[NH] Cursus communiceren & natuurlijk paardrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

[NH] Cursus communiceren & natuurlijk paardrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-04 13:18

Haai,

binnenkort ga ik mijn eigen paard een cursus communiceren met paarden en een cursus natuurlijke paardrijden volgen bij Pieter Baalbergen. (of ja, Pieter komt naar ons).

Kan iemand mij vertellen of dit te vergelijken is met die cursussen van Parelli, KFH, Voest en dergelijke andere goeroe's op dit gebied?

Ik ben namelijk sinds kort erg geïnteresseerd in het natural horsemanship omdat mijn paard en ik wel het een en ander aan onze dominantierelatie kunnen verbeteren. In principe gaat het allemaal best prima hoor, maar net die puntjes op de I kunnen beter. Verder wil ik graag in de toekomst (aangezien ik puur recreatief rijdt) overgaan om boomloos rijden en liefst ook bitloos. Ik denk daarbij dat het natuurlijk paardrijden (natural horsemanship) hier een goede aanvulling/basis bij is.

Ik hoor graag jullie reacties!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-04 22:09

Ja, het lijkt er wel op. Maar ze hebben allemaal hun eigen stijl, dus onderling zijn er wel verschillen. De cursus natuurlijk paardrijden heb ik ook gedaan, maar, alhoewel je er veel van leert, het is wel een aanvulling op het Klassieke rijden, dus niet een hele rijstijl zoals bij bijv. Westernrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 20:59

ben benieuwd hoe de cursus is bevallen, en wat je van meneer baalbergen vindt. Over het algemeen kan hij beter met paarden dan met mensen communiceren....
Spreek uit ervaring, na een week bij hem in frankrijk geweest te zijn afgelopen zomer....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:22

Ik ben ook benieuwd. Hoor de laaste tijd veel negatiefe dingen over hem.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 22:26

ik ben ook erg benieuwd, temeer daar het bedrijf waar ik gewerkt heb in mei ook een cursus met heer B. organiseert .......

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 08:53

Ik zocht toevallig op Baalbergen en kwam zo mijn topic weer eens tegen.
Ik wil jullie dan ook mijn verslag niet onthouden!! Haha!

Ik heb dus 27&28 maart cursus van hem gehad: communiceren met paarden en ik ben erg enthousiast.
Pieter Baalbergen kwam op mij vanaf het eerste moment over als een rustige man. Hij straalt dat gewoon uit! Hij kon in mijn beleving dingen erg duidelijk uitleggen. Ik herkende dan ook veel dingen uit zijn verhalen.
In de middagen zijn we echt zelf aan de slag gegaan. Ook dit was erg leerzaam en ik heb er dan ook erg veel baat bij gehad bij mijn paard (die op een gegeven moment zelf in mijn nek sprong thuis). Nu loop ik serieus met een lang touw met hem naar de wei, zonder dat ie kuren heeft.

Pieter legt het uit als het leren van een nieuwe taal, en daar lijkt het ook het meest op. Ik vond het vooral lastig om bepaalde dingen die ik mezelf ondertussen aangeleerd heb, zoals bv mijn paard heel kort vasthouden, nu in een keer overboord moest gooien.

Ik kan het niet zo goed verwoorden, zoals het tijdens de cursus was, maar het was interessant, erg leerzaam en zeker voor vervolg vatbaar. En ik ga er ook zeker mee verder.

Mochten jullie meer informatie willen, kijk dan eens op www.terra-natura.nl

Trouwens, hij kan ook gewoon erg goed met mensen overweg. En dan spreek ik ook uit ervaring. Of misschien heb jij net een slecht en ik juist een goed moment getroffen. Ik vond Pieter in ieder geval een aardige man!
Laatst bijgewerkt door Wiesje op 02-04-04 08:54, in het totaal 1 keer bewerkt

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 08:54

Waar is die cursus? Ik zou ook ontzettend graag eens naar zijn cursussen toe willen!

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-04 08:55


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 08:46

Leuk dat je een fijne cursus gehad hebt! Over zijn methode ben ik ook best enthousiast, al is het niet echt een methode, maar is het eigenlijk heel logisch dat je zo met je paard omgaat. Het gaat erom dat je verder nadenkt, dan de meesten doen bij hun paard.
Pieter baalbergen is er onlangs op een of andere manier achtergekomen, dat er nogal negatieve berichten (oa op bokt, maar die berichten zijn er afgehaald) over hem de ronde doen, misschien is hij eens gaan nadenken, en probeert hij nu ook normaal tegen mensen te doen. Hij moet immers zijn brood verdienen, toch?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 10:08

Hij heeft inderdaad best wel kennis in huis, maar zijn grote nadeel is (was) dat hij zichzelf graag hoort praten. Als hij nou eens afleerde, of misschien ondertussen heeft afgeleerd, dat hij zelf zo geweldig is, dan kun je, denk ik, best een hoop van hem leren.
Het is een tijd geleden dat ik met hem gewerkt heb, dus mogelijk moet ik mijn opvattingen over Pieter wat bijstellen, lees: hij heeft ook bijgeleerd *LOL*

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 12:43

ik vind het meestal ook jammer dat het niet echt verder gaat met dit soort mensen. Ik ken hem niet persoonlijk, maar dat is mijn algemene ervaring.

Het blijft meestal bij theorie en basisdingen.
Voor mensen die dit nog nooit hebben gedaan is het misschien iets heel bijzonders om je paard aan los touw te hebben lopen als dat hiervoor nooit kon, maar als je daar blijft hangen, val je meestal vanzelf terug in oude gewoontes, bijvoorbeeld als je conflicten krijgt bij het rijden ofzo.
Ik denk dat voest en parelli hun methode meer uitgewerkt hebben.

Wel super dat je zoveel vooruitgang hebt geboekt OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 14:57

Ben ik met je eens, maar als t goed is, blijft er toch altijd wat hangen van wat er verteld is, zoals de basisomgang.
Wat ik ook vindt, is dat waar baalbergen eindigt, voest verder gaat. Voest verteld ( over t algemeen) niet waardoor een paard dit of dat doet. Baalbergen verteld meer over de oorsprong van t paard, en als je die weet, weet je al een hoop meer dan iemand die dat niet weet

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-04 08:17

Het gaat er om dat je een deel basis bijgeleerd krijgt. Zoals Pieter het omschrijft, zo ervaar ik het ook: het omgaan met paarden op deze manier, is als het leren van een nieuwe taal. Ik heb vaak gemerkt dat je snel terugvalt op oude dingen die erin geslopen zijn. Zo pakte ik (tijdens de cursus) mijn paard snel weer erg kort vast. Gelukkig wordt je daar dan gelijk op gewezen om hem weer langer te laten, maar het is om uit te leggen wat ik bedoel. Tuurlijk is het lastig om het daarna zelf uit te bouwen. Hier zul je weer voor verder moeten kijken/leren/ervaren. Je spreekt na een weekend snelcursus toch ook niet meteen Grieks of Spaans of welke taal dan ook?

Voor mij ging het erom dat ik ervoer hoe anders om te gaan met mijn paard, zodat we elkaar met respect kunnen behandelen en snappen wat er in onze koppies omgaat. Volgend weekend is de cursus natuurlijk paardenrijden. Ook alweer zin in Haha!

Ikke: erg goed van je dat je bereid bent om je mening bij te stellen!! Al hoop ik dat je snapt dat ik dat niet van je wil vragen. Ik weet niet op welke manier jij Pieter kent, en ik heb in mijn stukje ook alleen weergegeven hoe ik hem ervaren heb.
Hij luisterde in ieder geval ook erg goed naar wat wij vroegen/te vertellen hadden.

vicky

Berichten: 3132
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Rijnsburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 16:20

pieter heeft bij ons ook de cursus gegeven en toen was hij idd ook niet erg spraakzaam tegenover mensen, maar dat is nu dus veranderd als ik het zo hoor.
En verder is het geen methode maar een manier om met je paard om te gaan. Veel dingen zijn idd logisch en gebruik ik ook nog steeds.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:20

Op de stal waar ik werk had hij vandaag cursus (morgen ook nog) en wat een prutsmuts zeg!!!! Mensen die elkaar al paarden moeten gaan leiden en aan een touw lopen te trekken.
Ik vond het pure geldklopperij. Als je een keer goed naar je paard kijkt leer je stukken meer. Al die dingen die ik hoorde vandaag heb ik zelf in een middag ontdekt door eens met mijn paard te "spelen" in de longeercirkel.
Daarnaast heeft hij volgens mij niet echt een onderbouwde theorie zoals Emil Voest ed.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen!!

