[AR] Paard komt omhoog voor de wagen.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

[AR] Paard komt omhoog voor de wagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 23:56

Het gaat nog steeds net goed, maar Duncan komt dus omhoog voor de kar Scheve mond . Wat gebeurt er precies. Hij is erg braaf met inspannen, doet geen pas verkeerd, is soms wel wat gespannen. Het wegstappen gaat goed, wachten voor de weg (meestal) ook. Daarna in een rustige stap over het fietspad, geen probleem.

Hierna gaan ze het mulle zand op en dan beginnen de problemen. Hij voelt weerstand door het zand en komt of omhoog of hij gaat er in een behoorlijk vlot drafje vandoor en is dan nog wel te sturen, maar niet in te houden. Na zo'n 500 m. komt er een smaller bospaadje en dan gaat hij over naar stap of een hanteerbaar drafje.

Vervolgens gaat het eigenlijk de hele weg goed, behalve als hij moet stilstaan en er niemand bij hem gaat staan, dan komt hij behoorlijk serieus omhoog. Hij heeft dit ook onder het zadel gedaan toen ik hem net had, maar toen deed hij het alleen als je hem erg opsloot. Zodra je ontspande was het probleem verholpen. Als hij voor de wagen staat en je ontspant pakt hij snelheid en dat is ook link op bospaadjes met een flinke wagonette er achter.

Duncan is een erg onzeker paard, denk ook dat dat voornamelijk de oorzaak is van het omhoogkomen, hij weet het dan gewoon even niet meer. Zodra er iemand bij hem staat is het over en is hij rustig, stapt dan ook weer normaal weg.

Ik zoek dus een oplossing voor het probleem van het omhoogkomen, maar ook voor het enorme tempo wat hij ontwikkeld op het eerste stuk mul zand. Hij is dan eigenlijk niet meer te remmen, tot hij zelf ziet dat het pad smaller wordt. Sluit je hem op, rem je teveel af, komt hij weer omhoog (en er staat schrikdraad vlakbij dus dat is niet tof).

Vooruit meppen met de zweep is geen optie, zoals ik al zei, hij is erg onzeker en doet het niet uit kwaaigheid, de zweep erover heen halen zou hem doen flippen. Meestal is een streng 'Nee' al voldoende om hem in een hoek te doen staan trillen.

Wie heeft er een goede oplossing ?

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 19:57

achter een andere kar of paard aan op dat stuk?
Of misschien wat veiliger, een keer in dubbelspan? eh tweespan heet dat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:43

Ik zou teruggaan naar het slepen van de bak. Op die manier kun je hem opnieuw laten wennen aan het trekken van zwaardere lasten in een gecontroleerde omgeving. In het begin kun je, als hij nog onzeker is, met de teugels in de hand naast hem lopen, en vervolgens steeds meer afstand nemen tot je schuin naast de sleep/sleetje/auto- of tractorband loopt. Als hij nog te snel wil kun je hem gemakkelijk op een volte zetten en hem zo goed onder controle houden zonder zijn mond te zwaar te belasten met voortdurend ophoudingen geven.

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 20:56

Jullie alvast bedankt voor de tips OK dan!

In het tweespan zou ik het graag een keer willen proberen, maar het paard waar ik dat mee zou vertrouwen heeft een veulen van een maand oud, dus dat moet nog even wachten. Met een paard ervoor (onder het zadel) zal het waarschijnlijk wel goed gaan, hebben we al een keer gedaan en dat ging ook goed, maar mijn paard een beetje kennende kan het dan elke keer goed gaan maar zodra je het andere paard weghaald is het probleem weer terug.

Het slepen in de bak zouden we inderdaad weer op kunnen pikken, de tractorband sleept hij zonder moeite, maar als je op die band gaat zitten, gaat hij inderdaad ook hippen en huppelen. Gaan we proberen !

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 21:49

Maar als je dat 'volgpaard' dan eerst er voor laat lopen, volgende keer ernaast, daarna schuin achter en tenslotte achter de wagen (paard achter de wagen spannen Knipoog).

Maar ja, ik moet zeggen dat mijn eigen paard ook niet in zulke fratsen trapt haha. En die is al 18, dus een held zal het wel niet meer worden.

Hm zie nu pas dat je een Shire hebt. Vast een imposant gezicht als die op z'n achterbenen staat.

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 15:42

ellenlouise schreef:
Hm zie nu pas dat je een Shire hebt. Vast een imposant gezicht als die op z'n achterbenen staat.


Clydesdale Knipoog

Ik herken het probleem overigens maar al te goed... heb het nooit echt aangepakt, maar gewoon steeds door blijven gaan en negeren... Wist anders ook niets Verward Maar ik denk dat het teruggaan naar voor een band spannen in de bak op zich wel een goed idee is!

Bij tweespan heb ik zo mijn twijfels... gaat Duncan dan niet gewoon puur op het vertrouwen in Bonnie en als hij dan weer enkelspan moet, is het probleem weer terug, net als wat je zei bij een volgpaard?

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 19:00

Dank je voor het verbeteren Leon, scheelt mij weer Haha!

Die kans dat hij het dan alleen wel weer zou doen is inderdaad groot. Er moet 'gewoon' een knopje om in z'n kop Boos! Knipoog .

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 21:19

Dat steigeren bij het aanzetten na het stilstaan heeft mijn paard ook heel erg gedaan. Als ze in een vreemde omgeving is of erg gespannen doet ze het nog wel eens, maar gelukkig is het ergste over, wat het is niet het prettigste dat je mee maakt als je op de wagen zit... Haha!

Bij haar scheelde het om de druk van de leidsels af te halen met het weg stappen, ze gooit zich nl nog erg naar voren in het tuig en dan heeft ze meer vrijheid. Daarna, als ze eenmaal stapt, sluit ik haar dan wat meer op en dan gaat dat wel goed.

Scheelt het misschien als je een borstbeschermer op je borsttuig doet, zodat de druk wat meer verdeelt wordt en wat zachter aanvoelt? Verward
Hij heeft duidelijk nog wat problemen met zware last trekken...

Succes ermee!

HHD_Foto

Berichten: 4437
Geregistreerd: 14-04-02
Woonplaats: N.W. Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 08:49

Die tip van een borstbeschermer had ik al gekregen, heb even bij de site van Divoza gekeken hoe zo'n ding eruit ziet. Ik kon niet precies zien hoe breed zoiets is, maar zijn borsttuig is een centimeter of 15 breed en dat zou toch voldoende moeten zijn, had niet de indruk dat de borstbeschermer breder was.

We gaan inderdaad de volgende keer proberen om hem wat meer vrijheid te geven bij het wegstappen/draven. Helaas heeft Duncan een klein scheurtje in de hoef achter en moeten we even wachten met op de straat rijden tot de smid is geweest.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 09:14

Ik heb er zelf ook eentje, als ik er aan denk zal ik van het weekend even opmeten hoe breed die is.
Hij is misschien niet veel breder dan je borsttuig, maar misschien wel wat zachter...

Sterkte met zijn 'hoefje'!

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 10:43

Het vaart maken in het mulle zand kan ik me voorstellen; het is verrekte zwaar voor een paard om dar in stap of rustig drafje een koets doorheen te trekken! Maica staat voor een marathonwagen en we sporen har juist aan om vaart te maken bij mul zand.