Welke pony is de beste keus?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kdv

Berichten: 16
Geregistreerd: 05-01-02

Welke pony is de beste keus?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-02 19:12

Omdat mijn ouders het plan hebben om te gaan verhuizen Party!! , en mijn paard dan evt. bij huis zou kunnen staan (*jeej* Tong uitsteken ) ben ik van plan om voor hem een "vriendje" erbij te kopen. Lachen zodat hij niet alleen hoeft te staan.
Eerst had ik gedacht aan een shetlander, maar later viel mijn oog op een fell pony:
Lovers Afbeelding
maar ook welshjes vind ik erg leuk, mede omdat ik deze wat meer uitstraling vind hebben.
Kwijl Afbeelding
(ik ben trouwens NIET op zoek naar een schimmeltje)

Ik ben van plan om hem aangespannen te gaan gebruiken Pling , en rij pony voor mijn broertje.

Wat vinden jullie de beste optie? voor welke pony zouden jullie kiezen?
Wat zijn de nadelen van deze rassen? welke pony zou beter geschikt zijn voor de doeleinden waarvoor ik ze zou willen gebruiken.

ook heb ik nog een vraag;
Hoe kan ik weten dat het klikt? ik bedoel.. het is toch de bedoeling dat het een beetje een vriendje word, en het zou heel erg jammer zijn als ze elkaar totaal niet liggen.
Zou het mogelijk zijn om een pony op proef te nemen (eigenlijk een soort kopen, maar als het niet goed gaat dat ik hem dan nog terug kian brengen?)
Of weten jullie een andere manier?


Ik hoor graag van jullie,
kdv

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 03:08

Het ras van de pony maakt niet zoveel uit. Ik ga voor welsh natuurlijk Knipoog maar ook fell pony's zijn heel erg leuk.

Wat je vraag betreft, maak je niet teveel zorgen daarover; dat gaat vrijwel altijd goed. Je moet al wel een heel erge draak aanschaffen wil dat problemen geven.
De problemen liggen wat dat betreft meestal bij de mensen. Zodra ze twee dieren bij elkaar zien hebben ze al een oordeel. Terwijl de dieren elkaar gewoon aan het verkennen zijn, wordt dit uitgelegd als elkaar niet liggen of mogen etc. Maar geef ze tijd, laat ze het zelf uitzoeken met elkaar en het komt vrijwel altijd goed.

Wat je tweede vraag betreft ben ik van mening dat dit eigenlijk altijd moet kunnen. (proef)
Als om welke reden dan ook een pony ergens niet past vind ik dat je als verkoper bereid moet zijn om de pony terug te nemen. Al dan niet aan de hand van tevoren gemaakte prijsafspraken.
Er is bij mij trouwens nog nooit een verkochte pony teruggebracht realiseer ik me opeens Haha!

Het is dus niet vreemd om dat te bedingen bij koop van een pony. Zelf heb ik juist de neiging om te denken dat, wanneer dat niet kan, er wel iets mis zou kunnen zijn met het dier. Maar ja... wie ben ik ..

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 14:04

De Fell pony!!
Ik weet helemaal niet hoe het karakter van zo'n pony is hoor, maar ik vind ze ontzettend leuk!!
Ik heb zelf 2 Welshjes staan en die zijn erg leuk en lief, maar ook ontzettend druk en hebben zeer veel aandacht nodig.
Voor ik half bokt over me heen krijg }> alle pony's en paarden hebben natuurlijk veel aandacht nodig, maar het valt mij op dat ik met de Welshjes langer bezig ben dan de rest...
Aangezien je een maatje zoekt is de Fell pony misschien wel wat en hij ziet er uit als een stevig robuust sober ras.
Ik vind ze zelf ontzettend leuk en als ik ooit weer eens uitbreiding van de vee stapel wil denk ik ook een Fell pony te nemen.
Weet iemand de prijzen van deze pony's? En wat is de maximale maat?

Wat betreft het wennen aan elkaar, gewoon samen op het land gooien en lekker laten gaan, ze zullen altijd wel even gaan kijken wie er de baas is maar mijn ervaring is dat het na 2 of 3 dagen weer volledig rustig is! Je kan dit beter niet op stal doen want dan kunnen ze geen kant op en dat gaat geheid problemen geven.

Succes en laat me even weten wat het is geworden, ik ben reuze benieuwd!

Groetjes, Tanja.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-02 16:07

die bovenste zou ik zeggen!!
ziet er wat groter en sterker uit, zal je broerdje ook langer plezier van hebben...
verder hangt het natuurlijk ook af van de leeftijd van deze 2 en hoe groot ze zijn en wat ze kunnen en dat soort dingen...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-02 15:19

Maximale maat van een Fell is officieel 1.42
Er zit heel veel prijsverschil in maar gemiddeld betaal je zo'n 6000 - 8000 voor een beleerde Fell.

Jumpingmiepie
Berichten: 299
Geregistreerd: 22-12-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 16:11

hoi
wat leuk foto;s
Kwijl Party!! Kusje Huilen Haha! Schijnheilig Lovers *LOL*

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-02 23:17

lageveld schreef:
Het ras van de pony maakt niet zoveel uit. Ik ga voor welsh natuurlijk Knipoog


Geheel mee eens... Als je een welsje voor de kar wilt zien moet je even mijn profiel bekijken. Daarna is je beslissing metteen gemaakt Dromen

HorseF@N

Berichten: 1378
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-02 15:19

Welsh A poy!
Ik zal voor een welsh A gaan die zijn vaak goed in voor het karretje en hebben veel uitstralinig!

Anoniem

keuze pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-02 18:25

Je moet vooral eerst het gebruiksdoel voor ogen houden, ik rijdt zelf met Welsh- cobs en die kunnen ,afhankelijk van de bloedlijn, nogal heftig zijn. Het zijn geen kinderpony´s. Een Fell is wat koeler, vraag maar aan prins Philip van Engeland, die een (of meer) vierspannen Fell rijdt.

De man van "Ilindra".

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 18:59

wlehs A tjes kunnen toch wel degelijk kinderpony's zijn hoor. ik heb ze zelf ook en vandaag heeft er een 7 jarig meisje gereden met mijn 4 jarige net ingereden welshje. er zitten zeker wel felle tussen maar die heb je in ieder ras. bij de fell pony's zal dat niet anders zijn denk ik. die welsh van mij schrikt bijna nooit en is echt lief voor kinderen. dus dat welshjes geen kinderpony's zijn daar ben ik het niet (helemaal) mee eens. nooit op een keuring geweest met een bestgaand rijpony rubriek? dar zie je ruitertjes van 6 a 7 op een welsh atje door de baan rijden als of het niets is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-02 19:06

Er staat ook Welsh Cobs (=sectie D), duidelijk een ander type pony dan een Welsh A.