[LO] E.T. lijkt het niet te snappen......

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

[LO] E.T. lijkt het niet te snappen......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 11:24

Zoals jullie misschien wel weten heb ik afgelopen weekend E.T. gekocht op een stoeterij in belgie, gisteren wilde ik hem even een beetje longeren, gewoon om langzaam aan elkaar te wennen en toch even "iets" met hem te doen.
Normaal gesproken laat ik een nieuw paard een week wennen aan nieuwe stal en omgeving, maar we hebben vrijdag onze eerste menles, en ik wilde hem niet de hele week laten staan om hem vervolgens vrijdag ineens voor de kar te knopen.
Gisteren de longe gepakt, hoofdstel om, longeersingel om, bijzets op maat gemaakt meer gewoon aan de singel gehangen en nog niet aan het bit gedaan.......
We lopen de bak in, maar E.T. bleef mij alleen maar volgen, soms ging hij echt in protest, voor mjin gevoel puur omdat hij niet snapte wat de bedoeling was.... Heb toen gelijk het hoofdstel voor het halster verruild omdat ik hem niet in de mond wil trekken en pijn doen, en ben toen verder gegaan........
Hij is er op een bepaald moment echt vandoor gegaan, ik kon hem wel houden, maar gewoon keihard rondjes galopperen en nooit weer willen stoppen, heb hem uit laten razen en toch gewoon doorgepakt....
Uiteindelijk is het gelukt om hem zowel rechts, als linksom een aantal rondjes netjes te laten lopen, een paar overgangen te doen van stap naar draf en andersom, toen ben ik gelijk gestopt omdat hij het zo goed deed en braaf was........

Hoe kan ik dit nu het beste verder aanpakken? Met of zonder hoofdstel, misschien een kaptoom? Ik denk dat een bijkomend probleem is dat hij engelstalig is opgevoed, die commando's kent hij.... Maar ik ken ze niet... Natuurlijk wel de gewone dingen als walk en trot enzo, maar misschien hebben ze bepaalde andere commando's gebruikt? Verward

Wat denken jullie?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 11:31

Ik zou het met een kaptoom proberen. Dan trek je iig niet in zijn mond, maar heb je er wel wat meer over te vertellen dan met een halstertje zodat jij niet door het zand getrokken word.

Ik zou het net zo aan pakken als bij een groen paard. Dus rustig op bouwen, het liefst met een begeleider er bij.

Eventueel kan je ook de dubbele longe proberen en dan half gaan LL en half longeren. Ik neem aan dat hij dat wel snapt aangezien hij al keurig voor de kar loopt.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 11:41

Dennis schreef:
Ik zou het met een kaptoom proberen. Dan trek je iig niet in zijn mond, maar heb je er wel wat meer over te vertellen dan met een halstertje zodat jij niet door het zand getrokken word.

Ik zou het net zo aan pakken als bij een groen paard. Dus rustig op bouwen, het liefst met een begeleider er bij.

Eventueel kan je ook de dubbele longe proberen en dan half gaan LL en half longeren. Ik neem aan dat hij dat wel snapt aangezien hij al keurig voor de kar loopt.


Zoiets heb ik ook al gedacht, de dubbele longe eraan, maar dan wel met een kaptoom... Heb afgelopen weekend zelf heel duidelijk gemerkt dat hij een heel gevoelig mondje heeft, je stuurt hem echt op de pinken, en dat wil ik eigenlijk niet "verpesten" door er tijdens het longeren aan te hangen en trekken......... Gebeurt welliswaard onbewust, maar als hij keihard achteruit gaat lopen en dat soort dingen, doe je hem toch pijn in mijn mond....

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:17

Als je goed longeerd hoef je hem niet in zijn mond te trekken en is het juist alleen maar beter voor zijn mond. Omdat je je handen beter stil kan houden....
Dubbele longe en kaptoom lijkt me erg lastig eigenlijk...

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:25

Sjonniej schreef:
Als je goed longeerd hoef je hem niet in zijn mond te trekken en is het juist alleen maar beter voor zijn mond. Omdat je je handen beter stil kan houden....
Dubbele longe en kaptoom lijkt me erg lastig eigenlijk...


Ik weet wel hoe te longeren en hoe kontakt te houden met de mond, maar als hij op me af begint te lopen, of netjuist keihard in de achteruit gaat, is er geen houden aan, en krijgt hij toch behoorlijke "rukken" in zijn mond.....Toch? Verward

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:39

Als hij naar je toe komt, komen je longes eerder slap te hangen.
Als hij achteruit gaat kan je het beste je longe wat langer maken, zodat hij ruimte krijgt en hem met de zweep aantikken.

En het is zowiezo slim om in een afgezet stuk te longeren en niet in een bak van 20x40, want dan trek je zeker de hele tijd in zijn mond. Maar als je een stuk van bijv. 15x15m afzet, met een lintje of balken en staanders, dan heeft hij aanleuning

Li3FM3isj3

Berichten: 91
Geregistreerd: 10-03-04
Woonplaats: koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 15:25

Ik zou gewoon weer beginnen met de beginselen van het longeren.
Iemand ernaast laten lopen en hem leren dat hij op een volte om jou heen moet draaien, en hem jou commando's leren. Lachen
Je geeft zelf aan dat je dnekt dat hij het niet snapt.
Misschien is hij anders gelongeerd en moet hij aan jou manier van longeren wennen.

Veel succes! Haha!
Knuf,
Mandy

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 08:59

kaptoom...en heel goed kijken of je in de drijfpositie staat. steeds op hoogte van het binne achterbeen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:05

en je weet wel zeker dat hij de longe al goed kent? (zou je wel verwachten natuurlijk voor een aangespannen paard).
want bij zijn vorige eigenaresse reageerde hij wel prachtig op de stem, maar dat was toen ook allemaal los.
één commando ken ik wél nog : ppprrrrrrtt (met een dalende, zachte toon) voor vertragen. dat kon hij wel gebruiken dus Haha! ?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 09:42

ingeo schreef:
en je weet wel zeker dat hij de longe al goed kent? (zou je wel verwachten natuurlijk voor een aangespannen paard).
want bij zijn vorige eigenaresse reageerde hij wel prachtig op de stem, maar dat was toen ook allemaal los.
één commando ken ik wél nog : ppprrrrrrtt (met een dalende, zachte toon) voor vertragen. dat kon hij wel gebruiken dus Haha! ?


Volgens Anne werd hij sowieso wel gelongeerd met bijzet enzo.... Maar ik moest wel heel erg lachen, omdat ik het "aandrijfgeluidje" niet goed kan maken, doe ik altijd ppprrrtt om aan te drijven..... Verward

Haha!

Maar dat was het probleem denk ik niet hoor..... Bloos Hij moet eerst goed om mee heen gaan lopen voordat ik er weer een bit ofzo inhang tijdens het longeren, maar gewoon bij het begin beginnnen......