[AR]Welsh; beleren, en in begin tong over het bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

[AR]Welsh; beleren, en in begin tong over het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-04 23:48

Bij het beleren voor de kar loop ik telkens bij de welsh A-tjes tegen hetzelfde probleem aan. Bijzonder vervelend en ik weet ook niet of dat specifiek voor de welsh geldt.
Er zijn al verschillende soorten van bitten geprobeerd maar het is met alles hetzelfde. Zelfs een tonglepel heb ik al eens geprobeerd in het verleden maar dat vond ik ook geen bijzonder succes.

Zodra alles eigenlijk loopt zoals het hoort en de pony voor de kar is begint het gesodemieter met het bit. Flip, flap, flip flap.. oftewel tong boven, tong onder, boven onder enzovoort Lachen Gewoon niet rustig het bit aannemen en handen opzoeken dus oftewel niet lekker het bit aannemen. Niet fijn voor de rijder en niet fijn voor de pony en net wanneer je op het punt bent om wat verder te kunnen gaan met de training.

Iemand tips ?

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:10

haai
nja, ik zou niet verder gaan emmeren met die kar, ik zou eerst maar eens zorgen dat die pony dat bit wél accepteerd en er niet zo mee loopt te donderjagen. Dus stop met de kar, en ga eerst maar fijn teugeloefeningen doen enzo. En aan de longeerlijn werken. Leer je pony dat het bit helemaal niet erg is, en dat het fijner is het wel te accepteren.

Vraag jezelf ook af of je niet te veel wil met je bit. Ben je niet te hard? Doet je pony het alleen alstie voor de kar staat? of anders ook? Probeer uit te vinden waarom de pony zoiets doet. Heeft de pony nergens last van? Zoek de oorzaak en neem die weg, liever dan de symptomen te bestrijden, daar bereik je uiteindelijk toch niets mee.
Baai, MinX

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 09:31

Tja... moeilijk. Ik heb het een paar jaar geleden ook gehad met een Welsh en eerlijk gezegd heb ik het nooit echt op kunnen lossen. Het probleem bij die Welsh was dat hij z'n evenwicht nog niet gevonden had, hij vond het moeilijk om op eigen benen te lopen. Zodra je de leidsels aannam begon het gedonder, hij deed niet z'n tong over het bit, maar hij nam het bit absoluut niet aan. Kop omhoog, rug wegdrukken en dribbelen maar. Tanden nagekeken, diverse bitten geprobeerd, maar niets hielp. Loslaten aan de voorkant en de pony op eigen benen leren lopen, zijn de enige tips die ik je kan geven. Het is jammer dat het zo'n klein maatje is, daar klim je niet zo makkelijk op.

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 11:16

en een appel bitje proberen?? vinden de meeste wel lekker..bij het paard van me vriendin hielp het!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 19:31

hai bertus.... met tink had ik precies hetzelfde probleem in de eerste weken....wat geholpen heeft is het bit een gaatje hoger hangen.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 21:44

Lageveld, hebben ze dit ook bij een gewoon trensbit? Anders zou je dat een tijdje kunnen proberen. Of eventueel een sperriem?

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:39

Ik heb ook het zelfde probleem gehad.
Toen hebben we een stang genomen, waar zo'n bocht in zit. Ook een zelfde idee als een tonglepel.
Toen kreeg hij het nog voor elkaar, toen een gaatje strakker gedaan en nooit meer problemen gehad.

TinkerSilke
Berichten: 27
Geregistreerd: 14-04-04
Woonplaats: In de buurt van Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:40

Bij ons hebben ze een klepelbit gebruikt, dat werkte ook...

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-04 22:44

wyko schreef:
Ik heb ook het zelfde probleem gehad.
Toen hebben we een stang genomen, waar zo'n bocht in zit. Ook een zelfde idee als een tonglepel.
Toen kreeg hij het nog voor elkaar, toen een gaatje strakker gedaan en nooit meer problemen gehad.


correctiebit heet dat tog??

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-04 23:26

In het verleden al vanalles geprobeerd (bij andere pony's). Ik denk dat we eerst toch maar naar een gaatje strakker moeten voorlopig in combinatie met een sperriempje.
De hand (in dit geval meestal niet eens mijn hand Lachen ) is niet te hard, eerder tegenovergesteld.
Wat ik me vooral afvroeg is of dit een specifiek probleem is bij de welshes (A) of dat het een algemeen probleem is bij het beleren. Dit omdat ik voornamelijk alleen ervaring heb met de welsh. Mogelijk heeft de vorm van het hoofdje er mee te maken ?

Charly

Berichten: 4787
Geregistreerd: 09-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 08:17

Ik ken 4 welsh A pony's die zijn van een vrouw, zij rijd er vierspan mee.. nog vrij jonge beestjes ( 4/5 jaar ) en die accepteren het wel allemaal gewoon. Zijn voor de kar super braaf alleen erg sterk als je dr mee aan de hand loopt hihi. suc 6 er mee

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 10:46

Liberty deed het ook in het begin.. Echt heel lastig, met een sperriem deed ie het niet meer, Liberty is wel een NF van 1.48 Haha!

Gimli
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:25

Ik zou ieen iets zachter bit met sperriem proberen, en eerst inderdaad er zelf achter gaan lopen en hem nog niet inspannen.

Gimli
Berichten: 39
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 11:25

Ik zou ieen iets zachter bit met sperriem proberen, en eerst inderdaad er zelf achter gaan lopen en hem nog niet inspannen.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 13:08

Ik heb ook wel eens gehoord dat ze een kousenbandje gebruiken om de tong vast te zetten in de mond, maar in hoeverre dit vriendelijk is weet ik ook niet Verward

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 14:41

Je kunt idd een nylon kous om de tong binden en daarna om de onderkaak. Als je dit een paar weken doet zal het dier de tong ook niet meer over het bit proberen te gooien. Hiermee komt ie echter niet beter aan het bit. Puur voor vastzetten tong.
Dat welschjes dit meer doen dan de meeste andere rassen is mij niets van bekend. Zou kunnen.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-04 23:06

Dit trucje ken ik inderdaad van horen zeggen van mijn meninstructeur jaren geleden. Ik heb het niet geprobeerd omdat ik mijn vraagtekens zet bij de diervriendelijkheid, maar dit is puur een gevoelskwestie van mijzelf.
De pony zal van het vastknopen zelf niet beter aan het bit komen, maar je zou dan wel (b.v. gedurende een uur training) zeker zijn dat je niet met je bit onder de tong van de pony zit te pielen.
Komt de vraag van "middel of kwaal "weer om de hoek kijken Lachen
Omdat ik hier geen ervaring mee heb, durf ik hier geen menining over te geven.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-04 23:24

Gimli schreef:
Ik zou ieen iets zachter bit met sperriem proberen, en eerst inderdaad er zelf achter gaan lopen en hem nog niet inspannen.


Hoe zacht moet het bit wel niet worden ? We gebruiken een liverpoolstangetje van koper, met ruime pompwerking. Zal er eens een foto van maken.
Het gaat dus om de pony waarmee ik men...de volgende keer als hij voor de kar gaat (morgen ofzo) zullen we in elk geval een sperriempje omdoen en kijken of het bit nog een gaatje strakker kan.

Overigens snap ik niet helemaal waarom ik er weer achter zou moeten lopen i.p.v. voor de kar te knopen ? Welk verschil geeft dat ? Hij loopt verder prima voor de kar!!!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-04 12:32

Het trucje van de kousen gebruikte ze ook vaak op duindigt bij sommige dravers. Erg diervriendelijk vind ik het er niet uitzien, maar weet niet echt hoe een paard dat ervaart. Het verschil is ook wel dat als je gaat mennen dat de duur daarvan langer is dan een koers......denk inderdaad dat het beter is om de oorzaak aan te pakken. (als je erachter bent wat het is Knipoog). Sperriem helpt vaak wel. Dan kunnen ze de mond niet openen. Maar ja......dat is nog steeds niet de aanpak van het probleem.....
Is hij nou ook onder het zadel?? (en zo ja...doet ie het dan ook?)

