[LO] hoe gebruik je een longeersingel????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 20:21

nerootjuh schreef:
laura en ik dachten dat we dat de lijn aan de buitenkant van het bit moest door een ring
over de rug door een ring en dan aan de binnenkant van het bit
( hebben we overigens nog niet uitgeprobeerd..)


dit lijkt mij een zeer interessant houding, die ik ook gewoon niet uit zou gaan proberen. Zie niet in waar dit nuttig voor zou zijn, ik heb het dan ook nog nooit bij iemand gezien.

Als je wat meer ervaren bent kan je de longeerlijn door de binnenste bitring halen en dan aan een ring van je longeersingel vast maken. Zo kun je stelling vragen. Maar dat is nog niet aan de orde, als je pas gaat beginnen met longeren.

Je kunt de longeersingel het beste alleen aan het bit vast maken. Dat kan op een paar manieren.
- door de binnenste bitring, naar de buitenste en daar vastzetten
- door de binnenste bitring, achter de oren langs en aan de buitenste bitring vastzetten.
- door de binnenste bitring, onder de neusrien door (gewoon an de achterkant) en terug aan de binnenste bitring vastzetten
- door de binnenste bitring, achter de keelriem en terug naar de binnenste bitring en vastzetten
- longeer hulpstukje ertussen

Ik heb hem meestal achter de oren langs of met een longeerhulpstukje. Onder haar neusriem door vindt ze niet fijn, en achter de keelriem, heb ik het idee dat die breekt...

Zoals al gezegd, moet je met bijzet altijd opletten dat je je paard goed voorwaarts houdt, anders gaan ze hangen en werkt je training heel hard aan een mooie onderhals. Precies dat wat je niet hebben wilt...

Tip: leuk boekje over longeren van Lammert Haanstra. Staat alles heel duidelijk in.




KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 21:20

Luckey"]
[quote="guanacotje"][quote="PriscaZ schreef:
Je kunt de longeersingel het beste alleen aan het bit vast maken.

ik denk dat je de longeersingel best NIET aan het bit vastmaakt Knipoog
[/quote]

ik denk het ook niet..
[/quote]

type voutje Bloos! ... de longeerlijn natuurlijk sorry


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 18:15

bijzetteugels zet je aan de ene kant vast aan het bit en aan de andere kant aan de longeersingel. Ergens aan de zijkant... inderdaad. Bijzetteugels zijn niet zo lang...


KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-04 19:40

nerootjuh schreef:
als bijzetjes gebruik ik de singels die gekruist tussen zijn billen moesten...
nero heegt deze deken namelijk helemaal gesloopt....
deze elastieken zijn heel erg rekbaar en kun je verstellen....


Als het goed is, zitten er verzetstukjes op die staartriemen, daar kun je ze mee afstellen. Toch lijkt het me dan nog steeds het beste om ze alleen aan het bit en dan aan de longeersingel te maken. Die elastiek trekt namelijk aamn het bit, dan heb je een dubbele inwerking, die je eigenlijk niet wilt hebben. Je wilt dat hij neerwaarts gaat, omdat hij ontspant , niet omdat die elastiek aan zijn bit trekt ...

Het beste is echt een boek kopen en aan iemand die ervaren is vragen je te helpen. Longeer je niet op een correcte voorwaartse manier, dan merk je dat ook terug in je rijden. Dan kun je beter zeker weten dat je het goed doet.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 1 bezoeker