[AR] Tips tegen doorlopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

[AR] Tips tegen doorlopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 23:12

Mijn paard heeft een erg gevoelig huidje en als ze voor de wagen loopt, loopt ze zich heel snel door...
Bij de singel loopt ze zich heel snel stuk, tegenwoordig bijna elke keer als we rijden. Ik heb al een schapenbontje om de singel en ik leg het schoftje al wat verder naar achteren, maar dat mag allemaal nog niet helpen...

Vandaag heeft ze vrij lang voor de wagen gestaan en veel wendingen gelopen omdat ik een clinic had, en nu had ze zich ook op haar linkerachterbeen doorgelopen, precies op de plek waar er op de streng een stiksel zit...

Ik vind het zo'n naar idee dat ik haar telkens pijn doe als ik haar aangespannen rijd!
Iemand misschien nog tips???

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 01:21

Hoe dan ook, eerst goed laten genezen ! Clinic of niet ... dat moet dan maar wachten tot een volgende keer. Daarna langzaam opbouwen me de nadruk op langzaam. En vooral in het begin de gevoelige plekken beschermen, kan inderdaad met bontjes of zo, maar zorg ook dat het tuig zelf niet te scherp op de gevoelige plekken drukt. De ene singel is de andere niet.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 09:08

Ja, ik wacht nu wel met haar inspannen tot het beter is. Onder het zadel heeft ze er geen last van, dus ik kan gewoon rijden.

Ik heb nu een leren singel die bij het tuig hoort wat ik heb (Ideal). Maar ik vroeg me af of er geen zachtere singels zijn voor aan een tuig... Aan mijn dressuurzadel heb ik een neopreen singel en dat is lekker zacht!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 09:59

Misschien kan je wel kijken of een tuigenmaker een singel van neopreen wil maken. Bij Van Rijn van Zevenhuizen, heb je kans dat ze dit doen.
Wij hebben een bontje om de singel heen. Bij de strengen kan je er ook een bontje omheen doen.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:54

Letty van Letty's Peerdenwinkeltje in Veenendaal heeft me pas verteld dat er een middeltje bestaat om die gevoeligheid te verminderen. Een of ander smeerseltje wat de tere huid wat harder maakt. We kregen het er toevallig over omdat we een nieuw tuig kochten en van die zachte schapenbontjes erbij namen. Voor onze Janssen niet echt nodig, maar wel prettig als we straks met een jong paard beginnen weer. Toen vertelde ze dus dat er echt wel iets voor is.

Albert

Berichten: 5729
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:23

Doorlopen bij de singel komt vaak doordat de singel gevoerd is.
De beste singels zijn die zonder "zachte" voering.
Gewoon een stuk leer met een riem erop genaaid ziet er niet vriendelijk uit maar is het wel.
Al die "zachte" en "paardvriendelijke" singels sluiten juist slecht aan bij de huid en werken daarom niet.
Bovendien is een schoft geen zadel, zo strak hoeft het niet te zitten, mits het maar niet schuift.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 21:28

Monique,
weet je soms wat voor smeerseltje het was en of je het ook ergens anders kunt kopen?

Albert,
ik heb iemand gevonden die een neopreen-binnensingel wil maken. Dat leek me zachter dan die harde dikke leren singel die nu aan het tuig zit.
Of zou een een heel plat leren singeltje dan toch beter zijn?

Ik heb al hier en daar geinformeerd, maar er is heel weinig in bescherming tegen doorlopen voor tuigen...
Ik was ook op zoek naar zachte strenghoezen of iets dergelijks omdat ze zich precies op een naadje van de streng op haar achterbeen doorloopt, maar ook dat schijnt er niet te zijn...

En ik word momenteel echt wanhopig!
Heb 'r nu maar een paar daagjes op rust gezet, want nu het zo gevoelig is bij haar singel gaat het zelfs door de singel van m'n zadel alweer open...

Met koninginnedag had ik overal bontjes omheen gedaan, maar ook dat mocht niet helpen...

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 21:30

Nope, ik weet alleen dat Letty het me zo verteld heeft .... Wat ze me ook nog vertelde is dat ze voor een heel bekende vierspanrijder een bekleding van schapenvacht heeft gemaakt voor om de langboom vanwege het doorlopen ... Ik zou toch gewoon eens bij haar informeren.

www.letty.nl

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 00:39

Albert schreef:
Doorlopen bij de singel komt vaak doordat de singel gevoerd is.
De beste singels zijn die zonder "zachte" voering.
Gewoon een stuk leer met een riem erop genaaid ziet er niet vriendelijk uit maar is het wel.
Al die "zachte" en "paardvriendelijke" singels sluiten juist slecht aan bij de huid en werken daarom niet.
Bovendien is een schoft geen zadel, zo strak hoeft het niet te zitten, mits het maar niet schuift.


Daar zou je zomaar eens heel erg gelijk in kunnen hebben Lachen
Een jaar of acht geleden heb ik er met een "matig tuig" ook eens last van gehad. Wat geklooid met bontjes toen, en daarna eigenlijk per ongeluk overgegaan op een veel beter tuig. Goed leer dus !
Nooit meer aan gedacht en ook nooit problemen meer gehad (met dezelfde pony)
Onder het zadel later hetzelfde nog eens meegemaakt met een zoon van dezelfde pony. Kan dus ook nog een familiekwestie zijn wat er een beetje mee te maken heeft Lachen Met een neopreensingel onder een westernzadel was dat probleempje ook snel opgelost. Dit alles is dus al een poosje geleden.
Momenteel weer een ongeoefende pony (zonder eelt Lachen )voor de kar. Met een leren riem, en nog geen problemen gezien.

