[NH] Dominante merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

[NH] Dominante merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 17:45

Ik heb hier al een ander topic gehad; dat mijn haflinger merrie van bijna 5 jaar oud (ik heb haar nu 2 maanden) vaak stil ging staan en dat ik haar dan niet meer vooruit kreeg...
Nu heb ik een heel ander probleem Boos!
Ze is nu uit de paddock en staat sinds 2 weken op het weiland (in een kudde van zo'n 20/30 paarden) en heeft daardoor zoiezo meer pit en energie, maar ze is nu ook eindelijk gewend aan haar nieuwe stal (ze staat er nu bijna een maand)... en ze is nu echt opdringerig geworden! In de wei loopt ze de hele tijd tegen me aan (en wil niet achter me aan lopen, maar voor me uit), zodat ik gewoon niet rechtdoor kan lopen en ze probeert te happen (snoepjes??) en ze is echt druk...
Vandaag liet ik haar in de longeerring los en ze sprong gewoon over het hek! Was ongeveer maar 60/70 cm hoog maar andere paarden springen er ook nooit overheen...
Ze loopt me gewoon omver en ziet mij duidelijk niet als leider. Wat moet ik daar nou aan doen?
Aan de ene kant wil ik duidelijker/consequent worden en dus ook af en toe afstraffen (geen geweld; dmv van stem oid), maar ik ben ook echt een softy en ben bang dat ze me dan niet meer "aardig" vindt. En net als vandaag; ik raakte haar borst per ongeluk aan met een zweep en ze trilde meteen en snoof even flink... vindt ze die zweep dan eng? Ze reageert wel meteen op een klein tikje op de kont en heeft voor de kar gelopen...
Waarschijnlijk maak ik me te druk of denk ik teveel na... Maar heeft iemand misschien tips??????
En sorry voor dit lange/warrige verhaal, maar ik moest het ff kwijt. Ik was vandaag gewoon bang voor mijn eigen paard!!!!


Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 17:56

Maar het rare is; als ik de wei in loop, roep ik haar en dan komt ze aanlopen/draven en hinnikt ze... we hebben dus wel íets samen, maar ze ziet me niet als leider nee....
En op de site van Josien heb ik gekeken en ik snap dat ik haar moet wegdrijven, maar niet precies hoe inderdaad...
In de longeerring kan het niet, daar springt ze dus overheen... moet het dan in de wei?

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:30

Ze ziet me inderdaad 'alleen' als vriendinnetje.... natuurlijk ben ik daar wel blij mee, maar het wordt niets als ze me niet als leider ziet.... Maar stel ze loopt naast me en gaat dan weer zo tegen me aan duwen... moet ik haar dan wegduwen en bijv. met het halstertouw gaan zwaaien zodat ze weggaat??? En dan? Moet ik haar dan weer bij me vragen of zelf naar haar toe gaan?

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 18:52

Hmm... vandaag duwde ik haar ook weg, maar het hielp niets..... ze kwam net zo hard weer terug..... maar ik moet zeggen dat ik wel een beetje bang was Boos! Zo heeft ze nog nooit gedaan...

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 19:47

Lachen daar hebben jullie gelijk in....
Ik ga haar morgen meteen wegsturen als ze weer zo duwt en ik zal niet meer zo onzeker zijn! Hopelijk Lachen

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-04 20:05

Dank je! Fijn dat te horen....
Ik ga er morgen goed aan werken en laat wel horen hoe het is gegaan!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 07:11

Pfff.... ik hoop dat het me lukt allemaal Lachen
Ik ga vanmiddag iig een wit (zwaar) halstertouw kopen van 3-5 meter. En dan ga ik die oefeningen doen! Bedankt!


Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-05-04 20:08

Vandaag ging het echt goed!!!!!!!!!!!!
Ik kwam zelfverzekerd de wei in, riep haar en ze keek op.... ik liep iets naar haar toe en bleef op ongeveer 20 m afstand staan en riep haar nog een keer en ze kwam naar me toe lopen...
Vervolgens wilde ze me weer een beetje opzij duwen (wel minder erg dan gisteren), maar ik bleef ver genoeg bij haar vandaan zodat ik mijn halstertouw kon bewegen/draaien en ze liep weer normaal. Dit bleef heel goed gaan en op een gegeven moment bleef ze stil staan, maar toen nodigde ik haar uit dmv lichaamstaal en ze kwam weer. Dit allemaal zonder te trekken oid (ik heb in een boek gelezen 'druk veroorzaakt tegendruk')!
En ze stopte ook als ik ho zei en zelf ook stopte en ze liep ook achteruit wanneer ik dat wou.
Natuurlijk is het respect voor mij er niet zomaar en moeten we nog veel oefenen, maar dit is in ieder geval een goed begin!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-05-04 09:37

Bedankt allemaal! Ik heb veel aan jullie tips!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 07:29

Bedankt!

Het gaat nog steeds erg goed! Natuurlijk test ze me soms nog steeds uit, maar dit ligt o.a. ook aan haar karakter/ras en haar leeftijd. Ze is een echte puber Haha!
Maar ik merk dat het wel steeds beter gaat! Ook met mij zelf; mijn zit wordt steeds beter en ik heb haar iets meer onder controle.
En donderdag krijg ik mijn eerste longeerles!

Cindyt
Berichten: 245
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Omgeving Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-04 12:06

Ik lees idd ook steeds meer.... ik heb er veel aan...
Het scheelt wel dat mijn paard een lief karakter heeft.... voor hetzelfde geld bokt ze me er af of is ze agressief oid.... dan zou het allemaal nog langer duren Lachen
Dus ik ben al lang blij eigenlijk Haha!
En gisteren hebben we voor het eerst gegaloppeerd zonder iemand erbij! Ze snapt het nu ook wannéér ze moet galopperen Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers