[Nh] grondoefeningen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

[Nh] grondoefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 12:49

hallo,

Mijn paard gaat heel moeilijk te trailer op. Zodra ze er op moet loopt ze heel hard achter uit en springt omhoog als ik haar tegen probeer te houden. ik wil haar graag zonder agressie te trailer op krijgen. Heeft iemand goede grondoefeningen om zo het trailer laden te oefenen of om haar voor tebereiden op het trailer laden. Ze heeft duidelijk nog niet genoeg vertrouwen in me. Dat is ook niet erg, maar ik wil het wel verbeteren zodat ze me gaat vertrouwen.
Iemand tips?

miltonlover

Berichten: 762
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: moergestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 13:47

als je bij google op NH oefeningen zoekt, komt er wat van trailers.
ik kon het effe niet vinden.......

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 14:10

eerst tussen strobalen doorlopen, en die muur steeds hoger en smaller maken, dan een zeil erover en dan de voorkant ook dcit doen....dit was even in het kort, maar misschien heb je er wat aan.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 16:32

dank je duncan, ik heb het vandaag geprobeert om haar tussen twee stoelen door te laten lopen en dat ging al goed. Het is inderdaad een goed idee om dat met stro balen te doen ja. Bedankt

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:41

Heb hetzelfde probleem heel lang met mijn paard gehad heb ook van alles geprobeert.
Toen heb ik de parelli methode, de squeez game, gedaan lijkt op wat duncan zegt. uiteindelijk kun je dan zelfs je paard los de trailer in sturen en zelf buiten blijven staan.
Kijk anders ook even op www.paardnatuurlijk. daar staat er ook wat over.

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 17:27

Dank je iconline, ga ik zeker doen.

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:59

De 7 games van parelli zijn een echte aanrader! Ik heb 'd'r een eigen interpretatie op m'n computer staan. Wil je het hebben?

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:03

Ik ben zelf niet zo'n fan van parelli, maar ben wel benieuwd, mag ik ook???

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:05

Ik zet ze wel ff hier neer, voordat ik 100 pbtjes krijg Knipoog

Seven games Parelli
(eigen interpretatie van MinX)

Games staan niet op Parelli-volgorde (denk ik) ik heb ze zelf gerangschikt naar wat volgens mij de meest logische volgorde is.

Game 1
Friendly game:
Je hebt je paard aan het halster, het touw ligt voor je paard op de grond. Je gaat je paard aanraken, overal. Je paard meot accepteren dat je het aanraakt. Je leert je paard jou te vertrouwen en alle spullen die je gebruikt.
Fase 1:
aaien
Aai je paard over heel zn lichaam. Hoofd, hals, rug, benen, kont, staart, buik, enz.
Fase 2:
halstertouw
Aai je paard met je halstertouw. ook hier weer over zn gehele lichaam.
Fase 3:
carrotstick/(longeer)zweep
Aai je paard met de carrot stick, of als je die niet hebt, de (longeer)zweep.
Fase 4:
carrot stick/ (longeer)zweep
Sla aan beiden kanten naast je paard zo hard mogelijk met de carrotstick/(longeer)zweep op de grond (met zwiepend geluid)

Note: Let op, je bouwt iedere fase rustig op! je gaat pas over naar de volgende fase als de voorgaande fase er goed inzit! Je kunt de volgende games wel spelen als de friendly game er nog niet helemaal inzit.Besteed wel voldoende tijd aan de friendly game. Deze kun je na verloop van tijd ook helemaal los spelen.


Game 2
Stick-to-me-game:
Je wil dat je paard bij jou blijft. Je gaat zelf lopen, je paard moet je achter je aan volgen. Het paard mag je niet voorbij, en mag ook niet naast je komen lopen. Jij loopt voorop, je paard volgt.
Fase 1:
aan de leadrope/ het halstertouw.
Je staat met je gezicht naar je paard toe, en je loopt enkele stappen achteruit. Hierbij kantel je je bekken naar achteren en laat je het touw iets door je handen glijden. Het touw hangt doorgebogen! je vraagt je paard met je mee. Zodra het paard je goed volgt kan je je omdraaien en vooruit lopen.
Fase 2:
Los, met helper.
Je doet precies hetzelfde als bij fase 1, maar dan zonder halstertouw. Je vraagt je paard met je mee, en zodra het loopt, draai je je om en loop je weg. Als je paard je neit volgt, drijft de helper het naar je toe. De enige "veilige" plek in de bak is bij jou. De helper stopt dus pas met drijven als je paard bij jou is. Zodra het daar is, maak je even contact (even een aai) en loop je meteen weg. Je paard meot je weer volgen, zo niet, daar heb je dus de helper voor.
Fase 3:
Los.
Hetzelfde als fase 1 en 2, mar dan zonder helper. Het paard heeft geaccepteerd dat jij leidt, en dat het jou moet volgen.

