[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:03

Skipper, wat jij beschrijft is gewoon opvoeden, dat vind ik niet speciaal NH. Waarom ik na een jaar of 23 "gewoon" met paarden te zijn omgegaan toch overgestapt ben naar (in mijn geval) Parelli? Ik wilde meer lol met mijn paarden, méér dan rijden en verzorgen alleen.

Ik heb nu een ouwe merrie die rijden prima vindt, maar de PNH-spelletjes pas echt geweldig... van een angstig eenkennig diertje is het een veel moediger, zelfbewuster paard geworden. We spelen echt samen, en dat is voor beiden een stuk leuker *LOL*.

Ik had NH niet nodig om normaal met een paard om te kunnen gaan, maar voor mij is het net dat beetje meer dat de omgang met het paard tot iets nog specialers maakt - en dat miste ik bij de "traditionele boerenverstandmethode" Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare


prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 14:55

Ja Kim, daar heb je gelijk in, voor een paard waar je (zoals ik) alle tijd in kan stoppen, is NH een extraatje, voor de dravers die we vroeger in training hadden zou het ook leuk geweest zijn, maar dat kon niet, want die eigenaren willen dat je dat dier uitbrengt, niet dat je er een soort speelhond van maakt... en met 14 paarden trainen op een dag móet je wel gehoorzaamheid eisen en niks anders, omdat je anders het werk domweg niet afkrijgt...

Maar gelukkig kan ik mijn tijd nu volkomen aan mijn eigen paarden spenderen, en die hebben daar zo te zien geen hekel aan Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 16:16

Skipper"]
[quote="gijsenkim schreef:
Het paard van prom, is idd erg eenkennig, deed laatst SUPER haar best maar ik maak dat paard echt niet blij met een aai over dr bol , dus op gepaste afstand zeg je dan met je aller rustigste klank dat ze braaf is.........


En hij weet wel hoe een paard in elkaar steekt maar weet niks van zijn psychologie??!?! Verward Dat is een beetje tegenstrijdig, als ik weet hoe mijn paard in elkaar steekt qua doen en laten en wat het beste qua aanpak bij hem werkt weet ik toch ook hoe zijn psycologie in elkaar steekt?!
[/quote]

Skipper, wat heeft de quote van Kim over mijn paard en jouw zin daarna met elkaar te maken Verward Sorry, ik snap het echt niet (en ja, ik ben blond Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:22

Grappige discussie Lachen

Raar alleen dat het zo vaak over het commerciele aspect gaat ( de Anky-spulletjes zijn natuurlijk bijna gratis - ahum Haha!)....

Wat voor mij de toevoeging was, de "icing on the cake": heel veel mensen kunnen hun paarden allerlei dingen laten doen en laten laten Tong uitsteken, zoals inderdaad de voorbeeldjes als genoemd: zorgen dat paard met open deur toch in de box blijft, op lichte druk opzij laten gaan enz.
Maar; ik heb in het "reguliere" circuit ondervonden dat de paarden dit heel vaak uit angst voor de mens doen en laten. Niks mis mee, maar mijn ding is het niet. Paard weet 'als ik dat doe, dan krijg ik een knal', de zo vaak aangehaalde "duidelijkheid" van de boerenverstandmethode - en het wérkt!

Maar ik wil al die dingen ook graag, alleen dat de motivatie van het paard anders is; heeft HC niet zo'n soort onderschrift, dat "het de truc is om het paard te laten willen wat jij wilt"? Ik wil dat mijn paard die dingen uit vrije wil doet, niet om straffen te ontlopen. De mensen die zich in deze discussie mengen zullen ongetwijfeld paarden hebben die ook alles uit vrije wil doen, maar ik heb te vaak paarden om me heen gezien die bang waren voor hun eigenaren, en dat wil ik gewoon niet.

Komt ook nog bij dat, ondanks dat ik me met een professionele prestatiesport bezig hou, ik niet zo heel erg serieus ben met trainen. "Lol" maken met het paard vind ik belangrijker dan perfecte resultaten, Parelli past dus heel goed bij me: continu nieuwe uitdagingen verzinnen voor mens en dier. Daar is denk ik ook niet ieder mens en ieder paard voor te porren, maar mijn paarden en ik vinden het leuk. Ik vind NH dus geen "onzin", maar een leuke toevoeging in de totale omgang Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 23:37

Daar heb je volkomen gelijk in Richtje, je zal mij ook niemand zien bekeren Haha!. Maar mijn paardenleven is er leuker door geworden, een ander vindt er misschien niks aan, ik haal er veel plezier uit Lachen.

