Welke stemcommando's gebruiken jullie bij het mennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Welke stemcommando's gebruiken jullie bij het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 13:49

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar Haha!
Ik ben zelf nu mijn shetlandmerrie aan het beleren. Ik ben nu bezig met verkeersmak maken en stemcommando's.
Zelf gebruik ik veel het klikken van de tong om te gaan stappen en te gaan draven. Het klikken betekent dan dus voorwaarts.
Iets rustiger aan doen is een langgerekt hohooooooooooooo
en voor het stilstaan gebruik ik Prrrrrrrrrrrrrrrrr met een lekkerrrrr rrrrollende rrrrrrrrr Haha!
Vooral op dat laatste reageert ze heel goed, hoe hard ze ook draaft, een stevig prrrrrr en ze staat als een huis.

Het meeste moeite heeft ze op het moment nog met het aanstappen vanuit stilstand. Dan staat ze eerst echt zo te kijken van bedoel je dat ik nu moet gaan of kan ik nog ff wachten.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:12

hihi, heel grappig. Dat Prrrrr, met die rollende rrrrrr gebruik ik om voorwaarts te gaan. Met een iets hogere stem zeg ik dat en ze gaat als een speer.
Die zelfde rrrrrr in Drrrrraf werkt heel goed.
Ik gebruik maar een aantal commando's, stap draf galop hoooo en halt.
Galop gebruik ik dus heel zelden voor de wagen, alleen als ik train voor de marathon die ik rijd in de zomer. Maar galop gebruik ik dan wel weer veel aan de longe en onder het zadel.
Hooo is om van tempo te zakken, ho in combi met stap bv is dat we ook gaan stappen, zeg ik alleen hoooo dan is het een teken om bv. langzamer te gaan draven. Halt betekend stilstaan.
Isolda LET OP is een teken dat als ze op DAT directe moment niet reageerd, ze een klets met de zweep krijgt, meer als waarschuwing dus!
Verbazend hoe snel ze daar op reageert *LOL*

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 17:12

hihi, heel grappig. Dat Prrrrr, met die rollende rrrrrr gebruik ik om voorwaarts te gaan. Met een iets hogere stem zeg ik dat en ze gaat als een speer.
Die zelfde rrrrrr in Drrrrraf werkt heel goed.
Ik gebruik maar een aantal commando's, stap draf galop hoooo en halt.
Galop gebruik ik dus heel zelden voor de wagen, alleen als ik train voor de marathon die ik rijd in de zomer. Maar galop gebruik ik dan wel weer veel aan de longe en onder het zadel.
Hooo is om van tempo te zakken, ho in combi met stap bv is dat we ook gaan stappen, zeg ik alleen hoooo dan is het een teken om bv. langzamer te gaan draven. Halt betekend stilstaan.
Isolda LET OP is een teken dat als ze op DAT directe moment niet reageerd, ze een klets met de zweep krijgt, meer als waarschuwing dus!
Verbazend hoe snel ze daar op reageert *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:16

ik ben nog een beetje aan het zoeken naar goede commando''s

Voor halthouden gebruik ik Halt(en best streng).
Ik heb heel lang ho gebruikt maar dat werkt bij mij niet komt te zacht over Haha!
Nu gebruik ik ho voor de toekomstige sliding stop.
Voorwaarts stap= voor stappen
Voorwaarts draf= straks voor het draven.
ff wachten= voor als hij ongeduldig is. Haha! heb ik veel nodig op dit moment.
En meetsal ff een klikje erbij.
Dit gebruik is dus bij danno.

Patricia
Berichten: 1044
Geregistreerd: 11-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 20:25

Nou, komt ie:

Hu = stilstaan
LET OP drrrrrraf = om te gaan draven
Ja (heel kort en vrij streng) = opletten, luisteren (als ze het vertikken te reageren)
staapppen = terug naar stap
Galopperen doen we eigenlijk voor de wagen niet, maar meestal is ja, kom maar genoeg om ze te laten galopperen.
Kom op = doorgaan
denk erom! = als waarschuwing.

ik denk dat dit het wel zo ongeveer was

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-01 21:35

Gewoon, halt, stap, draf en galop!!

gr linda

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-01 12:19

Cor heeft Pinky de commando's aangeleerd terwijl ik mijn igen commando's had Boos!
Ik gebruikte Stap, Draf, Galop, hoooo en Halt.
Luisterde hij best goed naar, maar nu luisterd hij naar:
Kommaar (van halt naar stap, van stap naar draf en van draf naar galop). Zo'n *pppv* met je tong (lekker vaag Knipoog ) betekend beetje tempo maken, dus doorstappen/draven.
hooooooo is rustiger en ho/halt is stilstaan. (hij wil nog wel eens in 1 keer stilstaan als ik hooooooo zeg hehe, best irri Lachen )

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:37

ik gebruik :
let op stappen
let op drrrrrrrraf
(als ik wil dat ze in draf uitstrekt gebruik ik prrrrrrrrrrr)
halthouden is:ho
achterwaarts gaan is:terug
soms gebruik ik in voorwaartse gangen kom op! of kom!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 19:52

Stappen= stappen(wil hij niet word het: kom op stappen)
Draven= Let op, drrraf
Galop=Toe maar(vraag me niet waarom maar dat is zo gekomen en werkt perfect) Meestal alleen onder het zadel of aan de longe, soms ook voor de kar.
Rustiger= hoooo maar
achter uit=terug
Een gang rustiger= hoooo stappen, hooooo drrraf of hooooo halt
En door gaan als hij d'r ff geen zin in heeft=DOOR
En heeft hij helemaal geen zin meer word het: DOOR NU
En dan heb ik nog genoeg comando's die ik niet voor de kar gebruik zo als: naar stal(als ze los bij de stallen lopen, dan gaat hij naar de 1e stal die wijd open staat)

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 00:05

Van stilstand naar stap = Voooorwaarts
Draven = Drrrrraf
Galop =Galop Tong uitsteken
Terugnemen = Hooooho
En dan Sta stil om halt te houden.
Verder Ga door etc. Om hem langzamer te laten gaan in dezelfde gang zeg ik Brrrrrrrrrrrrrr
Het woord Ja gebruik ik absoluut niet, want stel, je zit relaxt met iemand te kletsen en roept enthousiast Ja!!!!!, gaan je paarden aan de kletter. }>
Das toch behoorlijk schrikken dan. Bloos Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 11:26

stappen = ennnnn stappen!!
draf = ennnnn drrrrrrrrrrraf
gallop heb ik nog niet

halt = ennn hoooooooooooooooooo

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-01 20:15

Mijn pony regageert goed op haar naam dus ik begin eerst met haar naam, en dan het commando:

stap = voorwaarts stap
draf = voorwaarts draf (ook rollende rrrr)
galop = voorwaarts gááááálop (ik rij nl vaardigheden en dan moet je wel -om tijd te winnen........)
stilstaan = HO!
Vaak is een kort Hé als ze niet oplet al genoeg om haar bij de les te laten blijven....

Deze commando's gebruik ik ook met wandelen en/of longeren. Aan de longeerlijn staat ze ook op commando stil.

Een ieder heeft zijn/haar eigen commando's. Ik weet niet of er officiele regels zijn voor commando's, gewoon uitzoeken waar je pony/paard het lekkerst c.q. best op reageert!