[VD] compliment, ik ben er bijna tog?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

[VD] compliment, ik ben er bijna tog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:36

Ik ben sinds kort bezig met het knielen op een been ofwel compliment.
Maar doe ik het wel veilig, ze heeft nog niet helemaal geknielt maar zoals je ziet ben ik er bijna als ik haar ff doorduw ben ik er.
Maar komt het zo wel goed als ze knielt of gaat het fout?
Wat denken jullie?
Afbeelding
Afbeelding

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 19:43

nou word ik helemaal gek ik snap er niks meer van

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:36

Je foto doet het niet Scheve mond

Klaasje

Berichten: 8413
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: CuraƧao

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:41

bij mij ook niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:59

'error in loading image' zegt de onderste bij mij. Wel jammer, want ik had graag de foto gezien. Ik weet dus niet hoe het eruit ziet maar 'doorduwen' is nooit de oplossing, omdat er een reden is dat je paard nog niet dieper gaat:

- Ze heeft geen vertrouwen in de bodem of is eens hard neergekomen
- Ze voelt zich kwetsbaar in deze houding
- Ze heeft de balans nog niet die hiervoor nodig is
- Ze heeft nog niet de juiste spieropbouw of de spieren zijn nog niet genoeg getraind en opgerekt.

Zou je het geluk een handje helpen en 'doorduwen', dan loop je het risico dat ze het vertrouwen verliest, ongelukkig neerkomt of haar spieren en pezen overbelast. Laat het aan haar over en dwing het niet af, alleen zo krijg je een paard dat op een gegeven moment rustig en uitgebalanceerd in een compliment gaat.

Binnen twee weken wil ik ook een hoofdstuk over het compliment op m'n site hebben met tekeningen van hoe het wel/niet moet. Wat er onder de buiging vermeldt staat is in veel gevallen echter ook van toepassing op het compliment ( http://members.home.nl/vrijheidsdressuur/buiging )

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 22:12

Nee het is niet dat ze niet wil maar zo heb ik het haar geleerd, ik pak haar ene been op en dan duw ik met mjin schouder zachtjes tegen haar borst aan dan gaat ze naar achteren en iedere keer een stukje verder en als ze in de goede richting gaat dan loslaten en belonen dat bedoel ik met doorduwen
En ja er is iets heel erg mis gegaan waardoor er drie kwamen te staan, twee zonder foto en 1 die het deed maar die het deed is nou net weggehaald
Doet die bovenste foto het trouwens wel?

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 01:07

Ik zal nog een keer de fotos proberen, hopelijk doen ze het nu wel zo niet dan ligt het toch aan iets anders ofzo

Afbeelding

closeup
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 08:47

Helaas zie ik nog steeds geen foto's...

Het achterwaarts helpen in het compliment met jouw schouder tegen haar borst, is dat een hulp (kort en licht signaal waarop zij achterwaarts beweegt) of help je haar naar achteren te gaan (door haar achteruit te duwen)? het probleem van zwaardere of duidelijke gewichtshulpe geven aan paarden is dat hun eerste reactie terugduwen is. Vooral als een paard even niet verder wil en toch die druk voelt, zal ze eerder tegendruk geven en dus opwaarts gaan denken in plaats van neerwaarts (zie op de site onder Mensentraining het hoofdstukje Hulpen). Je geeft haar op zulke cruciale punten dan dus juist het tegenovergestelde idee.

Toen ik [***] het compliment leerde deed ik dat door zijn beentje op te houden en met de teugels een achterwaartse hulp te geven. Daarmee trok ik dus niet, maar gaf ik signalen door in de teugels te knijpen en weer los te laten. Ook had ik het achterwaarts op een tikje met mijn vinger tegen zijn borst staan. Op die manier is het makkelijker om hulpen licht te houden dan wanneer je het met je schouder doet (wat toch tamelijk ongecontroleerde bewegingen kan uitlokken, vooral als je paard wat evenwichtsproblemen heeft en jou uit je evenwicht haalt).

En nog steeds zou ik het doorduwen niet proberen, om precies dezelfde redenen als ik hierboven schreef. Je paard moet zelf de keuze maken om in het compliment te gaan, als je dat afdwingt en haar er (hoe licht dan ook ) even doorheen duwt heb je een grote kans dat ze ongecontroleerd of uit haar evenwicht landt waardoor ze alleen maar weerzin krijgt tegen de oefening.

Het lager komen kun je 'afdwingen' door selectief te belonen: alleen voor de steeds iets diepere complimenten geef je de beloning. op die manier zal ze zelf de diepte opzoeken. Dus niet dat zelf voor haar doen, daar overval je haar alleen maar mee en het resultaat is dat ze niet bewust de grond opzoekt, waarschijnlijk niet doorheeft hoe ze dat zelf moet doen en dus lange tijd op dat extra duwtje van jou blijft wachten. Geef haar de kans om het zelf uit te zoeken, dat is uiteindelijk sneller en beter.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 10:56

inderdaad ik geef singnalen, korte duwtjes tegen haar borst want anders kan ik natuurlijk nooit een paard verplaatsen.
Ik snap dat ze er uiteindelijk zelf in moet gaan maar dan moet ze wel snappen wat de bedoeling is natuurlijk.
Ik denk dat je wel een beetje gelijk hebt dat ze ze wel eens scheef kan neerkomen of kan omkieperen, zal haar het laatste stukje zelf laten doen.
O en de fotos volgens mij is er een fout in de uloadsite want ergens ander op een andere site werkte het ook niet

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 13:18

Ze kan hem inmiddels!! alleen blijft ze nog niet heel erg lang in die houding maar dat komt wel

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 11:28

Ok ze kan het compliment nu best goed ze heeft hem helemaal door en zakt gelijk als ik het vraag, maar nu wil ik dat ze op twee knieen gaat zitten als voorbereiding voor het liggen maar ik kan dat andere been niet zomaar weg trekken, daar staat haar gewicht op.
Heeft iemand ideeen hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:11

Leuk dat het compliment toch zo vlot ging! Ik krijg uit je berichten echter ergens het idee dat je erg snel wilt gaan. Als je paard je vanalles in dit tempo aanbiedt is dat heel leuk, maar misschien niet altijd even verstandig om alles meteen ook daadwerkelijk te gebruiken. En als je paard nieuwe oefeningen nog niet aanbiedt is dat soms juist beter, omdat je dan de tijd neemt om de oude oefening te bevestigen.

Eerst even wat een compliment is: Het compliment is een oefening waarbij het paard op een stem- of zweephulp op een been op de grond knielt en daar blijft zitten tot de trainer het signaal geeft voor het einde van deze oefening, of het begin van een volgende.

Vooral dat laatste is belangrijk. Stel, je paard kent nu net twee dagen het compliment, je hebt geluk en over twee dagen kan ze knielen en tegen het einde van de week gaat ze vanuit het knielen ook liggen. 10 tegen 1 dat ze in het vervolg, steeds als jij alleen nog maar de hulpen voor het comlpiment geeft, gaat liggen. Dat komt omdat zowel het compliment als het knielen nog niet bevestigd zijn als aparte oefening met begin en einde. Door in een stuk door te trainen leert je paard dat ze gisteren weliswaar nog een beloning voor knielen op 1 been kreeg, maar vandaag als ze dat op twee benen doet, en morgen als ze vanuit het knielen gaat liggen. in plaats van dat je haar twee nieuwe oefeningen leert, leer je juist twee oefeningen af.

Mijn advies is dus om eerst het compliment volledig af te ronden om te voorkomen dat je dit onbedoeld kwijtraakt aan de buiging. Pas als je het compliment op elk willekeurig moment kunt oproepen en afbreken, is dit voor het paard een duidelijk afgebakende eenheid en zal het haar niet meer verwarren als je vanuit dat compliment aan het tweede been gaat werken.

Daarnaast is het belangrijk dat je je paard niet lichamelijk overbelast. Het compliment is al relatief zwaar voor een ongetraind paard, maar het knielen helemaal. Een paard dat in een van deze oefeningen overbelast wordt zal het gebogen been niet meer onder rechte hoeken buigen, maar dieper doorzakken omdat dit been oververmoeid is. Vanuit zo'n compliment is het uberhaupt al onmogelijk om het knielen aan te leren omdat er dan eenvoudigweg niet genoeg ruimte is om het tweede been onder de borst te schuiven.

Dit zal allemaal wel erg muggezifterig overkomen, maar voor mijn gevoel ga je een beetje snel en is het beter als je de aparte oefeningen eerst bevestigt voor je doorgaat met de volgende. Natuurlijk kun je intussen wel andere nieuwe kunstjes aanleren, zoals apporteren, Spaanse pas, jambette of wat dan ook, zolang je maar niet vanuit dat compliment iets gaat doen.

* Nog even over het liggen, dat kun je ook vanuit het compliment, de berggeit en het rollen trainen.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 01:14

Je hebt wel gelijk hoor ik ga altijd een beetje snel maar meestal komt het wel goed Haha! . Ik was ook niet van plan om gelijk het tweede been er al onder te zetten maar ik wou gewoon eerst even weten hoe ik dit het beste kan aanpakken, vanuit het compliment naar twee benen knielen. Dan heb ik nog even tijd om er over na te denken en om het naar mijn zin aan te passen Haha! Ik ben er eerst nog aan het werken dat ze blijft in die houding en dat ze pas weer overeind komta als ik het zeg