Ik heb BTW ook "gewoon" les van GijsenKim, bevalt ook heel goed, we botsen nergens mee in ieder geval *LOL*.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:24

Lovely schreef:
Een zeer ervaren paardenmens vroeg mij ooit: waarom wil je dat? Normaal gesproken mag hij altijd door de deur lopen als je die open zet en meestal wíl je dat ook gewoon, dus waarom soms niet?
Eerlijk gezegd kon ik hem geen echt goeie reden geven (behalve dan omdat ik toevallig wil dat dat lukt). Dus mijn vraag is eigenlijk ook weer: waarom moet dat?


Nou, voor mij is dat wel duidelijk Lachen : ik loop per dag tig keer de box in en uit, maak waterbak en voerbak schoon enz, hang het likblok op of ik haal het weer weg, en ik heb geen zin om steeds de deur achter me dicht te moeten doen omdat mijn paard anders de benen neemt Haha!. Danny heeft een grote box, als ik helemaal in de hoek bezig ben met de drinkbak ben ik haar nooit voor als ze een sprint trekt en de deur uit rent. Voor mij is het dus echt praktisch, een paard dat met open deur binnen blijft Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 00:31

sanne83 schreef:
Ik snap niet dat je dit kan zeggen, maar dan later toch dat je op de andere manier hetzelfde kan bereiken. Hoe zie je dat dan?
Het lijkt me toch logisch dat een paard vrijwillig meer doet dan uit angst.
Ik wil trouwens niemand bekeren Haha! Tong uitsteken , zeker niet de mensen die in dit topic schrijven, maar ik weet uit ervaring dat een heleboel mensen op zo'n manier met hun paard willen omgaan, jammer dat nh dan zo'n bijsmaak krijgt.


In een hoop stallen is het helemaal niet vanzelfsprekend dat een paard vrijwillig meer doet dan uit angst. Het is ook "makkelijker", een paard africhten met sancties, en het gaat zeker sneller. En het resultaat is vaak voor het oog hetzelfde als een paard dat iets uit vrije wil doet of laat.

Hiervoor hoef je zelfs niet eens naar NH in vergelijking met "regulier", kijk maar naar het gebruik van bepaalde bitten of hulpteugels. Het resultaat lijkt voor de niet-kenner vaak bedrieglijk echt.

Onnodig te zeggen dat je met zulke quick fixes nooit de echte top in paardenland zult bereiken, of dat nou Parelli level 10 is of Grand Prix dressuur, maar dat is sowieso voor heel weinigen weg gelegd, en de wat minder getalenteerde mensen grijpen maar al te graag naar dwangmiddelen om sneller "resultaat" te boeken (en het wordt door sommige juryleden/judges nog gewaardeerd ook...)

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:02

Als ik op gras rij, dan wil ik toch echt dat mijn paard werkt en niet gaat staan eten, ook al is dat voor hem logischer en zal hij dat liever willen. Zal best controlfreakerig zijn, maar ik zie toch weinig mensjes bij de buitenwedstrijden die hun paarden toestaan om het voor hen meest logische te gaan doen op gras....

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:08

Lovely schreef:
Je zou je nog verbazen hoeveel paarden niet willen lopen in een bord pudding (wat een wei vol gras voor sommige paarden toch is).


In je vraag stond (dwz de vraag die aan jou gesteld werd): waarom wil je dat, en daar geef ik antwoord op Lachen. Mijn paard vindt het kennelijk prettig in mijn gezelschap, die wandelt gezellig mee door de box, ik kan haar er eigenlijk niet op betrappen dat ze dan liever weg wil. Het zal wellicht anders zijn als ik niet in de box ben en de deur staat open, dan zal ze er best uit wandelen, maar dat vraag ik dan weer niet van haar Lachen, dat lijkt me zelf ook niet logisch.

Edit: Lov, het quoten gaat weer helemaal mis, ik had je andere quote erin willen hebben, maar bokt neemt de laatste - *zucht*

Het is dus een antwoord op "hoe logisch is het voor het paard om in een open box te blijven".
Laatst bijgewerkt door prompter op 19-06-04 01:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:13

haha, ik zat al te wachten tot je die laatste zin zou gaan veranderen Pipo Haha!.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:23

Elke stroming kent lieden met bedenkelijke financiele bedoelingen. Wat te denken van de "natuurgenezers" die altijd overbelaste nieren constateren, en de nu ineens in opkomst zijnde "dierentolken". Net als bij NH zitten er serieuze lieden bij waar je echt wat van kan leren, maar ook een enorme hoop charlatans die goedkoop geld ruiken, en paardeneigenaren die graag bedrogen willen worden zo lijkt het...