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 11:56

ik ga misschien 8 en 9 mei de cursus natuurlijk en bewust paardrijden doen... tis nog niet helemaal zeker want ik ben eerste reserve... ik heb er ook echt super veel zin in..... een vriendin van mij heeft communiceren met paarden 1 gedaan en die was echt heel erg enthousiast..... zij vond pieter een stuk minder commercieel dan pirelli en voest....

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 18:28

dekoezegtboe schreef:
ik ga misschien 8 en 9 mei de cursus natuurlijk en bewust paardrijden doen... tis nog niet helemaal zeker want ik ben eerste reserve... ik heb er ook echt super veel zin in..... een vriendin van mij heeft communiceren met paarden 1 gedaan en die was echt heel erg enthousiast..... zij vond pieter een stuk minder commercieel dan pirelli en voest....

Parelli is commercieel voest niet Knipoog
Verder niets aan toe te voegen, ik heb de man nog nooit aan het werk gezien

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 00:30

Voest niet commercieel ? Sedert wanneer is hij op de filantropische toer gegaan dan ? Heb ik iets gemist ?

Voor de goede orde, ik heb helemaal niets tegen een commerciële instelling van wie dan ook; ook niet die van Voest Lachen

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 08:32

manzano schreef:
Op de stal waar ik werk had hij vandaag cursus (morgen ook nog) en wat een geouweprutsmuts zeg!!!! Mensen die elkaar al paarden moeten gaan leiden en aan een touw lopen te trekken.
Ik vond het pure geldklopperij. Als je een keer goed naar je paard kijkt leer je stukken meer. Al die dingen die ik hoorde vandaag heb ik zelf in een middag ontdekt door eens met mijn paard te "spelen" in de longeercirkel.
Daarnaast heeft hij volgens mij niet echt een onderbouwde theorie zoals Emil Voest ed.
Ben benieuwd naar jouw ervaringen!!


Misschien ben jij daar vanuit jezelf een stuk gemakkelijker in.
IK heb van de cursus van Pieter met mijn paard echt heel veel vooruitgang geboekt. We zijn nu nog bezig met groepslessen van een trainster van hem (Jesse Stubbe) om het een en ander nog verder uit te werken.
Van het werken met twee personen aan een touw, leer je hoe bepaalde dingen een andere uitwerking kunnen hebben (het touw strak vasthouden of over vingertoppen laten lopen). Als ik dit met mijn paard had geoefend, had ie me helemaal niet meer begrepen.

Wat ik hierboven dan ook al had gezegd komt erop neer dat ik en mijn paard erg veel hebben geleerd van de cursus van PB en dat ik hem (mijn paard) hierdoor ook beter heb leren begrijpen en lezen. Ook op het gebied van het natuurlijk paardrijden zijn mijn ogen open gegaan. Misschien dat ik een andere achtergrond heb als jullie, maar ik ben hier zeker erg mee geholpen en probeer me hier ook verder in te verdiepen.
Verder vind ik ook dat zowel Pieter als Jesse (de twee personen die ik heb meegemaakt) hun werkwijze wel degelijk kunnen onderbouwen!! Alleen het is tijdens uitleg wel de bedoeling dat je er open voor staat, ipv het meteen weg te wuiven omdat je het toch allemaal al weet.

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 15:36

Pieter Baalbergen, Emiel Voest, Klaus Hempfling, Monty Roberts, Pat Parelli.... Vergeet de persóón, vergeet de naam van hun boodschap. Maakt op zich ook niet uit welke methode je kiest, maar kies er één en volg die consequent.

