een poging om onder het werk uit te komen.

In beide gevallen geld, je longeerlijn is het stuur en correctie middel.
Deze moet van hand tot mond losjes zijn(niet zo los dat je er de grond mee aanveegt) maar zo dat je je hand toe kan steken om de ronde wat groter te maken en ook zo dat je er snel bij kunt zijn als je even een correctie wil doorgeven.

Longeren is geen rondjes slingeren, maar wel degelijk werken. Tempowisselingen en het reageren op de stem hoort er ook bij.