Hengst en merrie samen in twee-span. Kan dat?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Hengst en merrie samen in twee-span. Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 00:46

Ik heb een shetmerrie en wil -op redelijk korte termijn- tweespan gaan rijden. Nu kan ik een shethengst kopen, zelfde kleur, zelfde hoogte, betuigd in enkel- en dubbelspan. Mijn pony heeft nog nooit dubbelspan gelopen, dus een ervaren pony is wel een goed idee.
Nu weet ik dat er mensen zijn die een merrie en een hengst in het span zetten, maar wie kan mij daar de nadelen van vertellen? En de voordelen? Kortom, wie ment er met een twee-span hengst-merrie?????

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 01:24

Zodra de hengst en de merrie elkaar een beetje kennen is er technisch gezien niet zoveel aan de hand.
Je moet meer denken aan de praktische problemen, en in hoeverre die voor je van belang zijn. Wanneer de dieren gewoon samen worden gehouden, en het b.v. geen probleem is dat de hengst de merrie dekt zijn deze het kleinst. Bij een drachtige merrie immers geen problemen met telkens terugkerende hengstigheid van de merrie.

Kortom, ik zou rustig mijn hengst in een span zetten met een van de merries die bij hem in de wei lopen. Als uiteindelijk alleen het mennen het uitgangspunt is, zou ik het ruinen van de hengst overwegen.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 01:33

lageveld schreef:
Als uiteindelijk alleen het mennen het uitgangspunt is, zou ik het ruinen van de hengst overwegen.


En dat is het. Het gaat me niet zozeer om het feit dat ie hengst is, maar meer omdat hij ervaring heeft in het twee-span.
Ik kan de hengst dus op proef krijgen, maar idd wel als hengst. Misschien is ie geruind wel helemaal niet leuk meer? Haha!
En mijn pony heeft ooit CEM gehad dus dat ie er op zou duiken lijkt me een slecht plan, ondanks dat de CEM wel behandeld is..........
Bovendien heb ik nog een grote ruin lopen en ik vraag me idd af -wat jij zegt mbt de praktische problemen- of er wel weer een hengst en merrie en ruin bij elkaar in het land kunnen. Ik denk van niet.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 02:04

Op proef, zou nu wel een mooie tijd zijn. Weinig kans op hengstigheid van de merrie, maar sluit niets uit ! Als het bevalt, zou ik dan toch voor de optie "ruinen" kiezen. Ik denk niet dat je er bang voor hoeft te zijn dat de hengst er minder leuk van wordt, maar je voorkomt wel een hoop problemen.

Een paar dagen met elkaar in de wei, en dan proberen lijkt me nu een goede mogelijkheid gezien de tijd van het jaar.
Op de lange duur een hengst + ruin + merrie in de wei is geen optie.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 09:22

twee ex verz shetjes liepen ook altijd in 2span, waren een merrie en een hengstje. ging altijd harstikke goed!! ze liepen samen in de wei, en op een gegeven moment was t merrietje drachtig (van dat hengstje). helaas moest de merrie ingeslapen worden (spierziekte) en het hengstje werd daarna verkocht. hij was behoorlijk over de rooie toen zn vrouwtje neit meer terugkwam, heel zielig.
maar het kan dus wel

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 12:29

de groninger hengst Experiment loopt in 2 span met zowel merrie's als ruinen. gaat ook heel erg goed ligt eraaan hoe de hengst is opgevoed..
wil het niet kun je nog ruinen!

DubbelFun

Berichten: 88659
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-02 19:16

Ik denk dat het aan het karakter van de hengst ligt.

Nu heb ik helemaal geen verstand van mennen, maar ben vroeger wel eens met Chardon meegeweest tijdens concours.

Hier werden de hoofden van de voorpaarden dichter bij elkaar geplaatst om te voorkomen dat de één links en de andere rechts voorbij een boom wilde Bloos . Dat lijk me geen goed idee als je een dekkende hengst en een hengstige merrie naast elkaar zet. Zoiets als de kat op het spek binden Haha!

Verder heb ik wel eens gehoord dat een hengst/ruin anders de kar trekt dan een merrie. De één duwt met de borstpieren/voorbenen en de ander meer met de achterhand. Hierdoor zie je verschil in een span. Misschien is het onzin, maar ik zei al ik ben een komplete leek... Clown

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-02 21:12

Sugarmiss schreef:
Verder heb ik wel eens gehoord dat een hengst/ruin anders de kar trekt dan een merrie. De één duwt met de borstpieren/voorbenen en de ander meer met de achterhand. Hierdoor zie je verschil in een span. Misschien is het onzin, maar ik zei al ik ben een komplete leek... Clown


Heb ik nog nooit van gehoord, maar is zeker wel de moeite waard om even uit te zoeken, kan ik misschien toch beter op zoek gaan naar een tweede merrie! Als dat zo zou zijn!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 03:08

Op zich lijkt me dit laatste de grootste flauwekul. Feit is natuurlijk wel dat een hengst van nature wat aktiever is dan een merrie. Maar een andere manier van trekken... nee.

Simpel gezegd zou een slome hengst best bij een aktieve merrie kunnen passen. Andersom werkt natuurlijk voor geen streep !

Maar dit is vooral een algemeen probleem. Niet elke pony is even werklustig en aktief, en dat geldt natuurlijk ook (b.v.) voor twee merries.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-02 17:38

Dennis en Tammy hebben ook 1x in het 2span gelopen. Ze kunnen het alleen nog niet echt en we hebben nog geen 2span tuig. We hadden dus 2 tuigen en wat stro touwtjes wat in elkaar geflanst. Tamara een paar teugels en ik een paar teugels een proberen maar. Perfect ging het. Het kan dus gewoon maar hangt er een beetje van af hoe je ze houd. Dennis en Tammy staan altijd samen. Tammy is ook drachtig van Dennis en is dus al een hele tijd niet hengstig meer geweest. Ik zou het niet proberen als je merrie hengstig is. Zeker niet als ze elkaar net kennen.
Maar zolang ze elkaar goed kennen moet het kunnen.

Belinda
Berichten: 297
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 18:34

Worden die merrie's dan niet snel hengstig, want dat lijkt me wel een beetje irri voor de kar!!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-02 20:44

Bij ons staan Dennis en Tammy altijd samen. In de wei, op stal, de 1 voor de kar en de ander er aan vast of er naast(met mij d'r op) of in het 2 span. Wij hebben dus geen probleem. Alleen Dennis moeten we d'r van afhouden. Wij doen dit dus ook echt niet als Tammy hengstig is maar alleen als ze dat niet is. Gewoon ff rekening mee houden dus.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 14:29

Als ze alleen echt bij elkaar komen als ze in het tuig gaan, lijkt het me geen probleem. Mits de hengst erg goed opgevoed is. Er rijden tenslotte ook hengsten onder het zadel tussen de merries en dat gaat ook vaak prima. Haha! Zolang je ze niet constant bij elkaar hebt staan, kan het wel. en als je ze evt. bij elkaar wilt gaan zetten in wei en stal oid, dan zou ik idd de hengst castreren..logisch haha.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 00:03


lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-02 00:43

nee hoor, nu beginnen de problemen pas Knipoog eerst eentje hengstig Haha! dan de tweede Extreme duivel of wie weet... allebei tegelijk Frusty

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-02 01:34

lageveld schreef:
nee hoor, nu beginnen de problemen pas Knipoog eerst eentje hengstig Haha! dan de tweede Extreme duivel of wie weet... allebei tegelijk Frusty


He! Dan maar allebei tegelijk! Maar van elkaar kunnen ze het niet worden! Dat scheelt! Maar ik heb een hengst gekend die enkel op ruinen kickte, dusse...je weet maar nooit! Haha!