Note: Ook hierbij alle fases rustig opbouwen. Deze fasen allemaal rustigaan doorlopen. ook hier geldt, als het er nog niet helemaal inzit, kan je wel al door naar een volgende game. Alle 7 games zijn namelijk basis.
Note: FOCUS!!! heel erg belangrijk, kijk waar je heen wil! Rechtop, hoofd opgeheven, loop als een "leider" Een twijfelend persoon zal je paard niet voglen. Wees zelfverzekerd. Als je een wending maakt, kijk dan ook naar het punt waar je uit wil komen. En houd je hoofd rechtop!

Game 3
porcupine-game.
Je wil dat je paard wijkt voor jou. Als jij druk geeft moet het paard opzij stappen.
Fase 1:
lichte druk:
stap naar je paard toe (bijvoorbeeld naar de achterhand) het paard moet wijken voor je persoonlijke ruimte. (een soort "luchtbel" waarbinnen je paard niets te zoeken heeft. Ongeveer een straal van 2 meter rondom jou)
Fase 2:
ritmische druk:
beweeg je armen en je benen duidelijk en fel als je naar je paard loopt.
Fase 3:
Carrot stick:
Geef ritmische druk met de carrot stick/ (longeer)zweep.

Note: in de kudde als er een paard aankomt dat hoger in rang is, zal het paard dat lager in rang is opzij gaan.
Note: Je paard moet uiteindelijk op fase 1 opzij gaan. Bouw deze fases dus AF. Kijk hoeveel je nodig hebt, begin met fase 1, geen reactie, dan fase 2, en als laatste oplossing pas fase 3. Als je paard echt neit gaat, speel dan de stick-to-me-game verder door. Eventueel kan je ook de "circling-game" eerst gaan spelen.

Game 4
Jo-Jo-Game.
je paard moet naar voren en naar achteren op ritmische druk.
Fase 1:
Ritmische druk met jouw lichaam.
vingers opgeheven, en heen-en-weer bewegen vanuit de polsen
Fase 2:
ritmische druk met jouw lichaam:
fase 1 + armen en benen bewegen (wel op de plaats! pas als je paard opzij gaat mag jij een stap naar voren doen!)
Fase 3:
Ritmische druk met halstertouw:
Zwiep het halstertouw heen en weer.
Fase 4:
Ritmische druk met carrot stick/ (longeer)zweep
hou de zweep horizontaal voor je. beide handen houden een uiteinde vast. Beweeg nu je armen op-en-neer. (zodat je je zweep een stukje kantelt)

Note: Ook hierbij, fasen afbouwen. Eerst begin je met 1, dan net zo ver totdat je paard achteruit gaat (1 stap is meer dan genoeg) en van daaruit ga je afbouwen tot hij op een lichte vingerbeweging achteruit gaat. Het aantal stappen kan je ook langzaamaan uitbouwen. Begin niet aan deze game tot je paard minimaal 2,5 jaar oud is!

