[NH] boerenverstand of NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 16:00

Ik ben het helemaal met je eens
Als je lang genoeg, met je oogjes en oortjes open meedraait in de paardenwereld, met niet de houding ik weet het beter
Als je eens aan de kant van de wei, waar een groep paarden in staat gaat zitten.

dan leer je alles zonder NH
En idd veel dingen is gewoon normaal nuchter verstand, maar sommige zijn dat kwijt geloof ik.
gooien alles op zielig, vroeger mishandeld enz enz.
gewoon eerlijk en consequent zijn naar je paard toe en hij is dat ook naar jou


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:03

En ik heb juist het idee dat die boer, of paardenman juist veel van paardepsychologie weet.
maar dan puur door ervaring, instinct, hoe je het ook noemen wilt.

verder zou ik niet weten wat voor extra verrijking ik zou moeten tegenkomen bij mijn paard?
Zonder hoofdstel springen ken ik al Tong uitsteken Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:26

Citaat:
Er is in een kudde geen een paard die het in zjn hoofd haalt zijn leider te bijten of te schoppen hem terugmeppen

jawel hoor
1 die er net onder zit, dit om te kijken of de grenzen niet verlegt kunnen worden.
En dan is hij weer maanden zoet.

Citaat:
Dit doet een paard om te testen of jij nog wel geschikt bent als zijn leider.

Zeker een dominant paard zal je eens testen, om dan ook weer maanden braaf te zijn.
idem als boven dus

verder bestaan er ook nog paarden die eerst echt schrikken.
Om daarna door te gaan op commando, maar dan wel eerst een echt gat in de lucht gesprongen hebben Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:38

Misschien dat het scheelt dat ik van nature rustig ben in de omgang met paarden.
ben ook niet iemand die snel gebaart met handen enz, vraag me niet waarom. want kan je er geen antwoord op geven. Lachen
op de stal waar ik eerst reed vonden ze ook dat ik het beste paste bij de onrustige, bangere paarden, omdat ik die snel rustig had en het vertrouwen in mens/ruiter gaf.
ook het waarom weet ik niet, iets wat ik perongeluk heb, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 19:47

haha smurf idd.
Snap er ook geen bal van, dat merk ik wel.
ga maar gewoon door op mijn boerenfluitje, want het heeft al jaren goed gewerkt, maar ik ben blij dat ik nu weet dat het niet kan dat 2 paarden soms nog eens ff tegen elkaar ingaan, ook al staan ze jaren bij elkaar.
Toch eens nieuwe lenzen halen, want deze kloppen vast niet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 12:05

Citaat:
Je kunt bij een paard gemakkelijk hoger in rangorde komen puur door de manier waarop je met dat paard omgaat. Dus je houding aanpassen, consequent zijn, rechtvaardig zijn en belonen op de juiste momenten.

OK dan!
Zo denk ik er ook over.
Nooit aan join up gedaan, toch altijd fijn meewerkende paarden gehad.
ook met de paarden die van zichzelf dominant waren, wat je in de wei ook goed kunt zien.

maar juist met die paarden had ik altijd het meeste op.
je moet ze eerlijk behandelen, ja mag ze best een keer straffen, maar doe je het op een onterecht moment, word je 10 keer zo hard gestraft.
maar doe je het op een eerlijke manier, dan zijn het paarden die voor je door het vuur gaan en alles voor je doen, heerlijke paarden vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 22:06

Idd, verdienen
Door eerlijk, begrijpelijk, consequent gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-04 12:43

na 5 pagina's gelezen tehheb, ben ik nog net zo ver als ik eerst was.

ga gewoon op een handelstal rijden.
En leer

wedden dat je dan na een jaar meer Nh hebt dan nu in 10 jaar.

Zoveel verschillende paarden, zoveel verschillende reacties waarop jij moet reageren.
Niet 1 ding wat in het boekje staat.

het ene paard doet iets uit dominantie, de ander uit angst, de ander uit onbegrip, de ander uit joligheid
daar moet je al doorheen kunnen prikken, kun je dat niet, ben je al klaar met je nh.

waar ik me het meeste aan erger is dat veel (nee niet allemaal) nh-ers zeggen dat niet nh-ers niet eerlijk bezig zijn.
en ja zeker, die zijn erbij.
maar gelukkig niet allemaal

En zeker als ik hier op bokt lees hoeveel er naar scherpe bitten en hulpteugels grijpen vind ik het ook enorm eng. (wat iemand een paar bladzijdes terug aangaf)
helemaal niet nodig, maar gelukkig zijn er ook een heleboel niet nh-ers die het ook zonder kunnen.

dat zijn idd vaak de mensen die al wat langer mee lopen, niet eigenwijs zijn en open staan om te luisteren naar de meer ervaren mensen ipv schreeuwen dat ze alles beter weten, want daar gaat imo het meeste bij mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 12:09

marina schreef:
Wat doen de niet Nhers dan als een paard zich helemaal in zichzelf terug trekt met het rijden, het hoofd in een kunstmatige krul houdend? Alles wat ze voelt gewooon harder gaan?
Ok dit paard kan dan wel heel fout gereden zijn, maar hoe zouden jullie het oplossen?

Dik gedeelte snap ik ff niet.
ga er Vanuit dat je bedoeld dat ze alleen maar harder wil?


Ik stel dat paard gerust met mijn stem
het tempo probeer ik rustiger te krijgen door hem op voltes te zetten die ik sluit.
Mijn handen hou ik vriendelijk zodat hij leert dat je daar gerust aan kan komen.
Benen hou ik rustig tegen het paard, niet knijpen, maar ook niet afstekend.

ik praat dan echt heel veel.
en daarop reageren dit soort paarden vaak perfect.

En vraag me niet hoe het verder allemaal doe, maar heb al die typjes na een maand zover gehad dat ze mijn hand aan durven nemen en dat ik het neusje eruit kan gaan rijden en een klein beetje vwnw kan krijgen.

maar ook daar komt meer gevoel bij kijken, dan dat ik hier uit kan leggen.
gevoel wat ik geleerd heb door honderden verschillende paarden gereden te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:24

Idd, het vertrouwen moet je eerst winnen
dan kun je vanzelf je been meer gaan gebruiken zonder dat dat angst opwekt en waar je paard alleen nog maar meer van achter de teugel kruipt.
Jij zegt dat je het vertrouwen hebt, dan ga je oefeningen rijden om haar aan het been te krijgen, maak je nog niet zo druk over die voorkant, die komt vanzelf als hij wel aan het been gaat worden.
Word hij angstig, stapje terug.

Maar ook hier moet je weer weten wanner iets angst is, of luiheid, slimheid enz.
en hoe weet je dat, juist gevoel en ervaring Lachen

ow ja, liep dat paard bij de vorige eigenaar ook achter de teugel?
want dat hij dat bij jou doet wil niet zeggen dat hij dat bij de vorige ruiter ook deed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 17:49

ook op de loodlijn kan achter de teugel zijn, als hij niet jouw hand volgt als jij dat wil.
En wat is er raar als een paard zijn mond open doet bij het zien van het bit?

verder, zie onderschrift, dan leer je zoiets Haha!
En maar terug ontopic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:13

Idd ritchtje
Op een handelsstal zeggen ook echt wel wat je doen moet, maar uitiedelijk moet je het toch zelf voelen.
ook voelen wat doet een paard als ik dit of dat doe.
En omdat elk paard anders is, is het nooit hetzelfde.
En dat leer je niet van 10 paarden, daar heb je er heel wat meer voor nodig.
maar misschien dat je dat pas begrijpt als je dat ook ervaren hebt.
ervaren hebt wat te voelen, wat te gaan verwachten en hoe in een reactie goed te handelen.
Want dat is waar het op neer gaat komen.
Je moet niet gaan denken wat stond er in het boekje, nee dan ben je te laat.
je moet meteen reageren en ook nog meteen op goede manier ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 21:33

Juist door veel verschillende paarden om te gaan, naar mensen te luisteren met ervaring hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 09:42

Ik heb hier op bokt al een heleboel over NH gelezen, maar heb nog geen 1 ding voorbij zien komen waarvan ik dacht, verhip, dat is heel anders dan ik dat doe en nog nuttig ook Lachen dat ga ik ook doen.
verder heb ik nooit probleem paarden, wel "probleem" paarden greden die dan normaal de deur weer verlieten.
En dat zonder NH, hoe kan dat nou?

ow ja, zonder hoofdstel of halster springen kan ik ook Tong uitsteken Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:12

sflj schreef:
Waarschijnlijk lijkt wat jij doet of de manier waarop jij met paarden omgaat heel erg op de manier van al die NH goeroes bijelkaar. NH is ook niks bijzonders ofzo, het wordt immers al eeuwen zo gedaan alleen de bekende figuren als Roberts/Hempfling/Voest en Parelli hebben er hun beroep van gemaakt om het aan de mensen uit te leggen die de ervaring niet hebben of er gewoon minder gevoel voor hebben. Dus jij doet aan NH zonder het zelf te weten of je noemt het anders. Horsemanship heb je waarschijnlijk al en voor jou is het allemaal vanzelfsprekend. Natuurlijk dus. Ziedaar: Natural Horsemanship! Tadaaa!!

