Clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Clickertraining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-02 11:53

Ik hoor veel over clickertraining, maar weet niet precies wat dat inhoudt! Ik las ergens in een topic dat iemand met behulp van de clickertraining zijn / haar paard in de vrijheidsdressuur aan het beleren is.

Wie kan mij vertellen wat die training precies inhoudt en kan je dat ook zonder proffesionele begeleiding zelf doen????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:06

deze training is idd soort vrijheids dresuur je kan het ook doen zonder begeleiding. je leert je paard allerlei truukjes aan door middel van een stukje ijzer te gebruiken het is een stukje (rond plat) ijzertje die je kan buigen en als je het buigt dan geeft dat een KLIK geluid Vandaar de naam van deze training. Dus als je paard jou iets goed doet wat je aan het oefenen was kun je hem belonen met je stem maar dan moet je wel eerst gelijk klikken (met dat stukje ijzer) je kunt het zo doen b.v :

als je je paard kusjes wil laten knielen dan geef je met behulp an dat stukje ijzer een teken dus b.v 2 keer snel achterelkaar klikken betekend dat ie moet knielen en 1 keer betekend dat ie een kusje moet geven. en B.v 3 keer langzaam en 3 keer snel achterelkaar klikken betekend dat ie moet zitten.
Volg je me nog een beetje? Schijnheilig Koe

het is een goede methode wat de meeste mensen gebruiken stemhulpen om truukjes te leren maar als je een paard b.v laat steigeren doormiddel van te zeggen Omhoog! en je praat met iemand en je gebruikt het woord omhoog gaat je paard ineenkeer steigeren Frusty om dat ie daarop getraint is terwijl het geluidje van de klikker nergens anders voorkomt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:13

Heb ik inderdaad ook over gedacht om dat te gaan doen. ik betwijfel alleen of pinky het ermee eens is om het met een slimpel klikje zelf te doen. Met alles wat hij kan (knielen, buigen, compliment) moet ik 'helpen' dmv een voetje optillen of met een snoepje lijden. hoe leer ik het hem dan zonder dat ik iets doe? dat snapt hij nooit vrees ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 12:38

als je eens gaat kijken op www.paarden.pagina.nl daar staat een rijtje met NHS daar kun je meer info vandaan halen en clicker training staat er ook bij Cool

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:00

[***] schreef:

als je je paard kusjes wil laten knielen dan geef je met behulp an dat stukje ijzer een teken dus b.v 2 keer snel achterelkaar klikken betekend dat ie moet knielen en 1 keer betekend dat ie een kusje moet geven. en B.v 3 keer langzaam en 3 keer snel achterelkaar klikken betekend dat ie moet zitten.
Volg je me nog een beetje? Schijnheilig Koe



Nou [***], ik denk dat je het helemaal verkeerd begrepen hebt. Ik weet niet waar je deze info vandaan haalt, maar een *click* wordt NEVER NOOIT NIET een "commando" Extreme duivel !
Na een *click* volgt nl. altijd de BELONING, de *click* beeindigd/markeert exact het gewenste gedrag van je paard en vormt het overbruggingssignaal naar de BELONING toe! Door een beloning te geven in de vorm van voedsel blijft het paard gemotiveerd en zal het gewenste gedrag vaak nog een keer "aanbieden" (herhaling). Een "opzichzelf" staande click betekend dus eigenlijk niks.
Clickertraing wordt niet alleen gebruikt voor vrijheidsdressuur, clickertraining is ook heel goed toepasbaar onder het zadel! Ik clicker nu ong. 1,5 jaar met mijn paardje (ook onder zadel) en daar is toch wel heel wat research aan vooraf gegaan en ik heb dingen bereikt die ik zonder clicker waarschijnlijk nooit had kunnen bereiken!
Buitenzorg, PB maar ff voor meer info, het is een beetje complexe materie om in 3 zinnen uit te leggen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Clicker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-02 13:09

De click op zich is wel degelijk een beloning voor je paard. Maar dan moet je hem wel eerst leren wat het betekent.
Als je begint met de clickertraining geef je de click, en geef je je paard meteen daarna iets lekkers. Als je dit regelmatig herhaalt leert je paard de click te associeren met iets leuks. Wanneer hij dat eenmaal door heeft wordt de click op zich al de beloning en hoef je niet ook nog iets lekkers te geven.
Het hoeft natuurlijk niet perse iets lekkers te zijn, als het maar iets is wat je paard als prettig ervaart. Heb je een paard dat graag knuffelt, dan kun je hem ook een knuffel geven na de click.

Met het clicken bij paarden heb ik niet zoveel ervaring, maar onze honden zijn beide opgevoed met clickertraining. En het principe blijft natuurlijk hetzelfde.