Game 5:
Circling Game
Vrij vertaald longeren. Echter, volgens parelli sta je zelf op het midden en beweeg je niet. (je draait dus niet mee met je paard, en je geeft de longeerlijn achter je langs door) Hier ben ik het niet mee eens, dus voor deze game gebruik ik Hempflings manier. Zijn manier staat beschreven in het boek "natuurlijk paardrijden" en houdt in dat je zelf ter hoogte van de achterhand blijft, een cirkeltje meeloopt met je paard (kleine cirkel natuurlijk, anders wordt je moe =P) en met jouw lichaam signalen geeft.
Fase 1:
aan het touw.
Stuur je paard met ritmische druk van je vandaan en houd het voorwaarts op de cirkel. (zie Hempfling)
naar je toe: buig door je knieën (ik zelf hurk op de grond) en vraag het paard naar je toe te komen. Als hij niet komt, vragen over het touw (wrijven) Als hij neit binnen 2 rondjes komt, opstaan en doordrijven. Je paard mag komen als het de lippen likt, of kauwbewegingen maakt, of netjes stelling naar binnen geeft, oortje en oogje moeten op jou gericht zijn!
Fase 2:
Los.
zie fase 1, maar dan zonder longeerlijn.

Note: in de kudde stuurt de alfamerrie een vervelend paard weg uit de kudde. Dit paard mag pas terugkeren als het zijn lippen likt en kauwbewegingen maakt.


Game 6:
Sideways-game.
Ook hier weer een verschil tussen parelli en hempfling, maar die heb ik nu onderverdeeld in 4 fasen. Fase 1, 2 parelli, fase 3,4 hempfling.
je paard moet zich zijwaarts verplaatsen. (niet wijken, maar echt opzij)
fase 1:
aan het touw bij een muur/bakrand/hek (hoog genoeg dat ze neit springen!!)
je paard staat emt zn hoofd tegen een muur/hek/whatever. Jij staat opzij van je paard, gezicht richting paard en ter hoogte van zn flank. Nu drijf je met ritmische druk (zelf kijken wat je nodig hebt, lichaam, touw of zweep) je paard zn achterhand weg. Zodra deze 1 stap doet, drijf je zn voorhand weg. en zo verder. 1 stap is voor het begin voldoende. Zelf de ritmische druk afbouwen en het aantal stappen opbouwen.
Fase 2:
Los bij de muur
Zelfde als fase 1, maar dan zonder touw.
Fase 3:
zonder muur, aan het touw.
Jij staat nu voor je paard. Gezicht naar je paard toe. Zelf doe je een stapje opzij, en met je (longeer)zweep/carrot stick begrens je je paard aan de andere kant. (kortom, jij doet een stap naar rechts, dan is de zweep in jouw linkerhand naast je paard) Door ritmisch druk te geven met de zweep, richt je je meteen al op de beide zones. (voorhand en achterhand) weer 1 stapje voor een beginner. En later langzaamaan gaan uitbouwen.
Fase 4:
zonder muur, los.
Zelfde als fase 3, maar nu los.



Game 7:
(hoe heettie ook alweer...)
Squize game (geloof ik)
je leid je paard door een "gat" tussen jou en de muur. (dit idee: | = muur, + = mens: ( = Paard :: | ( + ::)
Zodra het paard door eht gat is, geef je druk (ritmisch) op de achterhand, waardoor deze wegdraait (porcupine game) Zo komt je paard met zn hoofd naar jou toe, en leid je het in de andere richting weer tussen jou en de muur door.
Later kan je dit los doen
Nog later kan je een hindernisje gebruiken om je paard overheen te sturen.

Note: voor deze game moet je de circling game en de porcupine game zeer goed beheersen.
Note: doe dit absoluut neit met een jong paard, zeker niet in draf of galop, vanwege snelle, korte draaien! (bij het wegdraaien van de achterhand om de andere kant op te gaan)

Sorry, voor de enorme lengte Bloos

Veel succes ermee!

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:07

bedankt, maar ik denk dat ik er niets mee doe...sorry....ik vind dit eerlijk gezecht nog dwingender dan parelli zelf doet...

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 01:24

Waarom is dat nou weer dwingent leg me dat eens uit.
Je zegt het overal waar parelli genoemd word en bij monty roberts ook.
als jij met je paard een buitenrit wilt maken en je paard zou zeggen (als hij het zou kunne) nee ik wil niet dan zeg jji zeker o ok je mag dan wel weer terug naar het land??
Niet dat je er per se iets moet doen ofzo hoor daar gaat het niet om.
Niet beledigend bedoelt ofzo maar ik vind het een beetje overdreven.

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 07:18

lconline schreef:
Waarom is dat nou weer dwingent leg me dat eens uit.
Je zegt het overal waar parelli genoemd word en bij monty roberts ook.
als jij met je paard een buitenrit wilt maken en je paard zou zeggen (als hij het zou kunne) nee ik wil niet dan zeg jji zeker o ok je mag dan wel weer terug naar het land??
Niet dat je er per se iets moet doen ofzo hoor daar gaat het niet om.
Niet beledigend bedoelt ofzo maar ik vind het een beetje overdreven.

Daar ben ik het mee eens, leg eens uit Haha!

callippo

Berichten: 3200
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:09

oei oei, als mensen maar niet gaan denken dat dit Parelli Materiaal is!!!!

De fases worden hier totaal verward met het "nivo" van de oefening en ook door elkaar gebruikt.

Ook porcupine en driving worden door elkaar gebruikt.

Er staan hier dingen tussen die pas voor L2 van Parelli geschikt zijn en wanneer je die nu plotseling gaat oefenen raak je alleen maar verder van huis...

Als je zo'n soort interpretatie wil geven van oefeningen, noem daar de naam van Parelli dan niet bij, want dit heeft er echt niets meer mee te maken!

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-04 09:10

bedankt nicolien, Ik ga eens kijken hoe mijn paard er op reageerd.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:12

ahblaat?... nog dwingender dan parelli zelf... leg me dat maar even heel erg goed uit (wordt lichtelijk witheet van woede)
Als jij een echt goede band hebt met je paardje dan hoef je geen enkele druk te gebruiken en is vriendelijk vragen al meer dan voldoende. Echter, om je paard geheel duidelijk te maken wat je nou wilt, zeker als je paard het niet kent, zal je tóch hulpen moeten geven, op welke manier dan ook. Dit is een "standaardmanier" toepasbaar op ieder paard dat een "paardenmens" als eigenaar heeft. De mens moet natuurlijk wel zelf de reacties van het paard kunnen lezen, en duidelijk onderscheid maken tussen "niet snappen" en "niet willen" en bij niet willen heeft het geen enkele zin om de druk op te voeren!
Maar ik wil heel graag weten waarom je dit te dwingend vindt... dussuh, kom maar op met je argumenten!!
overigens, ik zal je even duidelijk maken, ik versta onder "druk" een lichaamshouding. Misschien dat je door dat woord direct aan "dwang" dacht. En ik ben het wel met je eens dat parelli niet echt de meest vriendelijke methode is. Kan je beter hempfling gebruiken.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:54

nou, komt 'ie Haha!

Om voorop te stellen, ik ben heel erg met hempfling bezig en wat ik daar zo mooi aan vind is dat het geen trucjes zijn, maar logica en een bepaalde manier van denken en aan jezelf werken. Ook is dit mijn opvatting over.... en daar mag je best op reageren en ik besef ook dat mensen daar soms anders over denken, maar ga alsjebleift niet zegen dsat ik dom bezig ben ofzo, want daar kom ik zelf wel achetr als dat zo zou zijn....

Ik ben met parrelli begonnen toen ik met nh begon, maar vor mij was het al snel iets van trucje uit het boek toepassen en je paard deed niet vrijwillig meer (mijn gevoel erbij....de vragen die ik dus had: Waarom touwhalster, waarom wil mijn paard niet...het zijn toch games...), maar je kreeg dingen wel gedaan, en dan zijn een hoop mensen al tevreden (heb ik het idee...GEEN AANVAL Tong uitsteken ). Ik was dat dus niet en wilde het anders proberen...dat werd dus eerst zelf wat bedenken en toen ik niet verder kwam (het idee zat in mijn hoofd maaar ik kreeg het niet voorelkaar) kwam ik er achter dat de meeste opvattingen die ik had overeen kwamen met die van hempfling, over het paardrijden maar ook over het leven en de plaats in de maatschappij...

Parelli werkt volgens mij met trucjes, allemaal losse trucjes verpact inn de seven games +L1 en de hele zoot die daar achter aan komt (L2 en L3). dit vind ik persoonlijk niet communiceren met paarden. Het dwingerige eraan vind ik dat je doordrukt als iets niet werkt, in plaats van kijken waarom het niet werkt...