Al met al geen gedegen onderzoek uiteraard, maar het wijst wel weer in de richting van een goed en gedegen tuigage en niet zoeken naar manieren of middeltjes om de kwaal te bestrijden.

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 08:06

Citaat:
Al met al geen gedegen onderzoek uiteraard, maar het wijst wel weer in de richting van een goed en gedegen tuigage en niet zoeken naar manieren of middeltjes om de kwaal te bestrijden.


Op zich ben ik het helemaal met je eens. Ik moet ook zeggen dat wij zelf eigenlijk nooit met bontjes en toestanden werken. We mennen met een BR-tuig van leer en hebben nooit problemen gehad.

Sinds kort hebben we - omdat we toch wel heel veel moesten poetsen - voor het ruigere werk een kunststof tuig van George Bowman (importmerk van Letty's) en omdat dat wat fijner is dan ons full marathontuig hebben we bontonderleggers erbij genomen voor borst en schoft. Van die echte schapenleren dingen. Enne ... eerlijk gezegd, na drie keer gebruiken zijn ze er al weer af. Paard loopt zich toch niet door en het zweet toch behoorlijk, die vachten.

Maar als je paard zich zo doorloopt als Fie, dan moet je toch wel wat zoeken???

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 08:59

Oke, ik heb geen megaduur tuig, omdat we nog maar net begonnen zijn en we helemaal niet wisten of het allemaal wel zou gaan lukken...

Maar het is nou toch ook weer niet de goedkoopste rotzooi...
Over het algemeen staan de Ideal-tuigen toch redelijk goed bekend volgens mij...
Het nadeel is alleen (voor Fie in ieder geval...) dat de binnensingel van vrij dik gevoerd leer is, en daar kan ze dus blijkbaar niet tegen. Ze loopt zich stuk tegen die dikke rand...

We zijn nu al druk op zoek naar andere mogelijkheden en ik hoop dat we snel iets vinden, want na elke keer mennen je paard een week rust moeten geven is ook niet alles...

Iedereen in ieder geval onwijs bedankt voor het meedenken en alle tips/suggesties blijven welkom!!

(hier trouwens de foto's van ons superpaardje op koninginnedag...
[HAW] Minimarathon Koninginnedag

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 10:01

Ik had bij Isolda ook vaak last van schuurplekjes bij de singel. Beetje zweet, beetje zand erbij en tadaaaa een prachtig schuurplek.
Mijn singeltje is ook niet van het beste leer. Ik had bij haar van fleece zelf singelbeschermertjes gemaakt. Omdat je wel borstbeschermers, schoftbeschermers ed kunt kopen, maar singelhoezen....
Udinde heeft er gelukkig geen last van. Daar ligt het schoftje ook veel beter op.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 10:55

jantina schreef:
Ik had bij Isolda ook vaak last van schuurplekjes bij de singel. Beetje zweet, beetje zand erbij en tadaaaa een prachtig schuurplek.
Mijn singeltje is ook niet van het beste leer. Ik had bij haar van fleece zelf singelbeschermertjes gemaakt. Omdat je wel borstbeschermers, schoftbeschermers ed kunt kopen, maar singelhoezen....
Udinde heeft er gelukkig geen last van. Daar ligt het schoftje ook veel beter op.


Ja, raar is dat he?
Er is van alles om van alles te beschermen, maar waar je het voor nodig hebt is het er niet... Verward

zag trouwens dat de link naar de foto's een beetje mis is gegaan en ik kan 'm niet meer wijzigen...
dus hier een nieuwe poging:

[HAW] Minimarathon Koninginnedag

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 17:54

Gisteren bij Letty's geweest en ik heb het voor je gevraagd. Het spul heet Cole's Linement. Spierverwarmend, ter versterking van de spieren en ter voorkoming van stramheid. Verbetert de doorbloeding. Onverdund te gebruiken bij gallen en leggers.
De linement is een massagevloeistof. De gel wordt onverdund gebruikt.

Maar volgens haar werkt het dus ook prima tegen doorlopen. Ik heb net even "gegoogled". Volgens mij kan je het op veel plaatsen kopen.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 20:08

MoniqueT schreef:
Gisteren bij Letty's geweest en ik heb het voor je gevraagd. Het spul heet Cole's Linement. Spierverwarmend, ter versterking van de spieren en ter voorkoming van stramheid. Verbetert de doorbloeding. Onverdund te gebruiken bij gallen en leggers.
De linement is een massagevloeistof. De gel wordt onverdund gebruikt.

Maar volgens haar werkt het dus ook prima tegen doorlopen. Ik heb net even "gegoogled". Volgens mij kan je het op veel plaatsen kopen.


da's helemaal sterk!
dat spul heb ik al jaren in m'n kast staan, als massagespul voor de spieren als ze hard heeft gewerkt...
altijd op de verkeerde plekken gesmeerd dus... Haha!
(of moet ik de gel hebben? die heb ik nl niet...)

Onwijs bedankt voor het vragen trouwens!!! OK dan!

MoniqueT

Berichten: 8844
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:59

Letty liet me gewoon de fles met de lotion zien, gewoon proberen!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 00:04

MoniqueT schreef:
Letty liet me gewoon de fles met de lotion zien, gewoon proberen!


ga ik proberen!

nogmaals bedankt! Lachen