Gewicht v/d wagen + uitzwiepen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Gewicht v/d wagen + uitzwiepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-01 19:19

Ik groom bij iemand alleen met de dressuur en vaardigheid, omdat ik te licht ben voor het "echte" werk. Nu heeft hij een nieuwe wagen, die is zwaarder, zegt hij, maar je krijgt hem veel makkelijker vooruit. Ok, das fijn voor de pony's. ( De wagen zal wel soepeler lopen ofzo)

Maar, de nieuwe wagen zwiep uit met mij erop. Stomme bochtjes wordt al een glibberpartij (als ik op het "bankje" zit) en ik houd mij hart vast als ik straks bij de vaardigheid en dressuur op dat ding moet gaan zitten. Als ik helemaal achterop de wagen sta, gebeurd het niet. Maar hoe kan het nou dat een zwaardere wagen sneller uitzwiept? Ben ik toch wel benieuwd naar eigenlijk..........

carola

Berichten: 8691
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 16:42

Dat uitzwiepen hoeft niet persé aan het gewicht te liggen. Ik denk eerder dat het komt door een systeem dat in sommige (maraton) wagens zit om het uitzwiepen tegen te gaan. Misschien heeft de nieuwe wagen dat systeem niet, en zwiept ie dus meer.

Hoe dat systeem heet weet ik zo 1,2,3 niet meer. (het is al anderhalf jaar geleden dat ik zeer actief was in de mensport). Het systeem zit meestal alleen op de duurdere en luxere wagens, en ik vind het echt super!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-01 20:35

Haha, grapjas Haha! Dit is een superdeluxe wagen met alle technische snufjes eraan, en deze zwiept uit. De vorige had ie zelf in elkaar geknutseld (hij is las-leraar) en die zwiepte niet uit.....rara Verward

Dat is het dus hoogstwaarschijnlijk niet.........

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-01 22:16

Haha! Ook ik rijd met een zelfknutselprojest en zwiept zeer zeker niet! Is net een tank, niet om te krijgen. Soms een nadeel, vooral als je net even met je wiel achter een hindernis zit, dan kan je hem niet omspringen.
Maar zeker een voordeel, want hij zwiept/zwaait/slipt niet uit en we moeten het wel Heel raar maken wil hij kiepen.

Maar echt antwoord op je vraag is het niet. Heb niet zo veel verstand van wagens!

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-01 00:00

Ik denk dat jij niet zwaar genoeg bent om die kar in toom te houden zeg maar, behalve als je helemaal achterop gaat staan. Dan verplaats je het gewicht nl.
Ik weet niet met hoeveel grooms die man rijdt, 2span of 4span, maar een groom extra achterop zou kunnen helpen. Dan zijn jullie nl samen wat zwaarder.