Monty roberts werk met join up (mijn visie daarop kun je lezen in het 'join up topic')waar ik helemaal van walg, en ik heb eens gezien op tv, hoe hij een jong paard voor het eerst een 'ruiter' (pop) op zijn rug kreeg. Er kwam een of ander ding op zijn tandvlees, tussen zij oren door aan het zadel, op het zadel werd een slappe pop vastgebonden en het gevolg......Een bokkend paard wat bij elke bok een kieharde ruk tegen zij tandvlees krijg met een doodenge pop op zijn rug. En dan heeft de goede man het over :"ZONDER PIJN EN ANGST"! Boos! nou, dan ben ik verdwenen.

Jullie mogen het van mij allemaal doen (minX, nu ben ik een beetje witheet van woede Boos! ) maar ik bedank liever en zorg voor een paard dat graag voor mij werkt en nooooit een pas verkeerd zal zetten, omdat ik het hem gewoon vriendelijk vraag (tenzij hij het niet kan of wil, of durft...maar het is niet omdat hij geen zin heeft...in tegendeel!) Monty roberts, pat parelli, (emiel Voest), wat mij betreft is het voor jullie voornamenlijk geld....en mensen die niet alle tijd hebben (willen vrijmaken...)

Zo dit is een gewaagde reactie, ben benieuwd Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:27

O wat ben je nobel zeg Scheve mond Huilen
Tuurlijk is het een beetje commercieel iedereen mag grld verdienen.
En sorry hoor, ik doe van alles wat en mijn paard doet alles omdat ze het voor mij wil doen. en ik doe ook parrelli en dat zijn inderdaad trucjes maar wat is daar mis mee??? je bouwt een band op met je paard, je doet iets leuks met je paard, je kan weer iets nieuws en er is steeds een hoger stadium en het hele omgaan met paarden bestaat uit trucjes.
ruiter geeft druk, paard geeft na..... trucje.
mens loopt naar recht paar loopt ook naar recht als je zo kijkt zijn het allemaal trucjes.
Jij mag best je eigen visie hebben en het maakt me niks uit met je paard maar iedere keer zeg je dat parrelli en voest en monty commercieel en verkeerd en dwingens en soms zeg je zelfs mishandelend, daarmee zeg je dus dat ik mijn paarden mishandel want ik gebruik dingen van al deze mensen.
Vind je het gek dat ik dan boos word???? Boos! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:17

Over het trailerladen... Knipoog

Zelf heb ik een pony die in het begin tamelijk claustrofobisch was en heel moeilijk door nauwe doorgangen te bewegen was. Grondwerk is dan inderdaad een hele goede tip die je jezelf al geeft, even een schouderklopje aan jezelf geven. Knipoog Onder grondwerk versta ik dus de leidoefeningen, stap, draf, ho, achteruit en opzij als ik daarop vraag. Wat echter doorslaggevend was voor het overwinnen van [***]' angst was het targetten.

Targetten betekent dat je paard op een (stem)hulp een bepaald voorwerp aanraakt. Een van de vormen van targetten die ik mijn pony's heb geleerd is het met de neus mijn hand aanraken als ik in mijn vingers knip. Dat heeft me al ontelbaar veel keren (ook in gevaarlijke situaties) geholpen en [***] van zijn claustrofobie afgehaald. Als je een paard tegen zijn zin in een kleine ruimte wil zetten, bijvoorbeeld door de trailer tussen muurtjes te zetten of met voer te lokken en vervolgens de klep dicht te gooien, leer je het paard dat de trailer inderdaad smal en verraderlijk is. Misschien krijg je het paard er wel in, maar je krijgt de weerzin niet uit het paard. Het targetten is daarentegen heel simpel: raak mijn hand aan op commando en je krijgt een beloning. Het paard gaat 'geld' verdienen en aangezien ook paarden kapitalistische monsters zijn, zijn ze daarin heel enthousiast. Dus die hand wordt erg enthousiast aangeraakt. Of die nou op 30 meter afstand in de bak hangt, door het hek gestoken is, onder zijn buik gehouden wordt of toevallig in een smal donker hok op twee wieltjes hangt. Het paard vergeet het negatieve 'ik stap een enge trailer binnen' omdat zijn hersens door het targetten automatisch omschakelen op het positieve 'als ik die hand aanraak krijg ik een beloning'.