Het hele Natural Horsemanship is ouder dan de weg naar Rome; staat al 2500 jaar glashelder op paier zelfs. Niet erg nieuw dus
Ikzelf ben daarom niet zo enthousiast over veel verkondigers van de 'verlichte boodschap' die niet concreet erbij leveren hoé dan. In dit opzicht is Parelli een lichtjaar voor op de rest bij elkaar opgeteld.
Wat voor ons een sterk voordeel van de Parelli-methode is, is dat je die zonder instructeur zelf kunt volgen. Wij zitten hier enorm afgelegen en NH-les is feitelijk onmogelijk.
Als je door de 'verpakking' van het systeem heenkijkt, zit het als een zeer gedegen opleiding in elkaar. Doordat het een prima zelfstudie-pakket is, tot en met de examens aan toe, bespaar je lesgeld uit (in ons geval niet uit keus) waardoor de paketten ineens relatief minder duur worden, want dúúr zijn ze.

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 15:45

Klopt.

Het is ook niet zo dat ik niet mee vooruit kan zonder trainer erbij. Ik kan ook niet hartstikke goed paardrijden zonder af en toe een lesje te nemen.
Met het NH van Pieter Baalbergen kan ik zeker zelf aan de slag, alleen komt Jesse eenmaal per maand om weer een stapje verder te kunnen kijken en om te kijken of het nog allemaal op de juiste manier in zijn werk gaat bij me. Maar zo werkt het gewone rijden ook. Ik kan best een hele tijd zelf vooruit, maar om weer eens een stapje verder te kunnen of de puntjes op de i te plaatsen heb ik toch weer een onafhankelijk deskundig oog nodig. Ik heb ook niet het idee dat Pieter (of aanhang) de 'boodschap' ambitieerd. Hij laat ons gewoon meekijken op een manier dat het ook anders kan. Gewoon logisch. En als je het zelf ervaart is het ook logisch. Maar zo zal het waarschijnlijk bij parelli en voest (bv) ook zijn. Heel logisch, je moet het alleen een keer ervaren. Ik kom er alleen achter dat ik mijn paarden toch jaren niet helemaal eerlijk behandeld heb. En dat opent wel je ogen.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 16:50

Als jij en je paard ermee geholpen zijn is het ALTIJD mooi meegenomen. Daar heb ik ook niks op aan te merken. Maar ik vind het echt onzinnig om met mensen te gaan oefenen met touwtrekken. Mensen zijn geen paarden en zullen dus nooit reageren als paarden. En dan kan zo iemand als Pieter wel zeggen hoe je moet reageren om op een paard te lijken, maar dat is naar mijn mening niet reeel. Daarbij is ieder paard ook nog eens anders.
Ik moet zeggen dat het ook grappig was dat de paarden die hij gebruikte (van ons) niet meewerkte en niet deden wat ze volgens hem zouden moeten doen. En dit waren dan nog de makkelijk te leiden paarden. Loopt zo'n vrouwtje voor het paard uit en is het de bedoeling dat het paard haar volgt. Paard blijft rustig staan.....wat doet Pieter?? geeft het paard een flinke klap op de kont ondersteunt door een harde "HUP!!". Zo krijg ik een paard ook aan het lopen Knipoog.
Ik heb zelf bij toeval wel eens wat korte "clinics" (op evenementen) van Emiel Voest gezien en dat spreekt me meer aan. Het heeft waarschijnlijk ook deels met de persoon te maken. Ik vind Emiel een stuk sympatieker. Pieter was tegen ons ronduit onbeleefd......

Wiesje

Berichten: 2911
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 08:00

Maar goed dan dat iedereen andere ervaringen heeft met de verschillende trainers. Pieter is tegen geen van onze 22 cursisten onbeleefd geweest. Verder is Jesse in los grondwerk met mijn paard bezig geweest die zeker niet gemakkelijk is, maar ze kreeg hem wel aan de gang. En dan is hij niet de gemakkelijkste.
Ach, zo zullen er in de verschillende trainingsmethoden altijd wel momenten zijn waar je jezelf niet in kunt vinden.
Ik ben in ieder geval erg tevreden en geholpen met de tot nu toe gevolgde cursussen van terra natura.