[MH] Tik geven.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

[MH] Tik geven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 10:37

Als ik over NH lees dan begrijp ik daaruit dat je zoveel mogelijk het paard zijn natuurlijke gedrag mogelijk moet maken en dat zelf moet imiteren. Met sommige dingen ben ik het ook wel eens, zo loop ik altijd voor mijn paard. Maar wat ik dan niet snap is waarom het volgens de meeste NH-methodes zo slecht is als je een paard een tik verkoopt. In de natuur slaan, schoppen paarden elkaar toch ook? Als een paard dat hoger in de rangorde staat bv niet aan de kant gaat voor een paard dat lager in de rangorde staat dan krijgt dat paard dat lager in de rangorde staat na een waarschuwing toch een trap of een bijt. Bij mijn ponies gaat het er soms hard aan toe.
Ik zeg niet dat je paarden bij het minste of geringste moet gaan slaan maar als een pony iets doet wat echt niet door de beugel kan wat is er dan zo erg als je je paard een tik geeft?


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 10:56

Sorry hoor maar soms moet je je paard toch een tik verkopen. Ik noem even een voorbeeld mijn 2-jarige merrie had laatst de kont naar mijn bijrijder gekeurd en haar geschopt. Als ze dat bij mij had gedaan had ze een dikke tik gekregen. En ik eis niet om samenwerking, ik stel alleen mijn grenzen. Het is niet zo dat ik mijn paarden de hele tijd loopt te slaan ofzo maar zodra ze over mijn grens heendenderen dan kunnen ze een tik krijgen. Ik ben gewoon duidelijk en consequent en dat is waar naar mijn mening paarden ook behoefte naar hebben. Als mijn paarden niet te ver gaan sla ik ze niet. Op een gegeven moment hebben paarden dan door hoe ver ze kunnen gaan en gaan ze niet over mijn grenzen heen en hoef ik ze dus niet meer te slaan.
Maar NH gaat toch ook om met een natuurlijke manier met paarden omgaan en in de natuur zijn paarden echt niet de hele tijd lief tegen elkaar.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 11:27

Inderdaad daar heb ik het dus over, Josien. Vooral mijn 2-jarige zit een beetje in de hoe-ver-kan-ik-gaan-periode en bij haar moet ik soms een corrigerende tik geven. Want het ligt ook heel erg per paard. Mijn andere pony sla ik nooit omdat die van natuur uit al best wel bang is.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 11:45

Dat doe ik ook wel. Ik zeg eerst duidelijk nee. Wordt dat genegeerd dan geeft ik pas een tik. Ik doe slaan niet voor mijn plezier dus doe ik het ook zo weinig mogelijk. Maar naar mijn mening is een tik soms de enige manier om een paard te corrigeren. En ik vroeg me af hoe mensen ,die tegen het slaan van paarden zijn, momenten waarvan ik denk ik moet echt een tik geven oplossen. Maar ik probeer (zoals denk ik de meeste paardenliefhebbers) het slaan van paarden tot een minimium te beperken.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 11:52

Hoe drijf je hem weg dan? Want die 2-jarige van mij moet echt overal bijzitten met haar nieuwsgierige neusje.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 14:18

kim16"]
Sorry hoor maar soms moet je je paard toch een tik verkopen. Ik noem even een voorbeeld mijn 2-jarige merrie had laatst de kont naar mijn bijrijder gekeurd en haar geschopt. Als ze dat bij mij had gedaan had ze een dikke tik gekregen.
[/quote]

[quote="Alieta"]
jahjah ik kreeg in eenkeer een mooi uitzicht van dat 2 jarige merrietje!
[/quote]

[quote="Duncan schreef:
wat bedoel je????


Alieta is de bijrijder waar ik het over heb.


Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 18:35

Sanne83, Wat had jij gedaan dan als jouw paard je had gemept? Als ik op Alieta's plaats had gezeten had de pony een tik gehad.
En ik vergelijk mezelf ook niet met een kudde. Ik zeg alleen dat NH zoveel mogelijk vanuit de natuur van het paard werkt(of heb ik dat nou helemaal verkeerd). Ik doe zelf niks aan NH. En mijn ponies hebben zonder NH ook respect voor mij. Mijn pony ziet mij (volgens mij) wel als leider.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 10:34

