[NH] Elk paard gebaat bij NH?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:27

Ik heb de nieuwe site toevallig gezien dit weekend - maar ook op de oude site ben ik de uitspraak die jij hier aan Pat toeschrijft nooit tegen gekomen Cassidy Haha!. Hij heeft denk ik ook niet voor niks een DVD gemaakt voor het PNH-opvoeden van veulens Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare


prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:35

Misschien net in een andere context gezegd? Uiteraard kan NH in onwetende handen monsters van paarden opleveren, dan maar "klassiek" opvoeden als je niet weet waar je mee bezig bent... Zoiets zal het ook wel geweest zijn (kan me er iets bij voorstellen Haha!)

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 12:50

Biepmiep"]
[quote="Cassidy schreef:
Er wordt niet voor niets door Pat Parelli op gewezen dat je, als je NH wilt doen met een paard, hem eerst klassiek op laat leiden vooraleer met NH te beginnen. .


Goh nooit geweten dat hij dat zegt....
[/quote]

Haha, ik reageerde hierop *LOL*. Hier was je volgende zin niet meegenomen Haha!.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 12:11

Cassidy schreef:
Ik ben op de nieuwe site geweest en zie de DVD er niet meer tussen staan. Ik heb stukjes van de DVD gezien tijdens de Equitana, maar vond het niet zo spannend.
Als het opvoeden van een veulen via NH zo belangrijk zou zijn voor de verdere ontwikkeling van het paard, had hij daar meer aandacht aan besteed.


Hij staat nog gewoon te koop op de site, $19.95. Ook op de Nederlandse parellisite te bestellen.

On topic: Wanneer ik eerder met PNH in contact was gekomen, had ik beide paarden direct zo opgevoed. Nu ben ik begonnen met een 15-jarige merrie, en een 2-jarige hengst.

Ik begrijp de vraagstelling van dit topic eigenlijk niet zo goed; het woord "natural" geeft toch al aan dat het voor het paard allemaal "natuurlijk" is, alleen wij mensen moeten met NH leren omgaan. Level 1, 2 en 3 van Parelli zijn ook puur voor de mens bedoeld, het paard kent dat allemaal al....

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:00

Cassidy schreef:
[Niet mee eens. Parelli is wel degelijk conditioneren van het paard, en het woord Natural is daar zeer misleidend in. Wat is er natuurlijk aan een paard om hem in een kleine ruimte te zetten (zoals een trailer? Het paard is een vluchtdier en wil ruimte om zich heen, en zoekt hem ook op.
[/quote]

Daarvoor zijn we al te ver van de natuur afgedwaald, dan moeten we het paard ook niet meer in een box zetten. Maar "natural" is in dit geval: het paard door aanwijzingen die hij van nature begrijpt, die trailer in laten lopen. Ik stuur het paard, zoals de merrie haar veulen zou sturen, en dat is wel degelijk natuurlijk. (Wel een leuk discussiepunt trouwens Lachen ).

Citaat:
Wil je echt een natuurlijke reactie van een paard, zul je over moeten stappen op de Join-up van Roberts, of de lichaamstaal van Klaus Ferdinand Hempfling.


Is imo net zo natuurlijk of onnatuurlijk als Parelli. Ook daarbij vraag je ze dingen te doen die ze van nature niet doen, zoals een ruiter op hun rug dulden. De manier waarop je het vraagt is anders, de dingen die je verlangt blijven hetzelfde. Ook Roberts doet aan trailerladen met "moeilijke" paarden, is dus ook "conditioneren".

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:23

Haha, ja die boeken van Blake heb ik ook nog in de kast staan, ik vond het amusante lectuur maar de "methode" heb ik nooit toegepast.

Maar waarom bij Parelli over die trailer beginnen, en die bij Roberts weglaten? Vergelijk dan de driving game van Parelli met de join up van Roberts, dat is wat consequenter Lachen. Bij de driving game doe ik toch echt wat paarden onderling ook zouden doen, alleen gebruik ik daar "andere lichaamsdelen" voor Haha!. Maar het feit dat mijn paarden het bij de eerste keer dat ik dit deed begrepen en direct uit de weg gingen, is voor mij toch een teken dat het "natuurlijk" is.

En als we Roberts en Parelli vergelijken bij het trailer laden, komt Parelli er toch een stuk "natuurlijker" uit dan Roberts met zijn Dually halter Lips are sealed !

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:13

Ik heb mijn veulens zonder tikken uit te delen op kunnen voeden tot twee prettige, goed te hanteren paarden die eigenlijk nooit in verzet komen. Natuurlijk zullen ze van zichzelf al een prettig karakter gehad hebben, en hebben we dus weinig conflicten gehad. Straffen door iets te roepen of rustig wegduwen waren al genoeg Lachen. Dravers zijn sowieso meestal hele prettige sociale paarden in de omgang, die weinig straf nodig hebben en erg gevoelig zijn - maar ook snel beledigd zoals volbloeds. Wellicht dat NH erg goed aansluit bij het karakter van (mijn) dravers.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 11:36

Cassidy"]
[quote="Elise schreef:
Wij houden paarden in kleine weides, veel op stal, wisselende kuddes. Dat draagt bij tot een slechtere sociale structuur en dat zorgt weer voor conflicten die soms door de ruimte niet op te lossen zijn en wat zich dus uit in agressie.


Dus jij denk dat deze - in jouw ogen verknipte gedomesticeerde paarden - op natuurlijk gedrag net zo reageren als een paard die wel de optimale omstandigheden heeft om in te leven en op te groeien?
[/quote]

Cassidy, daarvoor hoef ik niet eens ver van huis, om dit te kunnen waarnemen. Mijn merrie is 's winters niet te handhaven in de paddock, met dezelfde merries waar ze 's zomers mee in het land staat.

Ze wordt agressief, gaat 'ijsberen' voor het hek, die paarden dicht op haar nek irriteren haar. 's Zomers in het land (500 m lang) heeft ze met dezelfde groep helemaal geen moeite, is een normaal kuddelid, en helemaal niet agressief.

Ook mensen die met te veel in een krappe ruimte zitten (de vogelspecht gevangenis met al zijn moorden is daar een mooi voorbeeld van) worden agressief, breng mensen terug in een rustiger omgeving en de agressie neemt ook een stuk af. Er zijn zat wetenschappelijke documenten die je hierover in kan zien. Zowel mens als dier hebben ruimte nodig.

Extremely rare and Beyond Compare

prompter

Berichten: 11035
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 19:50

Cassidy schreef:
Promptertje, ik heb het nu niet over de verandering in situatie, en het geven van weidegang, want mijn paard is dan ook heel anders.
Als je een paard hebt dat in de winter zo loopt te ijsberen, denk ik niet dat je dezelfde reactie kunt verwachten als je met hem bezig bent, dan in de zomer, als hij wat beter in zijn vel zit.


Het is erg leuk om zo van gedachten te wisselen Lachen

Over het bovenstaande: ik merk geen verschil wanneer ik met het paard werk, maar we hebben het hier natuurlijk maar over 1 paard, dat is geen maatstaf. Het zou leuk zijn als hier wat meer over bekend was Lachen

Overigens zet ik de merrie niet meer met anderen in een paddock, dat moge duidelijk zijn; ze gaat alleen, dat is voor alle partijen beter gebleken Lachen

Extremely rare and Beyond Compare


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 bezoekers