[***] was letterlijk in 10 minuten van zijn trailerangst en smalle gangetjes-vrees af toen ik de vingerknip daarin ging gebruiken. Je leert die oefening eerst je paard aan (zal je in totaal 15 minuten kosten en je paard loopt meerdere meters om je hand aan te raken) en vervolgens maak je je hand mobiel en laat je die stukje bij beetje dichter bij de trailer aanraken. Vervolgens laat je je hand aanraken waar je paard 1 poot voor op de laadklep moet zetten, dan 2, dan voorhand in de trailer en dan er helemaal in.Het handige is bovendien dat je de vingerknip, eenmaal aangeleerd, altijd bij je hebt. Als je paard later eens aan het halster weigert de trailer in te gaan, kun je gewoon in je vingers knippen en voor hem uit lopen. Binnen volgt de beloning. Op deze manier maak je van de trailer iets positiefs omdat deze geassocieerd wordt met de erg gemakkelijke oefening targetten en met de bijbehorende voedselbeloningen. En dat kan hij in een dag doorhebben.

Als je wilt weten hoe je deze oefening aan kunt leren moet je even naar http://members.home.nl/vrijheidsdressuu ... ining.html en vervolgens onder targetten kijken. Daar staat het helemaal uitgelegd inclusief het verhaal van het oplossen van [***]' claustrofobie.

Veel succes!

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:31

hey duncan!
eindelijk reactie waar ik écht iets mee kan.
punt 1. van Parelli, monty en whoeever, ben ik HELEMAAL met je eens!!! Ik zelf werk ook met onderdelen van Hempfling (lang niet alles, want ik ben het niet volledig met hem eens) Ik zelf gebruik de "seven games" met de lichaamstaal van hempfling (geeft zeer leuke reacties als er "parelli-mensen" staan te kijken =P moet je is doen! Knipoog)
Zoals ik in mijn berichtje hiervoor al zei, de oefeningen zijn de Parelli-oefeningen, echter een "eigen interpretatie" als combi van Hans van Randwijk en mijn interpretatie. Ik zelf als ik train gebruik helemaal geen zweep, touw, halster of whatever. Enkel de taal van mijn lichaam. En tja, dat je druk nodig hebt voor die seven games, dat is Parelli zn opvatting, die ik gewoon in de "seven games" heb houden staan.
Ennuh, mensen die serieus met Hempfling bezig zijn, zijn niet dom bezig! Waarom denk je dat ik zelf heel vlug al de overstap heb gemaakt van Parelli naar Hempfling?... Knipoog We zitten best wel redelijk op 1 lijn merk ik. Me reactie was een beetje voorbarig, mijn excuses. =)
Overigens... ooit het boek "shy boy" van Roberts gelezen... toen ik dat had gelezen zette ik al heel erg vraagtekens bij zn methode... en toen had ik de methode nog niet eens gezien!!

griffie

Berichten: 153
Geregistreerd: 03-01-02
Woonplaats: weert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 15:46

Graag niet ruzien over welke methode volgens jullie het beste is. Dat doe je maar ergens anders. Ik wil graag mijn paard vrijwillig op de trailer krijgen. En ik wil dan ook alleen maar tips en aanraders lezen en geen geruzie. Thanx, sorry is niet persoonlijk bedoelt maar daar is dit topic niet voor.
xyzutu2: bedankt voor je tip, ik ga snel op die site kijken

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:44

Zo zo, nicolien heeft even de 7 games erop gezet Tong uitsteken
meteen 100 reacties en allemaal andere meningen Bloos
Ik zou ook de 7 games van parelli doen ja...
En ook ik heb er een beetje andere gedachten over dan MinX.
Ik vind ze [zoals ik ze nu leer] gewoon het makkelijkst en logischer, maar iedereen heeft een eigen mening Haha!
Ik vind het zowieso al knap dat MinX ze op papier kreeg! OK dan!

Maarja, Veel succes,
Knuf
Mandy

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:51

okee, over trailer laden gaat het nu dus verder Haha! Toch???? anders even nieuw topic openen, heb nog best wat te vertellen