[NH] Dominant veulen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

[NH] Dominant veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-03-04 23:19

Het veulen dat op stal staat bij mijn as. schoonzusje haar verzorgpaard, die inmiddels verkocht is, is nogal dominant.

Het is een vrij brutale merrie van bijna 1 jaar oud. Zolang jij direct de leiding neemt, en heel consequent bent, duidelijk laat merken wat je grenzen zijn, en haar af en toe hardhandig aanpakt (bijv als ze naar je trapt), is er na een tijdje niks meer aan de hand.

Helaas is mijn as schoonzusje niet zo'n held, en durft ze dat veulen niet helemaal aan te pakken. Alles gaat heel voorzichtig en ze is steeds heel erg op haar hoede. Maar dat veulen voelt dat ze zenuachtig/angstig is, en maakt er gelijk misbruik van.

Zijn er hier mensen die misschien wat "spelletjes" weten waardoor dat trutje leert wie er de baas is? En dat mijn schoonzusje er ook wat aan heeft?

Groetjes Danielle

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl



SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-04 18:02

Ze staat wel bij een 1,5 jarige welsh pony dus ik denk dat ze daar ook wel wat van leert. Maar omdat het helaas niet mijn eigen veulen is heb ik daar natuurlijk niet zoveel over te zeggen..

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-04 23:19

Hey mensen, ten eerste bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik er echt wat aan heb. Ik weet dat het veulen ook wel weet wanneer ze te ver gaat, maar het is moeilijk om dat op een goede manier af te straffen. Ik ben het trouwens niet helemaal eens met het zweep spelletje. Ik denk dat ze er dan later misschien alleen maar bang voor is, en als je het dan een keer om rijtechnische redenen nodig hebt, dat dan alles in de soep loopt.

Ik weet wel dat het moeilijk is voor mn schoonzusje om de juiste weg te vinden voor haar en het paardje, maar ik hoop dat ik haar er mee kan helpen.
Ik denk ook dat de Parelli games misschien nog een beetje te zwaar voor het paardje zijn, en zeker voor mn schoonzusje. Het paardje kan volgens mij alleen nog maar aan een touwtje meelopen.

Zelf doe ik gewoon een soort spelletjes met haar waardoor ze doorkrijgt dat niet zij maar ik de baas ben. Bijv. aan haar oren zitten. Ze vind dat niet leuk, maar ze zal het toch moeten leren. Dus gewoon over haar hals wrijven, en dan op een gegeven moment aan der oren zitten. En natuurlijk volhouden als ze protesteerd. Of op haar plaats zetten, het commando "ho" geven en zorgen dat ze blijft staan. 1 stap naar voren is ook weer een stap terug.

Kunnen jullie vertellen of dit goede dingen zijn? Of hebben jullie nog meer ideen? Ik merk wel dat ze na een kwartier ofzo wel beter gaat luisteren. Ook trekt ze soms zo'n snoet dat het lijkt alsof ze heel verbaasd naar me staat te kijken. Lijkt wel grappig Haha!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 22:14

Myrddin schreef:
In een kudde vallen er idd op de lagere rangen regelmatig klappen. Maar het hoogste paard hoeft maar te kijken en men gaat aan de kant. Die hoeft niet te vechten of met een zweep klaar staan.
Dat dier dwingt respect af door zijn houding zijn eerlijkheid en hij zorgt goed voor zijn kudde.
Dit is een lange weg maar een nobel streven voor ons mensen.
En dat kan via vele wegen als je er maar in gelooft...


Zoiets heb ik ook als een soort van NH van mijn vroegere instructrice (PeppySan hier op bokt geleerd) Er was nl een haflinger die geen milimeter respect voor je had. TOen heeft ze me het volgende geleerd.

Ik moest die maflinger aan de longe doen ( omdat we de bak niet af konden zetten en de ruimte dus anders te groot was) en den met hem door de bak gaan lopen. Ik moest er een zweepje bijhouden. Op een gegeven moment moest ik dan druk op zijn schouder geven. ging hij niet voor mij op zij, dan moest ik hem "wegjagen" (dan liep hij dus aan de longe) en eigenlijk joeg ik hem dan weg uit de "kudde". Ik moest met de voorkant van mijn lichaam naar hem toe blijven draaien en hem aankijken zeg maar.
Op het moment dat hij dan zijn hoofd liet zakken en begon te kauwen (teken van onderdanigheid) dan moest ik hem mijn zijkant (kwetsbare kant ) naar hem toedraaien en hem niet meer aankijken. Dit was da het teken van ok, je mag weer in de kudde. Als hij dan kwam even rustig met hem staan, en vervolgens het spelletje weer op nieuw.

Ik moet zeggen dat dit wel hielp. Hij was een beetje hardleers, maar op een gegeven moment kreeg hij wel meer respect voor me en duurde het minder lang tot dat ik hem weer weg moest jagen.

Helaas kan dit nog niet met het veulen, omdat ik geen kleine afgezette ruimte heb, en het dier natuurlijk nog niet aan de longe kan zetten.

Wat vinden jullie van deze manier??

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-04-04 22:23

Haha! nee idd niet! maar ik vrees dat het gras dan meer aandacht krijgt als ik... Haha!

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl

SpiedSkeet

Berichten: 1847
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Lutten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-04-04 19:04

Yosan schreef:
hoi Leo-american, nog even terug komende op jou veulen(daar ging dit topic toch over?) ik zou hem inderdaad in een kudde oudere(jaarling of tweejarigen) doen om hem enigzins respect bij te brengen.
Deze dieren brengen hem/haar op de natuurlijke wijze alles bij wat het moet leren, maar jij(of je schoonzusje geloof ik) moeten dit in een later stadium wel over kunnen nemen.
in ieder geval heel veel succes.


Hey Yosan
Als het mijn eigen veulen was, had ik dit ook zeker gedaan. Maar helaas is dit niet mijn eigen beslissing.

Even een update, mijn schoonzusje lijkt wat minder bang/gespannen te zijn. Toen ze de laatste keer heen was heeft ze hem voor de eerste keer helemaal kunnen poetsen. (dit veulen doet nogal moeilijk bij het poetsen van de achterhand. Dreigen met trappen en d'r kont naar je toe draaien e.d.)
Maar het beestje blijft nogal brutaal en ik ben bang dat mn schoonzusje dan weer bang wordt en dat ze weer van voren af aan kan beginnen.

SpiedSkeet @ [HK] Het olympisch schaatsseizoen 2009/2010.

Het laatste schaatsnieuws en de leukste interviews lees je op: http://www.schaatskrant.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 bezoekers