Ik kan sommige dingen niet voorkomen. Mijn andere twee ponies zouden dit ook nooit doen maar de twenter is in een uitprobeerfase. En ik probeer dan duidelijk aan te geven hoe ver ze kan gaan. Dus bij mij probeert ze dit soort dingen niet maar bij iemand die wat onzekerder is daar maakt ze gewoon gebruik van. Die tweejarige is gewoon heel dominant. Dat is ze altijd al geweest. Ze heeft eens als jaarlinger een kwart jaar in een kudde van grotendeels ijslanders gestaan. In het begin werd ze verstoten maar binnen een week was ze op twee na de hoogste in de rangorde. Ze was zelfs ponies van 5 jaar de baas.
Dus Sanne83, wat ik wil is dat ze alle mensen gaat zien als hoger in de rangorde, en niet alleen de mensen die wat strenger tegen haar zijn.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:00

promptertje schreef:
Dat kan op twee manieren, door het paard bang van je te maken (dan luistert hij wel naar je en probeert hij niks, maar leuk vindt hij je ook niet - en het is puur onderdrukken van de neiging tot bijvoorbeeld bijten, hij wil je nog wel bijten maar durft het niet meer) en op een wat vriendelijkere manier, zodat hij je niet eens meer wíl bijten en slaan omdat hij je een prettige leider vindt.

Ik kies voor de laatste methode Lachen.


Mijn pony is echt niet doodsbenauwd voor mij nadat ik hem een tik heb verkocht. En ik heb ook niet echt het idee dat mijn ponies het bij mij niet leuk vinden. Ik blijf erbij dat als je duidelijk grenzen stelt en een paard gaat daar overheen en hij negeert een waarschuwing dan moet je op dat moment hem een tik verkopen. Een paard weet dan precies waar hij aan toe is en zal de volgende keer die fout niet weer maken en dus zal ik hem niet meer hoeven slaan. Sorry hoor maar je kunt (na mijn idee) een paard sommige dingen niet alleen maar door beloning wat leren. Soms dan moet een paard gewoon even duidelijk laten merken dat je boven hem staat. En volgens mij kun je in sommige situaties alleen maar oplossen door hem een tik te geven, daar los je het niet op door vriendelijk met het paard om te gaan.

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:07

Ik vroeg geen antwoord op een probleem. Ik vroeg me af waarom het volgens NH het zo slecht is om een paard te slaan. En ik vroeg me af hoe NH-ers de situaties waarvan ik denk, nu moet ik hem toch echt een tik geven, oplossen.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:13

Ik ben het ook wel met jullie eens dat je sommige paarden geen tik hoeft te geven. Mijn ene pony heb ik nog nooit geslagen. Die is nl. best snel bang en ik heb ook het idee dat hij bij zijn vorige eigenaar best streng is aangepakt (toen ik hem kreeg was hij doodsbenauwd voor de zweep). Maar als een pony de grens overschrijdt dan ga ik niet zitten toekijken. Prompertje jij zegt dat ze de grenzen niet op zoeken maar als een pony dat wel doet wat doe je dan?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 11:18

Ik snap best dat je een paard zo weinig mogelijk slaat (en inderdaad op een gegeven moment is dat nooit meer nodig) maar soms zoeken (vooral jonge) ponies de grens op en volgens mij is de enige manier om ze dan een tik te geven. Want hoe los jij die conflicten op?

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 17:17

Wat ik vervelend vindt is dat mijn twenter vervelend doet tegen anderen(zoals mijn bijrijder). Als ik er bij ben dan is ze zo mak als een lammetje. Ze doet alleen maar vervelend tegen mensen die haar niet zo streng aanpakken. Ze maakt gewoon een beetje misbruik van de situatie. Dus ik kan daar niks veranderen(je kunt een paard natuurlijk niet slaan omdat hij een half uur geleden gemeen tegen iemand heeft gedaan). En dus ben ik bang dat mijn twenter steeds vervelender gaat tegen Alieta. Want zoals ze al schreef durft zij hem niet aan te pakken. En ik ben bang dat dat van kwaad naar erger gaat. (want zoals Ilkkah al schreef- ik ben het ook helemaal met jou eens) het begint altijd onschuldig, een beetje happen, oren in de nek maar voor je het weet heb je een paard dat echt gevaarlijk is. Dus ik ben een beetje bang (want nu doet ze altijd de oren in de nek als Alieta er is) dat mijn twenter echt gaat kijken hoever ze kan gaan als ik er niet bij ben.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 17:52

Ik ben het deze keer helemaal met Ilkkah eens. Voor sommige paarden is de uitstraling niet genoeg. Wat sommige paarden zijn gewoon heel dominant(en zullen proberen om hoger dan jou in de rangorde te komen), en andere juist heel onderdanig. Heleboel dominante paarden hebben soms een tik nodig om te weten dat jij hoger dan jou in de rangorde staat.
En Josien ik vindt ook dat je heel duidelijk tegen paarden moet zijn: dit mag wel en dit mag niet.

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-04 18:40

We zijn het helemaal met elkaar eens, Ilkkah. En Marina, ik sla mijn paarden ook nooit zonder reden of zonder waarschuwing(sla echt heel weinig).

===>PennyPatrouille: we're watching you >;)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers