[ar] tweespan probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

[ar] tweespan probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 19:45

Ik werk in het weekend op een kinderboerderij, en daar rijden ze ook met een huifkar met twee haflingers ervoor.
Nu is het probleem dat de haflingers niet hetzelfde staptempo hebben. De een neemt heel veel korte pasjes en de ander grote lange. Hierdoor komt de haflinger die de grote lange passen maakt, niet mee en wordt naar voren getrokken in het tuig, daardoor moet hij van die dribbelpasjes maken.

Wat is hiervoor de oplossing?

De mensen die hier mee rijden hebben wel hun koetsiersbewijs maar hebben verder niet echt verstand van paarden. Dus echt netjes mennen kunnen ze niet.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-04 20:13

Ik denk dat je de langzamere pony een hoger basistempo moet gaan 'aanleren' (kan even niet het juiste woord vinden)
Dat kan je doen onder het zadel of met longeren. Op een andere manier is het denk ik niet echt op te lossen...
Het is wel veel werk en in het begin niet leuk en je pony zal er in het begin moeite mee hebben, maar als hij na een tijdje gewent is harder te stappen (en draven) dan kan hij makkelijker meelopen in het tweespan

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-04 21:08

Tja daar dacht ik ook aan. Helaas zijn het daar geen paarden mensen dus van longeren hebben ze daar nog nooit gehoord Boos! .

Ik denk ook niet dat het aan het trage tempo ligt. Want zijn tempo is voor hem goed, hij loopt in zijn eigen tempo. De andere haflinger loopt over zijn tempo in kleine gehaaste stappen, hij trekt dan ook meestal alleen de kar.
Als je dan probeert hem in te houden en de ander bij te tikken, dan gaat de pony die hard loop alleen maar harder.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 00:42

Ik denk dat je beslist advies van een ervaren tweespanrijder nodig hebt die de zaak ook even in de praktijk bekijkt en aan de hand daarvan kan beoordelen of, en hoe er nog iets te corrigeren valt. Mogelijk passen de twee paarden echt niet bij elkaar en dan blijft het hannessen.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 14:32

Ja, als niemand er verstand van heeft......dan is er niets anders aan te doen dan een ander span te kopen...

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:36

Of ze enkelspan te rijden misschien.

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 16:51

enkelspan kan niet. De huifkar is te groot voor 1 pony. Ik zal in ieder geval eens iemand vragen die er echt vaerstand van heeft om er naar te kijken.

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:48

Wat eventueel ook kan is de snelle haf korter in de teugels te zetten zodat je die meer tegenhoud als de langzamere.
Maar het beste zou denk ik toch trainen van een gelijk tempo zijn.

Nobby

Berichten: 248
Geregistreerd: 08-01-04
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:53

snepje1 schreef:
enkelspan kan niet. De huifkar is te groot voor 1 pony. Ik zal in ieder geval eens iemand vragen die er echt vaerstand van heeft om er naar te kijken.



Enkelspan is wel een goede oplossing. Er zal dus een enkelspankar voor de dag moeten komen. De langzame pony kan in het enkelspan voorwaarts getraind worden.
Eenmaal terug in het tweespan, dan zal de snellere pony terug gereden moeten worden in tempo en de langzamere voorwaarts, indien het probleem nog niet is opgelost.

Ik vraag mij alleen af, waarom gaan deze mensen tweespan rijden als ze er geen verstand van hebben. Zo zie je maar weer dat een koetsiersbewijs totaal niets zegt over het kunnen rijden. Ze zullen de theorie wel geleerd hebben, maar dat is nog altijd iets heel anders als het omgaan met twee pony's / paarden in de praktijk.

Laat die mensen ook eens menlessen volgen, maar dan wel praktijklessen en geen theorie!

snepje1

Berichten: 444
Geregistreerd: 24-12-03
Woonplaats: Losser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-04 11:04

Ze hebben ook praktijklessen gevolgd en theorie, maarja daar wordt je nog geen paardenmens van he. Ik ben het met je eens en ik heb geprobeerd om ze wat tips te geven, en er eens naar te laten kijken door mensen die er verstand van hebben.
Maar ze willen niet echt iets van mij aannemen.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 13:18

Daar kun je helaas weinig aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:50

Veel enkelspan rijden of longeren en de vlotte leren terug te komen op een geluidje als bijv. ppprrrrr en de trage leren door te lopen op het zelfde geluidje.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 14:59

Dat zegt Tjeerd ook in zijn film Lachen
Ik bedoelde dat aan het feit dat men niets van Snepje1 wil aannemen weinig te doen is natuurlijk.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:22

Ja, maar het probleem is dat ze niets van de topicstarter willen aannemen, dus hartstikke leuk die oplossingen, maar allemaal voor niets toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-04 15:31

Misschien dat ze er zelf of een ander die het leest er wel wat aan heeft
Het is zowiezo moeilijk om mensen die niets van een ander aan willen nemen wat te leren.