[AR] Klasse hoger dus nieuwe dressuurproef

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

[AR] Klasse hoger dus nieuwe dressuurproef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 22:01

Ik ben een klasse hoger gaan starten. En heb dus een andere dressuurproef. Ik men en ben overgestapt naar klasse 2.
Maar ik heb een paar vraagjes, de onderdelen moeten hetzelfde worden gereden als onder het zadel. onder het zadel moet je pony op X halthouden, met mennen moet de pony op X stilstaan. Dus daar zit geen verschil tussen, dit voor het geval dat ik geen reacties krijg zoals: Ik men niet dus ik weet het niet Knipoog

Maar mijn vraagjes:

K leidsels in 1 hand
K-X-M van hand veranderen.


Dit is dan wel iets voor menners Knipoog Maar waar kan ik dan het beste overschakelen naar uitgangshouding? Voor de hoek of na de hoek. Ik heb verder geen moeite met sturen in uitgangshouding, maar ik vraag me af wat makkelijker is en wat geaccepteerd word.

M-E van hand veranderen in uitgestrekte stap.

Wat is precies uitgestrekte stap en hoe kan ik zien dat mijn pony dit doet. Wat doen jullie met de teugelvoering?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 22:20

Na de hoek, dan hoef je de hoek niet in uitgaanshouding te nemen, waardoor je toch een stabielere draai kunt maken omdat je rustig in je hand bent, en dr wordt bovendien bij K gevraagd.

Uitgestrekte stap oefenen onder begeleiding en aan de longe, je leert t beeld vanzelf herkennen. Net als t verschil bij midden- en uitgetrekte draf.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 00:53

Als ik jou was zou ik uitgestrekte stap oefenen met een instructeur onder het zadel, dan voel je wat het is, het is best makkelijk. Ik geef mijn pony voor de wagen altijd een beetje en dan goed soor laten stappen, dan komt het er wel uit Lachen

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 09:36

Je moet idd niet voor K je leidsels weer in beide handen nemen. Want dan heb je de oefening niet afgemaakt met leidels in 1 hand.

En uitgestrekte stap is met sommige pony's een ramp. Wij zijn er al langer op aan het oefenen, maar het blijft moeilijk. Ondertussen krijg ik het er onder het zadel aardig uitgereden, maar voor de kar wil hij nog niet. Ze moeten ruimer gaan stappen, en iets meer strekken in het voorbeen. Ze mogen daarbij wel iets langer in de hals worden.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 12:54

Mrietjesueel:
Maar dan moet ik toch in een fractie van een seconde me leidsels in 1 hand nemen en meteen sturen?
Het leek mij handiger om het al op de korte zijde te doen, daar heb je 40 meter de tijd. De bocht kom ik wel door met 1 hand, mijn pony reageer op mm-werk, dus dat maakt niet uit.

Liberty:
Ik zal eens kijken of het me lukt tijdens de les Lachen Dankje voor de tip!

Dyonne:
Ik was ook niet van plan mijn leidsels voor K in 2 handen te doen Verward Ik moet bij K beginnen om met 1 hand te rijden.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-04 15:35

Geen dank hoor Lachen Onder het zadel vind ik het net een beetje makkelijker dan voor de wagen Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-04 15:39

Ik heb vandaag dat van hand veranderen geoefent, en het ging het beste als ik op de korte zijde al ging rommelen met mijn leidsels. Anders dan ging mijn pony uit zichzelf alvast van hand veranderen Knipoog

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 10:51

Citaat:
Maar mijn vraagjes:

[u]K leidsels in 1 hand
K-X-M van hand veranderen


Dit is dan wel iets voor menners Knipoog Maar waar kan ik dan het beste overschakelen naar uitgangshouding? Voor de hoek of na de hoek. Ik heb verder geen moeite met sturen in uitgangshouding, maar ik vraag me af wat makkelijker is en wat geaccepteerd word.

Vanuit de hoek naar "K" is niet zo'n lang stuk. Ik zou op de korte zijde je al voorbereiden op het nemen van je leidsels in 1 hand. Leidsels verkorten, goed de hoek inrijden, dan heb je even tijd om je paard recht te stellen, daarna direct alles in 1 hand nemen.

Een ander mogelijkheid zou kunnen zijn op de korte zijde de leidsels in 1 hand nemen, maar nog wel even met 2 handen blijven vasthouden, dan bij "K" 1 hand los.

Optie 2 zou in theorie minpunten kunnen opleveren, daarom zou ik oefenen op optie 1.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-04 12:14

Sjonniej schreef:
Dyonne:
Ik was ook niet van plan mijn leidsels voor K in 2 handen te doen Verward Ik moet bij K beginnen om met 1 hand te rijden.


Sorry, bedoel M. Las even te snel.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:57

Dyonne schreef:
En uitgestrekte stap is met sommige pony's een ramp. Wij zijn er al langer op aan het oefenen, maar het blijft moeilijk. Ondertussen krijg ik het er onder het zadel aardig uitgereden, maar voor de kar wil hij nog niet. Ze moeten ruimer gaan stappen, en iets meer strekken in het voorbeen. Ze mogen daarbij wel iets langer in de hals worden.


Het probleem ligt dan in het niet aan de teugel willen stappen.
Als je dat voor elkaar hebt is de verruiming door toe te staan geen probleem meer.

Als je de leidsels al op de korte zijde in een hand neemt, dan kun je de wending netjes doorkomen door even de linker leidsel vast te pakken en de blokhand toe te staan.
De leidsels blijven zo op lengte voor het van hand veranderen met een hand.
Achenbachsysteem is namelijk niet meer een vereiste.