(LO) wie gebruikt er een kaptoom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

(LO) wie gebruikt er een kaptoom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 16:42

Wie gebruikt er een kaptoom bij het longeren en zo ja waarom ? Ik vroeg me dat af omdat als je de wat oudere paardenboeken leest wordt het daarin vaak geadviseerd. Ik zie het in mijn omgeving eigenlijk nooit. Ik heb het zelf wel geprobeerd maar mijn paard vindt het niet fijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:57

Ik heb wel met kaptoom gelongeerd ja. Het wordt gebruikt, omdat het de mond minder belast.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:04

Nee, ik longeer met dubbele longe, omdat ik longeer voor de training en niet voor het uitlaten.
Maar zoals Tessebes zegt, is het inderdaad beter voor de mond.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:11

Met hulpteugels kun je de kaptoom en het hoofdstel samen gebruiken (het is even een gepiel, maar als je het eenmaal doorhebt is het een makkie). Met dubbele longe kun je idd beter alleen een hoofdstel gebruiken.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:17

Mijn zus longeert haar paardje met een kaptoom. hij is nogal eigenwijs en wil wel eens ervadoor gaan. Ze heeft geen omheinde longeerbak en met de kaptoom is ze wat sterker. En hij krijgt dan ook geen klappen in zijn mond als hij wegspringt. Ook geen geklooi als je van hand gaat veranderen, maar voor paardjes met een gevoelige neus is het misschien niet zo fijn...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:53

Nee, maar je hebt een paard eerder verkut dmv. in zijn mond trekken. Dan door druk op zijn neus.
Een paard met een gevoelige neus heeft ook een gevoelige mond, tenzij het medisch is.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 19:39

haai
nee ik gebruik geen kaptoom, maar goed, ik gebruik dan ook geen longeerlijn of hoofdstel als ik mn paard longeer. Ik wil enkel nog wel eens als zn verzorgstertje m rijdt m ff aan de longe nemen en dan gewoon op een simpel stalhalstertje. Lekker makkelijk, hoef je niet zo lang te emmeren totdat alles goed zit =P (even ter verduidelijking,... ik kan echt een half uur bezig zijn mn zadeltje op mn shetje te leggen, gewoon omdat ik dan vind dat ut nét te ver nar voren of nét te ver naar achteren ligt =P)
Groetje, MinX

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 21:44

Bedankt voor jullie reacties. nog even een vervolgvraagje. Hoe reageerde jullie paard/pony de eerste paar keer op de kaptoom? Ik bedoel dan op de longe die aan de ring op de neus bevestigd wordt. De paarden die ik ermee gelongeerd heb werden helemaal gek van het bewegen daarvan. Of is dit gewoon een kwestie van wennen?

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 09:11

Ik gebruik er wel eens een voor Dennis. Als ik hem even laat uitrazen voor er een klein meisje komt rijden. Ik heb dan geen zin om een hoofdstel te halen en met heen halstertje wil hij zich nog wel eens sterk maken. Met een kaptoom gedraagt hij zich keurig. Hij vind het ook niet erg. Ik kan hem alleen met zomervacht gebruiken omdat het een shet maatje is(ben ik toevallig tegen aan gelopen). Ponymaat heb ik nog nergens kunnen vinden.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 18:55

ik gebruik ook regelmatig een kaptoom (en niét om hem uit te laten, sjonnie Tong uitsteken ). de eerste keer vond hij vooral het rinkelen van die ringen eng, maar dat wende snel.
als jouw paarden het niet leuk vinden zou het best kunnen dat het bakstuk aan de buitenkant te dicht tegen hun oog aan komt. moet je even checken met de maat, en zéker de gespen strak genoeg, want met een los kaptoom schuift alles de verkeerde kant uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 09:21

Hmm, ik zou willen dat ik een kaptoom had om mee te longeren. Maar ik heb nog niets in shetlandermaat kunnen vinden en ik ben bang dat die echte europese kaptoom die erg zwaar gevoerd is en een of twee keelriemen heeft gewoon te zwaar is voor shetlanders en ze alleen maar hindert. Het liefst zou ik een Spaanse kaptoom willen omdat die wat lichter is, maar vind die maar eens in shetlandmaat.. Haha!

Maar een kaptoom gebruik je inderdaad om de mond te ontlasten, maar ook omdat je op die manier heel direct en natuurlijk stelling en buiging kunt vragen: doordat de ring waaraan de longeerlijn vastzit op het midden (of iets daarnaast) van de neus, wordt met elke hulp via de lijn de neus op een natuurlijke manier direct naar een goede stelling en buiging naar binnen gevraagd. Longeer je met de teugels aan een bitring, dan is door het bewegen van het bit in de mond (en het feit dat dit niet bovenop de neus zit) een longeerlijnhulp voor het paard niet meer direct te herkennen als een verzoek om stelling/buiging. Het alleronduidelijkst is vervolgens het longeerbitstukje dat tussen de bitringen onder de kin hangt. Als je daaraan 'trekt', haal je in feite eerst de onderkant van het hoofd naar binnen omdat je nu vooral aan de buitenbitring trekt en bovendien onderaan het paardenhoofd contact maakt. Het resultaat kan zijn dat je paard juist stelling naar buiten neemt, of wel de onderkant vijn zijn hoofd iets naar je toe draait, maar de rest van het hoofd naar buiten terugdraait. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?