AnneloesF

Berichten: 4239
Geregistreerd: 17-09-03
Woonplaats: In de kop van Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-04 19:40

Nou, ik heb ook verschillnde welshjes (A) beleerd voor de kar, en idd deed 1tje dit ook. Aangezien bij ons het bit geen gaatje hoger kon, moesten we wat anders verzinnen. Een sperriempje hielp ook niet, de tong zat er al snel weer overheen. Met trensje mennen ging wel goed, maar ja, ik heb toch liever een stang tijdens het mennen. Toen ben ik met stang gaan rijden, puur om de pony aan het idee te laten wennen. Ze was nog onervaren met mennen en beheerste het rijden en dan een bit in haar mond al beter. De eerste keer reageerde ze erg raar hierop, maar later ging het goed. Ze kreeg door hoe ze hiermee om moest gaan. Daarna was het met mennen ook geen probleem meer.
Dus hopelijk is het bij jou ook een kwestie van gewenning. Het is natuurlijk ook wel raar, zo'n ijzeren staaf in je mond... Dus alsik jou was zou ik het ook gewoon eens proberen met rijden!! Succes ermee...

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-04 23:32

Royaltjuh schreef:
Nou, ik heb ook verschillnde welshjes (A) beleerd voor de kar, en idd deed 1tje dit ook. Aangezien bij ons het bit geen gaatje hoger kon, moesten we wat anders verzinnen. Een sperriempje hielp ook niet, de tong zat er al snel weer overheen. Met trensje mennen ging wel goed, maar ja, ik heb toch liever een stang tijdens het mennen. Toen ben ik met stang gaan rijden, puur om de pony aan het idee te laten wennen. Ze was nog onervaren met mennen en beheerste het rijden en dan een bit in haar mond al beter. De eerste keer reageerde ze erg raar hierop, maar later ging het goed. Ze kreeg door hoe ze hiermee om moest gaan. Daarna was het met mennen ook geen probleem meer.
Dus hopelijk is het bij jou ook een kwestie van gewenning. Het is natuurlijk ook wel raar, zo'n ijzeren staaf in je mond... Dus alsik jou was zou ik het ook gewoon eens proberen met rijden!! Succes ermee...


Hoezo kan het bit geen gaatje hoger ? Lachen Een extra gaatje is toch snel gemaakt ?
Natuurlijk is het een kwestie van gewenning en het komt ook altijd wel goed uiteindelijk (gelukkig) maar tja.. breng dat zo'n pony maar eens aan het verstand tijdens al dat zinloze geklier Lachen Verder zie ik mezelf nog niet zo snel rijden op die welsh A'tjes toch ? Haha!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 17:07

Hoe gaat het nu Lageveld? Wat heb je geprobeeerd?

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-04 23:10

We hebben het bit een stukje hoger gehangen in combinatie met een sperriempje. Het gaat nu een stuk beter

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:25

Kleine dingetjes veranderen grote problemen *LOL* Hopen dat het goed blijft gaan!

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 18:21

Fijn dat het nu beter gaat!
Oscar liep eerst ook zo te klieren met zijn bit voor de kar, de hele tijd zijn tong erover, en maar klieren.. Scheve mond Bij hem hebben we het bit toen dus ook hoger gehangen, ook in combinatie met een sperriempje.
Nu doet hij het niet meer, ik denk dat hij gewoon even moest wennen.

Foxy nam een stang helemaal niet aan, ging gewoon stilstaan omdat ie niet wist wat ie ermee moest. Hem rijd ik dus altijd met een trensje, al wil ik toch graag weer overgaan op een stangetje, heb je toch meer te zeggen.. Knipoog