[NH] bitloos inrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

[NH] bitloos inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 10:48

Ik heb een 3-jarige D-pony die ik tot hiertoe alles heb geleerd aan het halster, ze reageert heel fijn op lichaamstaal en stemhulpen, loopt voorbeeldig mee aan de hand of de fiets, is altijd gelongeerd aan het halster en is ook al aardig op weg aan de lange lijnen. Ze pikt alles heel snel op, luistert voorbeeldig en is doodsbraaf!

Aangezien we er binnekort voor het eerst op gaan ben ik dus begonnen met het bit, eerst is de tandarts geweest en die heeft heel haar mond opgeknapt waarna ik een maandje moest wachten voor ik met het bit zou beginnen. Ondertussen heeft ze het een keer of 5 in gehad maar ik heb niet echt de indruk dat ze het fijn vind of goed oppikt ...
Ik heb een dikke dubbelgebroken koperen watertrens, ben al aan het denken geweest dat deze misschien te dik is en tegen haar gehemelte drukt ofzo. Ik heb geen dunner bit binnen handbereik en VOORdat ik weer 10-tallen euro's neer tel ben ik benieuwd of ik die niet beter kan spenderen aan een goed bitloos alternatief, want uiteindelijk kan dat ook perfect, niet?

Ik heb al gehoord van een sidepull, bosal en hackemore, die laatste zegt me het minst. Met name de sidepull lijkt me wel wat maar ik ben benieuwd naar ervaringen/meningen/tips waarom en waarvoor jullie hebben gekozen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:14

Als je vanaf het begin al op de natuurlijke manier (dus vooral lichaamstaal) heb toegepast, waarom zou je dan niet bitloos blijven rijden. Als je je pony goed vertrouwd en in een goed afgesloten baan rijd, kan er weinig meer gebeuren als met bit in. Er zijn volgens mij genoeg paarden die bitloos worden ingereden.
Dus als ik jou was zou ik het gewoon gaan proberen om zonder bitje te rijden. Bitloze hoofdstellen kan ik je niets over vertellen, iemand anders vast wel!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 14:36

ik hen topen der tijd ook mijn merrie ingereden bitloos. Ik had toen gekozen voor een sitepull. Nu heb ik weer een jong paardje erbij en als hij zover is zou ik kiezen voor een touwhalster. Die kan je ook als hackamore krijgen. Het is hetzlefde als een halster maar dan zitten de tuegels en de leadrope er al aangeknoopt.

zie ook op www.parelli.nl of www.touwhaster.nl.

een hackamore werk met druk op de neus wat erg hard kan zijn , ook een bosal kan erg hard inwerken, maar zoals jij beschrijft dat je paard al goed op jou gericht is en er een vertrouwens band is zal je weinig druk nodig hebben.

Doe vooral wat je gevoel zegt, als je het idee hebt datje paard het bit niet fijn vind, gooi het eruit!

heel veel succes

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:19

Inderdaa, waarom zou je er dan een bit inhangen Verward
Lekker een touwhalster op maat knopen en de teugels die je lekker vindt eraan hangen; zitten al twee lusjes aan het halster
Werkt helemaal fijn als je een lekker zware musketonhaak met draaioog aan elke teugel knoopt; door het gewicht hangen de teugels, dus geeft je direct en kom je niet te hard in.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:08

Waarom zou je je paardje met bit willen gaan inrijden, als ze alles op het halster geleerd heeft?
Ze kent de signalen van het halster, wat voegt een bit dan nog toe?

Heel goed dat je op zoek gaat naar een alternatief voor het bit, maar het simpelste lijkt mij om gewoon je eigen halster te blijven gebruiken.

Een touwhalster vind ik zelf fijner om mee te rijden, omdat de signalen voor het paard duidelijker zijn (als je de teugel naar links brengt, draait het hele halster een beetje mee, waardoor aan de rechterkant druk op de neus komt en aan de linkerkant de druk er vanaf gaat)
Maar met een stalhalster kan je ook prima inrijden hoor. Zeker de eerste weken, dan gaat het toch vooral om balans vinden...

Succes ermee!

Die site die kokopelli noemt is waarschijnlijk www.touwhalster.tk Lachen

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:18

haai
ja ben het helemaal eens met wat er voor mij is gezegd. Ik rijd mijn pony nu in met een touwtje om zn nek. En het gaat prima hoor! Dat bit, woch, dat komt misschien ooit nog wel eens... of niet =P Hij loopt nu op een touwtje om zn hals, en hij reageert ook super op een halstertje, al probeert ie daar nog wel eens onderuit te komen. Touwhalster, ja kan, maar ik ben er niet zo fan van, dan liever een stalhalster. Maar goed, dat is ieder voor zich natuurlijk.
Groetje, MinX

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:05

Ik heb ervaring met een bosal en touwhalster, de werking van beide is vrijwel hetzelfde. Erg prettig en qua hulpen duidelijker en logischer dan een bit voor een jonge pony, zeker als ze alles al aangeleerd heeft met druk op de zijkant van haar hoofd (wat ik aanneem als je met lange lijne + halster gewerkt hebt)

Een bit is alleen bedoeld als verfijning en daar ben je toch nog niet aan toe!

Succes en plezier Lachen

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:24

een gewone hackamore kan ik je niet aanraken met die ijzere pijn ijzers eraan.
ik rij exel nu ook bitloos. op een natural halster van parelli en de hackamore van parelli. zij reageert er erg fijn op en dan te bedenken dat ze een tank was.
maar goed bitloos rijden kan best, maar pas op wat je ervoor in de plaats gebruikt.

liefs,

heleen.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 15:53

Bedankt voor de reacties, ondertussen lijkt ze het bit dan toch wat geacepteerd te hebben en houd ze het stil in haar mond zonder de meest debiele gezichten te trekken. Knipoog

Ik denk dat ik ga beginnen met haar gewone stalhalster dat ik altijd al heb gebruikt, daar is ze het meest vertrouwd mee en reageert ze het beste op.

Ga me ook wel is informeren achter zo een touwhalster.
Lijkt me fijn werken. Lachen

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:24

zown touwhalster, dat is stervensduur hoor. Das echt niet leuk meer, maar je kan het ook zelf knopen =) Dan kost het je... nou ja, wat kost een pakweg 6 meter zeiltouw van 6 tot 8 mm dik tegenwoordig? En dan ben je klaar. Je moet alleen ff tijd hebben voor het knopen. Ik zal de zite ff zoeken, dan zet ik m dr zo wel ff onder.
Groetje, 'MinX

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 22:25


Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 23:26

Tx MinX! Haha!

Ik heb daarstraks trouwens de grote stap genomen en ben er voor de eerste maal écht helemaal opgestapt. Haha!
Heb er eergisteren overgehangen en vandaag dus erop, gaaf om zo voor het eerst op je pony te zitten die je van veulen afaan hebt. Cool
Ik kan nu zonder problemen op en afstijgen langst beide kanten, als het morgen weer zo goed gaat gaan we eens een keertje stappen. OK dan!

Allemaal aan het halstertje en ik ga eens kijken hoe handig ik ben in het maken van. Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:41

ach ze kosten wat, maar bij parelli zit er garantie op en kan ik je de garantie geven dat je ze fijner vind dan een zelf geknoopte.
ik vind het iig erg fijne dingen en denk er niet meer over er zelf een te maken. kan me best voorstellen dat je het wel doet hoor.

groetjes,
heleen.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 14:52

phoenix4ever schreef:
ach ze kosten wat, maar bij parelli zit er garantie op en kan ik je de garantie geven dat je ze fijner vind dan een zelf geknoopte.
ik vind het iig erg fijne dingen en denk er niet meer over er zelf een te maken. kan me best voorstellen dat je het wel doet hoor.

groetjes,
heleen.


Van 'zeiltouw' geknoopt is het identiek aan een PP-halster. Overigens werkt gewoon polyprop-touw van 2 duppies per meter ook prima.
Als je er wat handigheid in hebt, dan kost het je 15 minuten; passen op joúw paard en eventueel met aangepaste afstanden tussen de knopen op maat overnieuw doen.
Het prijsverschil is wél even de moeite zeg, pfffff.

Overigens gaan fijn reageren op een touwhalster en licht wijken voor druk volledig samen; ik ben nu bezig een paard dat 12 jaar of zo op een stang en scherpe sporen gereden op een touwhalster om te schakelen en dat gaat vía 'porcupine' (op de grond).
Levensgroot voordeel van op een touwhalster rijden is het gemak waarmee je de one-reign-stop kunt aanleren en gebruiken; die zit er echt met 2, 3 dagen in.

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:50

Je kan ook voesten/frystijlen gaan dat is zonder hoofd stel en zonder bit is leuk!!!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 18:13

ankyfan schreef:
Je kan ook voesten/frystijlen gaan dat is zonder hoofd stel en zonder bit is leuk!!!!


Deed ik met m'n Welsh A vroeger, is inderdaad heel erg leuk maar niet iets wat ik meteen met een oningereden paard ga uitvoeren. Haha! Knipoog

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 21:07

Loolapelooza"]
[quote="ankyfan schreef:
Je kan ook voesten/frystijlen gaan dat is zonder hoofd stel en zonder bit is leuk!!!!


Deed ik met m'n Welsh A vroeger, is inderdaad heel erg leuk maar niet iets wat ik meteen met een oningereden paard ga uitvoeren. Haha! Knipoog
[/quote]

weet ik maar dat kan je later doen als je pony/paard wat ouder is

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:08

[quote="phoenix4ever"]een gewone hackamore kan ik je niet aanraken met die ijzere pijn ijzers eraan.
quote

die ijzeren pijnijzers??weet je hoe zo'n ding werkt?? maakt weinig uit hoor waar ze van gemaaakt zijn
ik rij zelf met de kleinste simpelste kortste meest vriendelijke hack

mijn paard accepteerd t bit wel maar scheen altijd op hack gereden te zijn
dus ben overgeschakelt op de hack ik kan m ook op het stalhalster
rijden ik rij altijd met ontspannen / losse teugel en stuur met mijn zit maar t is wel n klophengst en als ik dan een hengst onderweg tegenkom voel ik me met hack toch ff veiliger

daarbij als je goed (zachte hand)met een hack rijd is dat 100% beter als verkeerd (harde of abrubte )met het zachtste bit!!

zonder bit lijkt me lekkerder voor n paard maar ik denk dat t per paard en ruiter anders ligt welk alternatief eventueel t prettigst werkt

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:12

Loolapelooza schreef:
Ik denk dat ik ga beginnen met haar gewone stalhalster dat ik altijd al heb gebruikt, daar is ze het meest vertrouwd mee en reageert ze het beste op.
Lachen


zou ik ook doen vooral omdat ze t al zo goed doet op het stalhalster! je kan altijd nog "zwaarder"
Laatst bijgewerkt door nickyu op 29-04-04 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 16:13

Ik heb niet alle antwoorden doorgelezen, maar ik kwam de regel tegen dat jij een DIKKE bustrens hebt gebruikt.
Misschien moet je het met een wat dunner bit proberen, dikke bitten kunnen namelijk soms TE dik zijn. En het heeft geen zin als het paard zijn kiezen niet op elkaar kan krijgen vanwege de dikke trens.
Een dunner bit is veel fijner voor een paard. Maakt niet uit welke leeftijd.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 11:30

Ik heb geen dikke bustrens maar een dikke dubbel gebroken koperen watertrens, ik had zelf ook al gedacht aan een dunner bit maar heb er niet zo meteen 1 binnen handbereik. Vooraleer ik dus weer 10-tallen euro's neertel voor een nieuw bit wou ik eerst de voor en nadelen van bitloos (in)rijden tov elkaar afwegen.
Begrijp me niet verkeerd dat ik geen geld in m'n pony wil steken ofzo, maar aangezien we alles tot hiertoe met halster hebben gedaan leek het me misschien wel een idee om daarmee verder te gaan.
Helemaal omdat ze het daar gewoon superfijn op doet!

Overigens lijkt het erop dat ze haar bit alsnog heeft geacepteerd, ze houd hem nu rustig in de mond. Ik ben er echter nog niet verder op ingegaan, ben nog steeds met het stalhalster aan het werken.
Ik ga er sowieso nog wel eens een deskundige naar laten kijken zodat àls ik toch besluit ze met een bit te gaan rijden ik ook een goeie passende gebruik.

Ik ben er gisteren ook voorlopig voor de laatste keer op geweest want nu krijgt ze een weekje vakantie. Volgende week pikken we het weer op waar we zijn gestopt en gaan we beginnen met het stuur en de rem erop te "monteren".
Het halthouden dmv een stijgbeugelriem om de hals lijkt ze iig wel stilletjes aan door te hebben. Haha!

Fijn zo een pony die goed met je meewerkt. OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 11:36

Er heeft een heel artikel in de Bit gestaan over het feit dat te dikke bitten niet fijn zijn voor het paard (en dan maakt het niet uit of het een bustrens is, een watertrens, koper, argentaan, aurigaan en enkel of dubbel gebroken.

En misschien dat jij het fijn vindt om een paard op jouw manier in te rijden. Maar je moet ook altijd in je achterhoofd houden dat je misschien een paard moet verkopen, want niemand van ons kan in de toekomst kijken. En hoe je je paard verder ook wilt rijden, ik zou willen adviseren om je paard een zo klassiek mogelijke basis mee te geven. Dus longeren, reageren op gangbare stemhulpen (dus niet "Spinazie" roepen als je wilt dat je paard aanspringt in de galop) , en idd dat bit.

Jonge paarden/pony's zijn heel leergierig. Maar iets verkeerd aangeleerd is net zo makkelijk aangeleerd dan iets correct aangeleerd. Het afleren gaat minder makkelijk - als dat al ooit gaat lukken.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 12:01

Loolapelooza schreef:
Volgende week pikken we het weer op waar we zijn gestopt en gaan we beginnen met het stuur en de rem erop te "monteren".


Cassidy heeft een goed punt Lola; hier op Bokt komt regelmatig de term 'Spaans trauma' voorbij en dat is bijna altijd een misplaatste opvatting over het paard en wat het meegemaak zou hebben die zijn oorzaak vindt in het feit dat het betreffende paard geen bíet begrijpt van wat die dressuurmiep op zijn nek nu eigenlijk wíl.....

Als je het paard de basis van het wijken voor druk goed aanleert, dan kan je zowel op een touwtje als op een bit rijden.

Onder 'fotos'en verslagen' op www.paardnatuurlijk.nl staat een verslag met een fotoserie van onze paarden die zowel op bit als halster buiten rijden. De 'noodrem' zat er bij Luna binnen twee dagen als geheid in, bij Sancha duurde het wat langer.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-04 14:00

Ik heb dat artikel in de Bit ook gelezen en zoals ik al meerdere keren heb aangegeven heb ik ook al meer dan eens nagedacht over het feit of het bit te dik is of niet. Ik ga er sowieso iemand naar laten kijken, maar het heeft geen haast, ze is nét 3. Knipoog
Ik heb trouwens al een dunner bit vast gehad in de ruitersportzaak maar zag toen een sidepull hangen ... Heb het bit terug gehangen en ben toen dit topic gestart.

Ik geef jullie verder ook helemaal gelijk wat betreft de klassieke basis meegeven. We gaan die ook zeker aanleren omdat ik toekomstplannen heb bestgaand mee te rijden op de New Forest keuring, dat mag gewoonweg niet aan het halster.
En ook hebben jullie gelijk wat betreft de toekomst dat het wel zo eerlijk is tov van haar dat ik ze op z'n minst een basis meegeef van een "taal" die het merendeel van de ruiters hier handhaven, en dan bedoel ik dus geheel normaal engels met een bit erin. Knipoog

Overigens doen we eigenlijk niet veel anders dan "normaal" hoor, tis niet zo (weet niet of het zo lijkt?) dat we een eigen "lalala" rijstijl hebben ontwikkeld. Stap is stap en ho is ho, tis zoals HC zelf al aangeeft. Als je paard leert wijken voor druk dan kan je in principe op alles rijden.
We doen niets anders dan dat en gebruiken ook geen groentenamen in onze communicatie. Knipoog

En dat bit, heus dat komt er wel. Tesamen met dressuurles want ik ben stiekem wel een beetje zo een dressuurmiep die daarnaast ook graag het bos intrekt ...

Maar ach, we zitten er sinds een dag of 4 op en stappen er net mee rond. Sowieso toekomstmuziek dus.

Ik heb het artikel op de site trouwens gelezen Peter, erg gaaf wat jullie allemaal doen en kunnen!
Dat is dus wat ik ook wel zie zitten (ook in Spanje als het goed is, maar daar kan ik nog niet teveel over uitweiden) Daarnaast wil ik m'n pony ook op de juiste manier gymnatiseren want we kennen de voordelen van een goeie dresuurmatige training allemaal wel denk ik. Lachen

Bedankt voor de adviezen. OK dan!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 14:07

Loolapelooza schreef:
Ik heb dat artikel in de Bit ook gelezen en zoals ik al meerdere keren heb aangegeven heb ik ook al meer dan eens nagedacht over het feit of het bit te dik is of niet. Ik ga er sowieso iemand naar laten kijken, maar het heeft geen haast, ze is nét 3. Knipoog


Toch vind ik dat je je er wel terdege zorgen om moet maken of het bit wel of niet goed past, en er niet meer mee rijden als je niet 100% zeker bent dat het goed zit. Een paard inrijden met een niet passend zadel is not done, maar een niet passend bit kan weer wel? Van allebei ga je later evenveel hinder ondervinden....