[LO] hoe leer je een haffie longeren?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

[LO] hoe leer je een haffie longeren?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-04 20:32

Ik ben met mijn haffie begonnen met wat longeren toen ze 2,5 jaar was. Dat ging totaal niet. Rechtsom ging wel, linksom ging ze alsmaar omdraaien met het hoofd naar mij toe. Als het haar zo uit kwam, ging ze recht tegen ze mij over staan te stijgeren. Helemaal stijl omhoog!!!

Daarna ben ik begonnen met NH (parelli). Dat ging iets beter, vooral in het begin. Wat later vond ze dat ook saai worden.

Nu wil ik weten, als mijn haffie uit de weide komt, wil ik weer beginnen met normaal longeren, maar hoe doe ik dat???
Een zweep houd ze totaal niet van, dan gaat ze nog idioter doen...

Wie heeft tips??????

casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 22:55

zonder zweep heb je geen voorwaartse hulp,je moet het zien als een verlenging van je arm.je pony gaat niet uit zich zelf rondjes lopen!

laat eerst een ervaren iemand jouw leren longeren!

dan pas leer je jouw pony longeren in een vierkante of ronde longeercirkel,goed duidelijk zijn ook al moet je soms streng optreden.ga zelf goed in het midden staan,en drijf je pony naar voren met zweep en houdt contact licht contact met de longerijn.
linksom is linksom ,rechtsom is rechtsom.

jouw pony begrijpt jouw hulpen niet als jij niet weet wat voor duidelijke hulpen je je pony moet geven,daar komen de misverstanden van en dat is erg verwarrend voor haar.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:03

2,5 is nogal aan de vroege kant om met longeren te beginnen. Gun je paard nog een zomer op de wei en begin in het najaar met frisse moed èn met ervaren hulp opnieuw!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:05

Je kunt haar gewoon dubbel longeren, ik doe eigenlijk niks anders.
Als je kunt rijden kun je ook dubbel longeren en dan kunnen ze niet naar je toe draaien want dan gebruik je gewoon je buitenste lijn om haar terug te sturen. je kunt een longeersiongel gebruiken maar ik doe zelf gewoon de lijn achter de kont langs dan kun je met de lijn ook nog een beetje zwaaien als drijfmiddel in plaats van zweep je hebt dan echt twee lange teugels

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:12

Dubbele longe als je het longeren niet onder de knie hebt lijkt me geen succes. Moet je aan het einde je paard uit de kluwen zien te halen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 00:51

Heel hard "HEEELP" roepen en hopen dat iemand dat hoort die er verstand van heeft *LOL*

Klasien
Berichten: 2073
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-04 10:52

Ja, met dubbele longe ben ik niet heel handig, vooral niet met jonge paarden. Ik heb een jaar lang les gehad in longeren van Lammerd Haanstra, en heb heel veel paarden gelongeerd op stages en dergelijke, dus longeren kan ik echt wel! Ik zet een ronde longeercirkel af, en gebruik een longeerzweep, die ik wel degelijk gebruikt heb, maar nog lukte het niet... Ik hoop ook dat als ze uit de weide alles weer goed gaat.
Ze is dan toch een jaar ouder.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 11:05

tjongejongejonge wat een flauwe reacties weer, omdat klasien nog maar 13 berichtjes heeft geplaatst wordt er gelijk vanuit gegaan dat het een meisje van 10 is die haar pony een keer wil longeren, maar klasien is 22 en heeft veel ervaring.
't zijn helaas weer typische bokt-reacties.

Klasien als ik het zo lees, heb ik het idee dat de merrie wil domineren over jou, je mag idd best streng optreden als ze naar je stijgert, haar flink voorwaarts houden, ook al is ze nog jong, ze moet meteen doorhebben dat jij boven haar staat. goed je stem gebruiken(al klikt dat soms nog zo genant Knipoog )eventueel kun je tussen jou en het paard een circel maken van pakjes hooi.
hoe gaat het als ze gewoon naast je aan het halster loopt?

Wedny

Berichten: 1131
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Hijum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:32

missnynke schreef:
tjongejongejonge wat een flauwe reacties weer, omdat klasien nog maar 13 berichtjes heeft geplaatst wordt er gelijk vanuit gegaan dat het een meisje van 10 is die haar pony een keer wil longeren, maar klasien is 22 en heeft veel ervaring.
't zijn helaas weer typische bokt-reacties.

Klasien als ik het zo lees, heb ik het idee dat de merrie wil domineren over jou, je mag idd best streng optreden als ze naar je stijgert, haar flink voorwaarts houden, ook al is ze nog jong, ze moet meteen doorhebben dat jij boven haar staat. goed je stem gebruiken(al klikt dat soms nog zo genant Knipoog )eventueel kun je tussen jou en het paard een circel maken van pakjes hooi.
hoe gaat het als ze gewoon naast je aan het halster loopt?


Dit is wel een slim idee ja En lijkt mij ook handig er eerst even naast lopen en als ze het goed door heeft steeds wat meer lijn geven en probeer de zweep er wel bij te houden maar dan niet te dicht bij der wat je vast ook niet doet maar ik zou het haar toch aanwennen om de zweep erbij. Ik ben ook net met een vriendin met beleren begonnen en wij staan versteld van hoe goed het gaat ik hoop voor jou dat je dat ook kan hebben als je haar weer oppakt. Suc-6-