Nogmaals, voor mij is NH een leuk "extraatje", maar ik verlies de wat meer klassieke aanpak ook niet uit het oog. Bitloos rijden doe ik graag en vaak, maar twee keer per week gaat er toch weer een bit in omdat mijn paard anders snel scheef gaat lopen en veel te veel op de voorhand, en dat kan ik met een bit veel beter "bewerken" dan met een touwhalster Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:34

Ik kan dat in ieder geval niet Lov, het bitloze is "spielerei" zeg maar en doe ik op de drafbaan, met bit rij ik in de bak. Het is vind ik een nadeel van het NH-rijden, je krijgt er absoluut een paard door dat veilig op de weg te rijden is (rent niet voor alles weg, stopt heel makkelijk), maar het paard gaat op de manier lopen die hij het makkelijkst vindt, en dat is doorgaans niet de manier waar hij beter en sterker van wordt.

Een touwhalster is ook niet geschikt om echt nageeflijk mee te rijden, dan zou je veel te veel druk op de neus moeten gaan zetten. Wellicht als ik western geschoold was dat ik dat zou kunnen, maar nu dus niet.

Wat wél een hele verbetering met NH gaf zijn bijvoorbeeld de zijgangen: nadat ik dat eerst op de grond netjes voor elkaar had, kon ik dat in het zadel veel makkelijker narijden. Ook de wending om de achterhand is me in het verleden met de reguliere lessen nooit echt goed gelukt, maar dat gaat nu prima, nadat ik dat eerst op touwhalster onder de knie heb gekregen.

Kortom: een combinatie van beide werkt voor mij het best Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:38

Pipo schreef:
Ik krijg al een hartverzakking als ik eraan denk dat ik op mijn Trakkie x Volbloed met een touwhalster door het bos moet. Ze is schaapmak, maar toch altijd ietsiepietsie frisjes Haha! En dan wil ze het ruggetje nog weleens bol maken.

Men.............das niet lollig dan hoor! Haha!


Mijn dravermerrie heeft hier op stal ook een aardige reputatie als zenuwenlijer - en die kan hárd hoor, als die eenmaal gaat *LOL*. Gek genoeg is ze met touwhalster veel rustiger dan met bit, en ik kan je garanderen dat dat niet aan mijn handjes ligt (je mag contact opnemen met mijn huidige en vroegere instructeurs Haha!).

Ik moest er een paar jaar geleden absoluut niet aan denken , wat dat betreft ben ik best veranderd, vind het nu volkomen logisch. En ik leef nog steeds, toch wel een mooi bewijs dat het kán *LOL*.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:40

Pipo schreef:
Hmm............misschien ben ik ook wel een controlfreak Bloos


Haha! Haha!

Ik ga naar bed; zijn jullie hier morgenavond weer Lachen? Vind het toch wel een leuke gedachtenwisseling Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 01:45

Ook gewoon lekker niet doen als je er geen behoefte aan hebt, er zijn ook niet veel mensen die met 50 km/uur achter een draver willen hangen Haha!. Ieder het zijne, dat is het mooie van paardensport, dat je uit zo veel kan kiezen Lachen. (en nou ga ik echt Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 11:55

runningkawa schreef:
Hier wil ik nog ff opin haken.

Ook zoeits wat ik veel op bokt zie
wedstrijdruiters dwingen hun paarden tot prestatie
Als ze dan ook nog eens geen NH hebben, dan moet het wel heel erg gesteld zijn Tong uitsteken


Kawa, omdat je inhaakt op mijn quote nog even mijn reactie: zoals je weet doe ik aan drafsport, wel het ultieme zielige wedstrijdgebeuren volgens vele bokkertjes. En daar wil ik ook graag mee winnen, geloof dat maar Knipoog. Ik ben geen recreatieruiter in die zin (met het ouwe beest natuurlijk weer wel, maar die heeft vroeger ook haar centjes in de drafsport verdiend). Ik heb persoonlijk dus niets tegen wedstrijden en de ruiters daarin, integendeel.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 12:00

Elise, ik wilde je bericht quoten en in stukjes antwoord geven, maar bokt staat dat niet toe....(zelfs ik mis nu de kottsmiley Haha!). Ik zei dat IK niet nageeflijk kan rijden omdat ik me nog ergens tussen level 1 en 2 bevind, terwijl ik wel een "klassieke" opleiding heb gehad. IK kan dat wel met bit, maar laat staan al die mensjes die het klassieke deel hebben overgeslagen en gelijk met PNH beginnen, die leren dat dus pas ergens in level 4 of zo. En of ze dat ooit gaan bereiken....?

Verder ben ik hier niet ingehuurd om PNH te promoten, dus ik propageer hier ook niet het idee erachter, ik constateer slechts dat bij mij bepaalde dingen beter gaan door grondwerk. Leuk voor mij, maar ik ga niemand iets opdringen. Bovendien sluit ik mijn ogen niet voor de nadelen van zaken die ik verder toch van harte omarm. Fanatisme, zowel van "reguliere" als van "NH" kant, bevorderen een gezonde discussie niet. Als Pipo zegt dat ze het "commerciele onzin" vindt dan vind ik dat een ongenuanceerde uitspraak, maar NH ophemelen als enig juiste vind ik ook niet verstandig Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:22

Volkomen off topic, maar OK: tegen mok waartegen alles al geprobeerd is: bloem van zwavel bij de apotheek halen, papje van maken en opsmeren, veel minder giftig dan afgewerkte motorolie maar net zo effectief - of effectiever.

