[LO] Hoe handig touwtjes vastmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

[LO] Hoe handig touwtjes vastmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 22:26

Op m'n werk gebruik ik altijd een longeersingel met vaste ringen, die staan dus rechtop. Die singel is echt loeisterk, en de touwtjes sla ik dan om ze in te korten een paar x om zo'n ring heen, zo weet je precies hoeveel langer of korter je ze doet.
Thuis heb ik een heel simpel singeltje (sinds vandaag heb ik er iig één, de oude was al maanden stuk), zo'n dekensingel-model.
Als ik hierbij met touwtjes longeer haal ik ze dus ook gewoon aan beide kanten en aan de bovenkant door de ringen, dan alle 2 de uiteinden door de bitringen, en dan samen vastknuppen onder de buik.
Maar als je ze nou wil inkorten is dat zo'n gefriebel, helemaal omdat mijn merrie het echt vertikt om te blijven staan (yes, I know, slecht opgevoed Schijnheilig wordt aan gewerkt)
Iemand tips?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:32

Ik longeer met 1 touwtje. In het midden heb ik een knoopje gemaakt, zodat ik altijd weet waar het midden zit. Dat deel maak ik onder de buik vast met een lusje. Dan doe ik de uiteindes aan iedere kant door de bitring en dan door de ring aan de zijkant. (volg je het nog?) dan haal ik hem door naar het midden van de rug en maak ze daar met een veiligheidsknoop vast.

Als ik dan meer wil oprichten of in ieder geval mijn touwtjes korter wil, hoef ik alleen de veiligheidsknoop eruit te halen en de touwtjes gelijk wat omhoog tillen en een nieuwe veiligheidsknoop maken. Gaat best handig en snel zo, vooral omdat de uiteindes dus precies even lang zijn, kun je snel zien of je ze gelijk hebt of niet.

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-04 20:07

Das ook wel een idee, 'andersom' zeg maar. Ik gebruik ook altijd 1 touwtje met een knoopje in t midden.