[LO] Hoe train je een paard voor voltige?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

[LO] Hoe train je een paard voor voltige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-04 11:30

Ik zag net al wat foto's van voltige Lachen
En het begint toch weer heel erg te kriebelen.

Ik heb één jaar voltige-les gehad, maar daarna moesten we er helaas mee stoppen, omdat het echtpaar uit elkaar ging.
Ik vond het ontzettend jammer en vind het nog steeds ontzettend gaaf.
Later wil ik graag cursussen volgen voor instructrice en voltige lijkt me dan ook ontzettend leuk.

Maar goed.. nu de vraag.
Hoe train je een paard tot voltige-paard, welke stappen?
Wat is nu het geschikte paard qua bouw en karakter. En hoe lang duurt de training voordat je er echt mee aan de slag kunt?

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 11:38

Een paard met erg vlakke gangen, weinig horizontale beweging en veel verticale. En dan rustig op bouwen, eerst aan de longe alle hulpen perfectioneren en dan met iemand er op (gewoon met zadel) en die gene steeds meer laten bewegen. Langzaam aan wend het paard dan aan beweging op zijn rug. Maar ook droog oefenen, aan de hand mensen (lichte mensen eerst die heel behendig zijn) op het paard laten zitte, rodndraaien, staan enz enz. Het moet langzaam groeien!

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:44

Citaat:
weinig horizontale beweging en veel verticale

Moet dat niet andersom zijn?

Voor de rest ben ik het er wel meeeens. Ik denk wel dat je een volwassen paard moet nemen. Die gewent is een langere tijd aan de bijzet en longe te lopen. Een jong paardje kan dit ook nog niet aan.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 18:48

en een paard met een brede rug, dat lijkt me ook heel handig Knipoog

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-04 22:02

Het paar dmet geloof ik minstens 5 zijn.
Ik dnek dat het paard eerts longeren onder de knie met krijgen, dan niet gewoon rondjes hobbelen maar echt duidelijke commando's aanleren.

Daarna stappen met iemand aan de hand en die gene steeds meer bewegingen laten maken zodat hij dat niet eng vind.

Aan de longe in stap en kleine oefeningetjes.

Aan de longe laten galloperen en mensen er naartoe laten rennen en dan twee galopssprongen meedoen, maar nog niet opspringen.

Tja en dan merk je op een geven moment zelf of het paard ergens aan toe is of niet lijkt me

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-04 16:20

Oke dank je wel voor de informatie Lachen

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:12

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

M3isSi3j

Berichten: 3180
Geregistreerd: 19-12-03
Woonplaats: Monster/Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:25

Ikke zou mn paardje niet wagen aan voltige! kan me niet voorstellen dat het goed is om zo lang achter elkaar op de zelfde volte te galoperen met zn kop in de krul getrokken.

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 20:43

en het is ook erg slecht voor de rug als je het aan een stuk door oefend..
bij ons op de manege zijn er al 7 paardjes aan kapot gegaan... Verdrietig

Jokonootje

Berichten: 4851
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 12:37

M3isSi3j schreef:
Ikke zou mn paardje niet wagen aan voltige! kan me niet voorstellen dat het goed is om zo lang achter elkaar op de zelfde volte te galoperen met zn kop in de krul getrokken.



is het ook niet zo dat een goede voltige vereniging het paard niet alleen maar daar voor gebruikt maar het ook normaal laat rijden en beide kanten op longeerd en er enorm veel aan doet om het paard niet krom getrokken voortdurend 1 kant op laat lopen ?!