Juist, dat bedoel ik dus
Dus gewoon boerenverstand, stukken goedkoper en succes gegarendeerd, als je wilt leren tenminste

Alleen is onze maatschappij zo raar dat het eerst bakken vol met geld moet kosten, iemand met bekende naam, anders leer je niks. Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 11:39

Citaat:
dus als jij dat makkelijk en stukken goedkoper noemt?? Ik heb nog wel andere dingen te doen.....

deed ik ook gewoon na een meer dan fulltime baan hoor.
En makkelijk, niks is makkelijk, maar wel heel leerzaam.
want je kunt alles uit boekjes weten, de praktijk is ff heel wat anders.

ik begrijp bij veel Nh dingen ook de theorie wel, maar je moet alleen ook zo reageren en niet eerst na moeten gaan denken.
Het moet een reflex zijn en hoe doe je dingen in automatischme?
Juist door ervaring.
Hoe je het ook went of keert, ik blijf erbij dat als je NH ervaring gebasseerd is uit de kennis van een boek en ervaring op een paar paardjes, dat je het niet kent en ook nooit zult leren...

Citaat:
en vergeet niet alle andere mensen die dat ook gedaan hebben en er nog steeds niets van begrijpen

en dat is een groep die het nooit leert, wat voor cursus ze ook gaan doen, want een stukje feeling vanuit jezelf heb je zeker nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 14:29

Als het niet logisch merk je dat ook meteen aan de reactie van het paard, want dat is dan niet wat je gewenst/gehoopt had.
En weet jet het ook weer meteen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:28

idd ritchtje
Net of dat die boer dat niet zou kunnen, maar of je ook zin hebt in al dat commerciele gedoe?
dat is iets wat je je beter af kunt vragen.
lekker denigrerend dus

Maar duidelijk dat hun niet open staan voor de mensen die al altijd met paarden om zijn gegaan, zoals ik al zei, het moet geld kosten van mensen die de commercie wel opzoeken en onzekere paardentypjes de buidel doen laten omkiepen.
Om ook maar denigrerend verder te gaan Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 16:49

Boeren mutsen idd minder
en dat is juist duidelijkheid waar een paard van houd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 18:29

Als je moet na gaan denken ben je te laat, dan heeft het paard al van alles gedaan Lachen
Dat moet vanzelf gaan en je kunt niet zo simpel zeggen dat ga ik nu op alle paarden toepassen, ze zijn namelijk alemaal ander.

De ene is al erg onder de indruk als je zegt, foei, de ander eet bij wijze van je dan opgestoken vingertje op Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-04 19:23

En als de wei bij de boer maar groot genoeg is, leer je ze vanzelf wel aan dat ze moeten komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:06

draumpje schreef:
NH en "boerenverstand"
ligt op zich naar mijn idee niet zover van elkaar
alleen de NH goeroes weten er met allerlei boeken , hulpmiddelen , video's en bandjes een leuke cent mee te verdienen

ik sta mijn paard los te longeren zonder touw of zweep , alleen met mijn lijf
dat was altijd normaal , nu is het opeens NH
ik laat een paard met mijn lijf zien dat hij moet dimmen of wat meer afstand van me moet nemen , eerst wat dat gewoon met paarden omgaan
nu is het opeens NH

ik loop de trailer op met een los touw zonder om te draaien en/of mijn paard aan te kijken en hij huppelt vrolijk achter me aan
was normaal, nu is het NH

ik ga een 3 jarige die niets weet voor het eerst benaderen , ik loop rustig met hem mee, kijk hem niet aan en volg hem net zo lang tot hij bij me komt
, was normaal , nu ook weer NH

dat zijn dingen die ik jaren terug deed, toen had ik nog nooit van NH gehoord
laat staan van de huidige goeroes


precies OK dan!
hier sluit ik me voledig bij aan.
heel veel dingen die je gewoon al jaren deed, zijn nu ineens NH
hebben ineens een naam (zijn als je het idd slim aanpakt ineens veel geld waard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 12:34

Misschien dat toch proberen uit te leggen, want ik zie steeds geen verschillen, tenminste niet waar ik het nut van inzie.
want zonder geweld, zonder hulpmiddelen krijg ik een paard op een fijne manier aan het lopen.
Paarden blijven ook in de stal staan met de deur open, reageren ook op mijn houding, kletteren niet over me heen met buiten zetten, blijven uit mijn ruimte.
Lopen zo achter me aan de trailer op, ook paarden die er nooit opgestaan hebben.
maak ze zadelmak zonder hulpmiddelen en geweld.
Noem dan eens duidelijk dingen die zo geweldig zijn sinds je aan NH doet dat het jammer is dat niet meer mensen het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 14:55

sanne83 schreef:
het is misschien ook heel moeilijk om "het verschil" aan te geven, omdat alle mensen het anders doen, en er ook weer heel veel verschillende vormen van NH bestaan. Ik bedoel met een duidelijk verschil gewoon de gemiddelde gewone ruiter (of bokker) die ik ken en de gemiddelde nh-er die ik ken.
Iemand als rk staat waarsschijnlijk heel dicht bij de nhkant, maar zij is niet voor niets een soort moraalridder van bokt Haha!


Bloos! Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-04 17:40

Wat is mijn andere manier van omgang dan? (en vele met mij)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker