[AR] Welke teugels/handschoenen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

[AR] Welke teugels/handschoenen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-04 14:40

Hoi hoi allemaal,
Waarschijnlijk al eens een oud topic geweest, maar ik wilde het er toch nog even over hebben.
Welke teugels gebruiken jullie bij het mennen, dan bedoel ik zowel het merk als de vorm zoals, breed/smaller, met of zonder nopjes, leer of soort nylon?? En wat voor handschoenen gebruiken jullie?

Het is namelijk zo dat ik gister ben gaan rijden met de kar en toen is ze er twee keer vandoor gegaan, in het begin had ik haar goed in de hand en kon ze niet veel, maar mijn teugels gleden dus twee keer uit mijn handen!!! Heeeeel erg lomp dus. Ga nu dus accuut opzoek naar betere teugels en andere handschoenen. Ik heb nu gladde leren paardrijhandschoentjes (knudde dus) en mijn teugels zijn eigenlijk ook van kl*te kwaliteit. Ze waren toen der tijd toen ze nieuw waren heel erg hard, heb ze dus goed ingevet en nou zijn ze mooi soepel, maar dus wel vet.
Gewoon goed stom van mezelf dat ik hier nooit bij stil heb gestaan. Ze heeft wel vaker kuren en tot gister altijd goed bij me kunnen houden en verder geen problemen gehad, maar ik heb mijn lesje wel geleerd nu!!

Alle tips over teugels en handschoenen zijn dus zeer welkom. Ik zoek eigenlijk iets van een midden klasse prijs ( aangezien ik niet zo'n groot budget heb) maar ik wil er wel zéker van zijn dat dit nooit meer gebeurd!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 15:29

Ik heb voor het enkelspan dunne anti-slip leidsels.
Voor het 2-span hele mooie leren dames leidsels. Wij hebben dames leidsels, omdat deze dunner zijn en dus makkelijker/lekkerder in de hand liggen.

Ik heb handschoenen van Light & Grip. Deze hebben goed grip op de leren leidsels. Maar van de anti-slip leidsels slijten ze heel erg. Maar dat is bij alle handschoenen.

Het nadeel van leren leidsels is dat ze glad zijn en als je dan ook gladde leren handschoenen hebt, glijden ze makkelijk uit je handen. Ook als ze nat zijn heb je totaal geen grip.

bora

Berichten: 1387
Geregistreerd: 30-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:53

Ik rij met enkelspan regenleidsels met gewone dunne leren rijhandschoentjes.

Groet Bora

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 17:01

Ik heb leidsels van dat longeerlijnspul, en gewoon Harry's Horse rijhandschoenen.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:25

haai
ik heb touwleidsels, maar daar ben ik absoluut niet tevreden mee. Daar komt nog eens bij dat ik altijd zonder handschoenen men. Dus ik raad je ze absoluut heel sterk af!
Groetje, MinX

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:55

Sjonniej schreef:

Voor het 2-span hele mooie leren dames leidsels. Wij hebben dames leidsels, omdat deze dunner zijn en dus makkelijker/lekkerder in de hand liggen.



Het nadeel van leren leidsels is dat ze glad zijn en als je dan ook gladde leren handschoenen hebt, glijden ze makkelijk uit je handen. Ook als ze nat zijn heb je totaal geen grip.


ik heb ook deze leidsels en idd glijden ze nogal eens uit je handen als je handschoenen draagt(gewone rijhandschoenen heb ik)

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:00

Ik had anti slip leidsels, maar die heb ik al na een paar maanden vervangen voor leren leidsels.
Ik rij nu met brede leren leidsel met leren western handschoenen.
Rijd super, geen gladde leidsels meer, terwijl ik juist die antislip eeder kwijt was als de leren die ik nu heb.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 19:46

ik heb leren en antislip leidsels, maar rij liever met de antislip Lachen

Handschoenen weet ik het merk even niet van, moet ik nakijken Lachen

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 20:49

Ik heb antislipteugels van Ideall. handschoenen gebruik ik niet. gebruik je wel steeds je pinkriempje?? voorkomt i.i.g. dat je je teugels niet helemaal kwijt raakt.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 21:02

ik heb gewone goedkope leidsels en deze ook flink in het vet moeten zetten voor handschoenen gebruik ik die goedkoopste regen handschoenen (linnen met nopjes) dit gaat heel goed! op mijn leidsels zat geen pinkriempje heb deze er zelf op gezet (mini haar elastiekje om de bukkel gedeelte gehaald en door het elas heen )gewoon voor het geval dat en heb deze altiijd om en heeft zijn doel meerdere malen bewezen als ik ergens stil stond met het idee af te stijgen en de pony toch besloot te gaan wandelen je hebt je teugels zo weer te pakken

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:23

Ik rijd nu ook met leidsels van longeerlijn-spul, net als Billy.
Ben er supertevreden mee. Geen geglibber in mijn handen, goed flexibel, niet te breed. Ook bij regen blijven ze goed in de hand.
Ik denk er wel over om een nieuw tuig te gaan kopen, en daar wil ik dan wel graag leren leidsels bij, voor zondags zeg maar Knipoog
Ik rijd tot zover altijd met blote handen.
Mijn rijhandschoentjes vind ik niet fijn rijden met de leidsels.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 10:43

Ik men meestal met simpele leren leidsels. In het begin heb ik met een nylonsslofteugel gement(zijn even lang als shet leidsels omdat ik niet beter had). Dat ging ook wel, maar deze leren leidsels vind ik veel fijner.

Ik rijd eigenlijk nooit met handschoenen. Dat vind ik niet fijn(onder het zadel ook niet). Alleen als het echt koud is en je dus wel moet. Dan heb ik simpele rij handschoentjes van Equi-'nogwat'. Waren niet zo duur en zijn de enige waar ik mee over weg kan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 11:23

Simpele leren leidsels, niets speciaals volgensmij.
Meestal heb ik geen handschoenen aan. Als ik ze wel aan heb zijn dat van die paardrij handschoentjes met nopjes...

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 11:40

ik heb ook dus van die gewone rij handschoentjes, maar van suede achtig leer en dat deed dus niets tegen het slippen.
In ieder geval bedankt voor al jullie tips. Ik ben er nog niet over uit of ik voor de leren antislip ga of voor de longeerlijnspul. Ik vind leer wel mooier, dat wel. Nou nog even informeren naar de prijzen op verschillende plaatsen.

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:43

Ik heb gewone bruine leren leidsels. Ook heb ik ook gewoon bruine leren handschoenen. Ik weet niet welk merkdat ze zijn. Maar ik weet wel dat ze flink aan de prijs waren..40 euro. Maar ze zijn heb dubbel an dwras waard. Maar van dat ze door mijn handen glijden heb ik geen problemen mee. Weet niet hoe jullie paardjes zweten? Maar die van mij zweet niet op zijn kont *LOL*

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:51

jantina schreef:
Ik rijd nu ook met leidsels van longeerlijn-spul, net als Billy.
Ben er supertevreden mee. Geen geglibber in mijn handen, goed flexibel, niet te breed. Ook bij regen blijven ze goed in de hand.

We hebben dezelfde leverancier denk ik Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:26

Billy"]
[quote="jantina schreef:
Ik rijd nu ook met leidsels van longeerlijn-spul, net als Billy.
Ben er supertevreden mee. Geen geglibber in mijn handen, goed flexibel, niet te breed. Ook bij regen blijven ze goed in de hand.

We hebben dezelfde leverancier denk ik Haha!
[/quote]

Welke dan, want ik ken die leidsels helemaal niet.

Anti-slipleidsel in combinatie met nepleren handschoenen vind ik geen succes. Ik heb dan moeite met verpakken en zo, ik vind het TE anti-slip. Ik rij dus liever met echt leren handschoenen.

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:29

Albert heeft ze voor ons gemaakt op verzoek.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 17:33

Ik zou 1 keer goed investeren in èchte rendierlederen handschoenen,
die dingen zitten zo lekker en gaan echt jaren mee!
Af en toe als je ze aan hebt je 'handen wassen' met zadelzeep en langzaam laten drogen, maar als je dat eens in de zoveel maanden doet is dat vaak zat. Dus echt onderhoud heb je er ook niet aan.

Gewone glad lederen leidsels vind ik zelf het prettigste.

Spetter

Berichten: 1885
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Hoogezand-Sappemeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 21:06

De leidsels bij mijn tuig waren brede leren. Vreselijk, kreeg er kramp van in mijn handen (ben geen gevorderde menner Haha! ) Toen heb ik antislipleidsels van Ideal gekocht. Liggen heerlijk in de hand en ben blij dat ik ze gekocht heb! Ik heb leren handschoenen, maar het liefste men ik zonder handschoenen of dunne dressuurhandschoenen. Je moet gewoon uit proberen wat je zelf het prettigste vindt.
groetjes Cindy en Spetter

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 23:29

Haffielover schreef:
. . Maar van dat ze door mijn handen glijden heb ik geen problemen mee. Weet niet hoe jullie paardjes zweten? Maar die van mij zweet niet op zijn kont *LOL*


denk dat t probleem meer ligt aan het invetten en of met regen
niet aan het zweten van het paard (ook al zou een paard op z'n kont zweten krijg je dat als het goed is niet op je handen ....of mis ik iets??)

ik heb goedkope teugels dus flink moeten vetten en gebruikte dan simpele katoenen handschoentjes met rubbere nopjes a 8 euries
nu gebruik ik ze allen met regen

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 10:32

Het glijden heeft ook niks met paardezweet te maken. De leidsels raken je paard immers niet, daar waar je ze beet hebt.

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 12:32

ja idd het kwam niet door het zweet, maar door het vet.
Weet iemand een ideal dealer in de buurt van eindhoven waar ik de leidsels los kan kopen misschien??

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 17:51

jantina schreef:
Het glijden heeft ook niks met paardezweet te maken. De leidsels raken je paard immers niet, daar waar je ze beet hebt.


nee het is mischien meer je ijge zweethanden Knipoog

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 21:03