Zelf longeer ik of op halster of op hoofdstel tijdens een longeertraining. daarmee kan ik nog steeds goed stelling en buiging vragen omdat de pony's vooral gelongeerd worden op lichaamstaal en zweep. ~~}> Lachen

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 15:37

iedereen bedankt voor de reacties.
Ingeo: als ik het goed begrijp kan het dus zijn dat het bakstuk te los zit.

De paarden die ik gelongeerd heb reageerden vooral op het rinkelen van de ringen. Ze reageerden er zo heftig op dat ik snel overgestapt ben op het longeren op het bit wat ze goed oppakten. Ik ben nu weer aan het twijfelen gebracht, denk dat het toch een kwestie van wennen is. Ik ga het van de week toch weer proberen om met kaptoom te longeren. Ik longeer nu aan het bit met behulp van zo'n longeerstukje en daar reageert mijn merrie goed op. Ik vindt wel dat je daarmee een ongelijke belasting hebt in de mond, vandaar dat ik toch over de kaptoom begon te denken.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:10

dat tussenstukje, daar moet míjn paard dan weer (en ik vind ook heel terecht Knipoog ) niks van weten. hij reageert dan echt zo op een manier van 'hey, wat vráág je nu eigenlijk???' Haha!

en dat 'ringen-rinkelen' : ik vond dat voor mijn paard helemaal geen reden om er mee op te houden, omdat hij al snel denkt dat iets eng is, en daar geef ik liever niet aan toe. maar ik weet ook dat hij heel snel aan iets went, en het dan doodnormaal vindt. alleen die bakstukken, daar let ik wel extra op, ja !

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:16

maar, aan een kaptoom kun je toch ook een bit bevstigen?
als je nu es een kaptoom aandoet, bit eraan, en dan longeert op het bit, totdat ze het rinkelen gewend zijn,
dan longeer je met 2 longes, 1 aan het bit en de ander aan de neus, eerst gebruik je enkel die aan het bit, en nadien meer en meer de katoom, endan zonder, wel effe werk,maarja...

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:20

Dutske:
Ik denk dat een kaptoom word gebruikt als alternatief van een bit.
Zodat je niet met een bit hoef te longeren. Dus dan denk ik niet dat ze jouw manier zullen gebruiken.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 20:31

nee, maar misschien voor de overgang
en een kaptoom heb ik altijd zien gebruiken in combinatie met bit
dus longe aan ring op neus, en bijzet ,oid, aan het bit
zodat het paard enkel inwerking voelde van de bijzet, en niet van je hand, de bijzet is altijd heztelfde, je hand niet he
maar tot daar, mmisschin eerst voor de overgang van bit naar kaptoom dus

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-04 21:01

Dutske: Ik bedoelde inderdaat bijv. de bijzet aan het bit en de longe aan de kaptoom.
Ik vind dat ik zoals ik nu longeer toch meer stoor in de mond van mijn paard, hoewel ze dat niet laat zien. Het zal ook een kwestie van wennen zijn en dat wil ik wel proberen. iK zal het vd week proberen en jullie laten weten hoe het ging.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 23:38

dutske schreef:
dus longe aan ring op neus, en bijzet ,oid, aan het bit
zodat het paard enkel inwerking voelde van de bijzet, en niet van je hand, de bijzet is altijd heztelfde, je hand niet he
maar tot daar, dus


wat ik me dan afvraag hoe zit t dan met de natuurlijke beweging van het paard als een paard een vaste bijzet heeft die niet meebeweegt
krijgt tie dan niet alsnog klappen in zijn mond of op zijn neus??
kan je dit niet beter opvangen met je hand??(longeer zelf t liefst zonder iets)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 09:17

Een bijzet heeft toch van de rubberen ringen waar wat rek in zit?
Ik vind dat als je een enkele longeerlijn aan het bit hebt je moeilijk te bewegingen op kunt vangen met de hand. Zo'n tussenstukje vind ik helemaal een onding. Een dubbele longeerlijn ben ik te lomp voor (maar ga ik absoluut nog een keer proberen). Zelf longeer ik graag met pessoa.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-04 17:21

bijzet kunnen ze te makkelijk in gaan hangen naar mijn mening..
persoonlijk ook de pessoa dus Knipoog