Sok

Berichten: 15059
Geregistreerd: 02-12-03
Woonplaats: 't Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-04 16:13

ze "doen" er zogenaamd wel veel aan, maar eigenlijk blijft ie toch in de krul getrokken.
over het een kant gaan; op wedstrijden moet je de helft van het proefje linksom, andere helft rechtsom Knipoog dus dat valt nog redelijk mee,
ze worden ook niet kromgetrokken, alleen naar beneden, zodat je meer houvast hebt Knipoog

evatjuuh

Berichten: 446
Geregistreerd: 01-07-04
Woonplaats: egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-04 12:25

ik zit op voltige Haha! niet zo lang hoor maar we zijn nu bezig met het paard te beleeren ...... Haha! hij is 5 je mag pas starten als je paard 6 is (wedstrijden) want dan is je paard volgroeid dus begin niet met een paard van 3 dat kan gewoon niet dat verpest je je paard ........... mijn lerares zegt dat je maar 1 keer per week voltige mag doen met je paard het is niet egt super goed voor je paard als je het meer dere keeren doet .........je moet een betroubaar paard hebben die niet trapt of heel snel strest daar heb je niet egt veel aan wij beleren hem nu en het gaat egt super aleen bij drukte wil hij wel es er vandoor gaan en hij galopeerd te hard maar bokken of zo niet we mogten zelfs de eerste keer al van zijn kont af gleiden en koprol maaken (het is niet egt een slim paard) maar egt een knuffel kont ...

veder rustige mensen die goed kunnen bewegen op een paard (wil niet zegen dat als iemand super kan rijden ook super kan bewegen want het is een hele ander beweging .) vedere info pb maar even

eva

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-04 23:13

met boefie doe ik ook vaak maf en die kan nu ook 'voltige'. eerst ben ik heel vaak in dameszit gaan rijden, dan viel ik er dus altijd af, en daarmee heb ik hem geleerd door te lopen, want 9 van de 10 paarden stoppen als je erop af rent/eraf valt/springt etc. vind dit zelf wel een goede oefening, het werkt wel, maar ik denk niet dat het de officieële gang van zaken is Tong uitsteken
verder is een paard vooral geschikt als hij vlakke gangen heeft en het liefst een lekkere brede rug, verder natuurlijk super betrouwbaar en hij moet natuurlijk braaf zn rondje lopen aan de longe en goed luisteren naar de commando's.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-04 21:07

Het paard moet het juiste lichaam en karakter hebben om voltigepaard te kunnen worden. Een paard met vlakke gangen, vooral galop en stap zijn fijn, al lopen er ook paarden mee met grote galopsprongen die veel sprong hebben. Het paard mag een lange of korte rug hebben, maar het linkerachterbeen moet wel makkelijk onder kunnen treden. Een longeur die de hele tijd staat te meppen naar dat achterbeen is niet fijn namelijk. Verder moet het paard niet te rankgebouwd zijn, flinke paarden [gelders, fries, fjord] zijn makkelijk, kunnen ook veel dragen. Ze moeten ook koel in hun hoofd zijn, niet kijkerig. Er lopen namelijk ook kleine kinderen in de orndte en het is niet handig als er een paard overheen loopt Knipoog En moet het ook ok vinden dat er op z'n rug gehobbeld wordt, dat het best pijn kan doen soms [als voltigeurs niet zacht landen] en dat hij niet snel trapt als er per ongeluk iets of iemand tegen zijn achterbeen aan komt. Prikken in zijn liezen moet ook kunnen. Verder: longeur moet het paard in een constant tempo laten lopen, zeker als er voltigeurs opzitten. Paard moet tegen onverwahte bewegingen kunnen, zowel op zijn rug als dat er iemand naast loopt.

Als er voor de eerste keer gevoltigeerd word, leg de voltigesingel en toebehoren erop. Longeer los, zodat het paard kan wennen aan die gekke obstakels boven zijn rug en werk vooral rechtsom los [linksom wordt meetsal gevoltigeerd]. Loop een keer toe in stap, loop recht naar de singel en beloon, loop weer terug. Doe dit in stap draf en galop. hang een keer kort aan de beugel, spring een keertje omhoog, kaats een keer. Spring erop, zit even en spring er aan de buitenkant weer af. Het is de taak van de longeur om het paard door te laten lopen. als je erop zit, zwaai wat met je armen, leg je benen wat naar voor, wat naar achter. werk zo door naar de echte voltigeoefeningen. kijk voor meer info op www.voltige.nl