Bij een luchtzuiger zou ik niet de symptomen bestrijden, door het paard beletten te zuigen, maar proberen de oorzaak weg te nemen. Maagzweren (veroorzaakt door stress, of een te hoog maagzuurgehalte) blijken maar al te vaak de oorzaak te zijn. Ik zou daar aan gaan werken, ipv het uiterlijke vertoon (het zuigen zelf) proberen tegen te gaan. Gelukkig heb ik nog nooit een paard gehad dat het deed, maar aan stroom oid zou ik nooit gaan beginnen.

Over boeren: ik heb jarenlang bij een echte boer gestaan. Veel koeien in huis, zijn hele leven ook tussen de dravers gezeten. Zelden zoveel paarden met blessures gezien. Met hengsten kon hij al helemaal niet omgaan, dat werden daar halve wilden. Door te nauwe boxdeuren en de paarden gewoon los naar binnen jagen ("dat doen we met de koeien ook") een paar gebroken heupen mogen aanschouwen. Een dierenarts belde je pas als het paard al op apegapen lag, eerder was zonde van het geld. Ik vrees dat dit mijn mening over "boerenverstand" niet zo positief gekleurd heeft....

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:25

veulens vertonen inderdaad imitatiegedrag richtje, vanaf ongeveer anderhalf jaar echter niet meer. Vergelijk het maar met kinderen, die willen de volwassen ook altijd nadoen, tot een bepaalde leeftijd Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:30

Kawa, bij de tientallen dravers die we met dat spulletje behandeld hebben, werkte het altijd, daarom noem ik het hier ook Lachen. Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen, maar regelmatig kreeg je ze onder de mok binnen, en dan moet je wat. Was overigens een advies van een ouderwetse dierenarts Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:31

runningkawa schreef:
1 boer is geen voorbeeld voor alle boeren

paar niet boeren verhalen opnoemen waarvan je gaat gruwelen?
Denk dat we dat allemaal kunnen

Onder alle mensen zitten mensen die je liever niet bij dieren in de buurt ziet komen


1 positieve boer telt bij mij ook niet Haha!. Nee, zonder dollen, ik ben op heel veel stallen geweest bij boeren die er een paar dravertjes bij hadden, ik werd er niet vrolijk van.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:37

Wel eens gewoon afwasmiddel geprobeerd, Pipo Tong uitsteken (en néé dat is geen grapje, maar het helpt alleen in een vroeg stadium)

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-04 23:42

Pipo schreef:
Tijdens het ontwormen en bijv. bekappen gewoon even insmeren met Olie. Gaat het mee weg, en het werkt prima.

Als het zo gevaarlijk is Anya...........waarom zijn er dan zo weinig paarden met kanker terwijl het zo veelvuldig bij opfokstallen gebruikt word?


Mag ik ook antwoord geven Haha!?

De gifstoffen hopen zich op in de lever. Daar merk je de eerste jaren niet zoveel van, maar ze slopen steeds een klein stukje van de lever en zorgen ervoor dat die zijn taak niet goed meer kan vervullen. De paarden die dit hebben, presteren onder de maat, maken de verwachtingen niet waar, hebben vage klachten, maar het is heel moeilijk om de oorzaak op te sporen. Het is net hetzelfde als met vergiftiging met jacobskruiskruid, dat tast ook de lever aan maar ook dat heb je niet gelijk door, merk je ook alleen maar vage dingetjes, maar het beinvloedt de prestaties wel.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:09

Lov, ik begreep juist dat je een verzwakte ziektenverwekker in spoot, en dat het paard daar anti-stoffen door aanmaakt? Is dat hier niet zo bij dan?

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-04 00:35

Dat wat Sanne beschrijft heb ik ook gezien, misschien heb ik het zelfs wel op video. Ook wel een piafferende quarter gezien een paar jaar geleden, zonder bit, hoofdstel of halster, paard ging echt zitten hoewel de tact wel wat beter had gekund. Voor mij is dat allemaal wat te hoog gegrepen, ik ben al blij als ik mijn dravertje licht en nageeflijk kan rijden - mét bit.

Ik moet het parelli nageven dat hij daar in level 2 ook mee begint, met nageeflijkheid met bit, de mensen moeten vooral eerst met touwhalster leren rijden om te leren stoppen met aan de teugels te hangen. De mensen die hier echter meediscussieren, hangen al heel lang niet meer aan de teugels, schat ik zo in *LOL*.

Extremely rare and Beyond Compare


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers