[LO]gogue of touwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

[LO]gogue of touwtjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 18:31

wat raden julie mij aan om met gogue of touwtjes te longeren?wat zijn de voordelen en nadelen ervan!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:44

Ik denk dat er met de zoekfunctie wel het een en ander over te vinden is, maar als ik mijn persoonlijke mening kan geven, raad ik je zeker de gogue aan.

Ik gebruik met longeren altijd de gogue, en Kore loopt dan super, over de rug, mooi neerwaarts en ondertredend van achteren.
Wat ik zo gebruiksvriendelijk, en zeker paardvriendelijk aan de gogue vindt, is dat het niet alleen op de mond inwerkt, maar ook achter de oren. Loopt het paard netjes, dan is de spanning weg. Het paard wordt uitgenodigd VWNW te gaan, en de rug los te laten. Komt het toch omhoog, dan krijgt het paard druk achter de oren, en op de mondhoeken. De druk is dus verdeeld, en dus minder streng, maar wel duidelijk. Druk achter de oren op het hoofd nodigt vanzelf uit naar beneden te gaan, en niet alleen de neus naar achteren (achter de loodlijn) te brengen, wat ik vaker zie bij bijvoorbeeld touwtjes of elastieken.
De meeste gogues kan je ook verstellen met een gesp, dus min of meer streng. Door de klipjes kan je hem makkelijk los laten hangen met warmlopen, en is zo vastgemaakt als het paard er klaar voor is.

Succes!! Voor vragen kan je altijd terecht.

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 18:46

heb je de gogues in verschillende maten,ik heb er aleen seen geleend en was full,maar veelste groot

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 18:47

Ik weet niet of je een pony of een paard hebt? Met Kore gebruik ik altijd Full, maar volgens mij zijn er ook kleinere maten, dat weet ik niet zeker.
Misschien kan je bij de ruitersportzaak informeren, of bijvoorbeeld bij Divoza?

Emaartje
Berichten: 5832
Geregistreerd: 08-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 18:49

ja ik heb dus een grote e pony vandaar,ik ga morgen naaar indoor brabant en kijk daar wel even.... wat heb je een mooi paard,ik had even in je profiel gekeken,ik heb ook een vos er lijkt er veel op maar dan kleinder..

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 01:30

ik gebruik met longeren altijd een gogue, werkt echt perfect!
Ik heb een maat full en gebruik deze voor pony's en paarden.
Als de gogue te groot is leg ik gewoon 2 knopen in de touwtjes! Zo zijn ze makkelijk korter te maken!

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 08:39

Ik heb wel een gogue gehad, maar die was veels te lang. En bij een knoop, kon hij niet meer vrij genoeg glijden. Bij mij was dat onderstuk al te lang, dat kwam al bij het bit. Ik heb echt een pony met een heel kort halsje.

Ik longeer dus altijd met touwtjes, maar vind een gogue wel goed werken. Maar met touwtjes gaat het ook prima.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 08:59

Ik zou allebei niet doen Tong uitsteken

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:39

Aqua8horse schreef:
Ik zou allebei niet doen Tong uitsteken


Hoe gymnatiseer jij je paard dan tijdens het longeren?? Verward

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 09:53

Ik verplaats het even naar UZ Lachen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 13:02

Koortje"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Ik zou allebei niet doen Tong uitsteken


Hoe gymnatiseer jij je paard dan tijdens het longeren?? Verward
[/quote]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Knipoog

Ik longeer ook met gogue en dat bevalt super.
Regina vond het heel moeilijk om ontspannen en laag te lopen, door haar elke keer voor het rijden even tien minuutjes met gogue te longeren, gaat dit steeds beter. Ze ontspant steeds sneller en leert zo, ook dat het fijn is (lees: de druk verdwijnt) als ze stop met er tegen vechten.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 14:32

Richtje"]
[quote="Koortje"][quote="Aqua8horse schreef:
Ik zou allebei niet doen Tong uitsteken


Hoe gymnatiseer jij je paard dan tijdens het longeren?? Verward
[/quote]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Knipoog

Ik longeer ook met gogue en dat bevalt super.
Regina vond het heel moeilijk om ontspannen en laag te lopen, door haar elke keer voor het rijden even tien minuutjes met gogue te longeren, gaat dit steeds beter. Ze ontspant steeds sneller en leert zo, ook dat het fijn is (lees: de druk verdwijnt) als ze stop met er tegen vechten.
[/quote]
Ik neem dubbele longe. Je kan beter inspelen op het paard.
Aqua8horse, doet het zonder hulpmiddelen heb ik vernomen. Wat ook erg goed werkt! Natuurlijk Paardrijden....Er zijn dus toch nog mensen die niet meteen naar de ruitersportzaak racen voor allerlei tirelantijntjes!!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:32

Hoe wil je je paard zn rug laten gebruiken, en dus sterker maken, bespieren, soepel maken, als het paard vrolijk met zn neus de lucht in kan en op die manier zijn rug wegdrukt? Dan bereik je het tegenovergestelde, en heeft absoluut niks met Natuurlijk Paardrijden te maken.
In mijn ogen is het eerder onwetendheid hoe het paardelichaam in elkaar zit! >;) Ikzelf ben ook niet dol op hulpteugels en gedoe, maar een gogue is een volwaardig en zeer paardvriendelijk hulpmiddel, nothing to do with "tirelantijntjes" Rolleyes

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:34

Sjonniej schreef:
Ik neem dubbele longe. Je kan beter inspelen op het paard.
Aqua8horse, doet het zonder hulpmiddelen heb ik vernomen. Wat ook erg goed werkt! Natuurlijk Paardrijden....Er zijn dus toch nog mensen die niet meteen naar de ruitersportzaak racen voor allerlei tirelantijntjes!!


Ik ga er maar van uit dat dit niet aanvallend bedoeld is Knipoog

Ik geloof direct dat er meerder wegen zijn die naar rome leiden, het zal vast ook werken op de manier van Aqua8horse, maar dan ben ik gewoon benieuwd naar deze manier. Is dus van mijn kant niets verwijtends of ongeloof alleen oprechte interesse.

Dubbele longe hoor ik idd ook goede verhalen over, maar zolang ik daar geen ervaring in heb wil ik dat (zeker bij dit paard) niet zomaar uit gaan proberen.
Maar heb jij iets tegen de gogue? Zo ja, zou ik graag willen weten wat voor problemen je hier mee hebt Knipoog

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:34

Koortje:
Ga eens een keer bij Aqua8horse kijken of vraag hoe zij precies te werk gaat. Maar het werkt echt wel!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:35

Koortje schreef:
Ikzelf ben ook niet dol op hulpteugels en gedoe, maar een gogue is een volwaardig en zeer paardvriendelijk hulpmiddel, nothing to do with "tirelantijntjes" Rolleyes



Daarbij hangt het denk ik ook heel erg van het soort paard, zijn gedrag, bouw, het doel dat je met longeren wil bereiken enz. af welke hulpmiddelen al dan niet geschikt zijn.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 16:41

Sjonniej schreef:
Koortje:
Ga eens een keer bij Aqua8horse kijken of vraag hoe zij precies te werk gaat. Maar het werkt echt wel!


Volgens mij iets met zwemmen ofzo, lijkt me ook wel interessant. Misschien kan ze het zelf even uit komen leggen in dit topic?

Cowgirl

Berichten: 23741
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:08

Ik gerbuik meestal de dubbel, simpelweg omdat je pard met dit 'hulp' middel zich niet kan vastzetten op kant.
Dat kan met andere hulpteugels wel.

Ik heb laatst een Pessoa gebruikt en ook daar gaan ze zich op vasthouden.
Het ene paard misschien meer of minder.

Ik gebruik de pessoa als afwisseling maar meestal neem ik dus de dubbel.

Mijn paarden lopen ook zonder hulpteugels netjes vwnw.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:13

Ik gebruik meestal een dubbele longe ([HAW] Longeren met Dennis , vandaag gemaak).

Soms ook met touwtjes. Nooit met een gogue, die bestaan niet in maatje shet Tong uitsteken .

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 04:03

Gewoon aan een halstertje. Heerlijk ontspannen aan het werk. Van wegdrukken van de rug is helemaal geen sprake. Ze zijn allemaal super aan het werk en natuurlijk vol souplesse. Ik denk dat dat de kunst van het longeren is.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 08:09

Aqua8horse schreef:
Gewoon aan een halstertje. Heerlijk ontspannen aan het werk. Van wegdrukken van de rug is helemaal geen sprake. Ze zijn allemaal super aan het werk en natuurlijk vol souplesse. Ik denk dat dat de kunst van het longeren is.


Maar hoe krijg je ze zover?
Regina wil in stap, en aan het eind kleine stukjes in draf ook aan de longe, zonder gogue weleens ontspannen. Maar zeker aan een haslter, vrees ik dat ik gelongeerd wordt, ipv zei.
Ze is vreselijk nerveus en vindt alles in de omgeving heel interessant.....
Wil ook graag rechtdoor als er iets in de wei gebeurd (die ze kan zien vanuit de bak) ipv netjes om mij heen te lopen.
De ene keer is het erger dan de andere keer, maar dan ben ik toch blij dat ze niet alleen aan een hasltertje loopt.

Jammer dat je niet wat dichterbij woont, zou het graag een keer zien. Of zou jou het graag een keer met Regina willen laten doen, want ik kan het niet denk ik

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:42

Omdat ik veel jonge paarden rijd/train doe ik het altijd met de touwtjes. Ik maak er zo'n knoop in dat ik ze in noodsituaties zo los kan trekken! En dat werkt super! Daar houd ik me dan ook gewoon bij!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 11:49

Gogue werkt idd ook in achter de oren naast het bit, de meningen zijn trouwens verdeeld over de vriendelijkheid van invloed! Het schijnt veel pijnlijker te zijn dan vaak wordt gedacht. Een goque gaat altijd tussen de voorbenen door via bit en kopstuk terug en een touwtje heeft meer mogelijkheden. Zelf vind ik een nadeel van de goque dat als een paard echt mooi laag komt, ze vrij makkelijk met een voorbeen in terecht kunnen komen, hiervoor heb ik een extra halsriem/touwtje gemaakt zodat dit niet kan. Verder moet je oppassen dat je paard al niet teveel op de voorhand loopt, want dan versterk je dit. Het blijft bij beide systemen (en ook de meeste anderen) van groot belang van achteren naar voren te werken en de voorkant met lichaamstaal en lijn te begrenzen. In de loop van de tijd, snapt een paard/pony dat ook beter. Wat bij mijn paarden goed werkt als ze gaan rennen is de circel verkleinen, dan wordt het namelijk moeilijker om hard te gaan. Zodra het tempo omlaag gaat laat ik ze de circel weer vergroten. In het begin moet je dat elke kwart volte herhalen, maar ervaring is dat ze dit snel oppikken.

Richtje:
Als je paard zo ongeconcentreerd is werkt het misschien goed om eerst meer grondwerk en NH te doen met haar, zodat je de aandacht al hebt. Andere optie is om met rood/wit lint (paar euro bij bouwmarkt) en prikpaaltjes voor schrikdraad een longeercircel te maken, dan heb je in elk geval aanleuning.

succes,
anke

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 21:54

Richtje, je bent altijd welkom hoor. Amersfoort is zo ver nog niet. Binnenkort moet ik naar Purmerend en dan zou ik je het graag willen laten zien met Regina.
Het kan gewoon en het resultaat is enorm!!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48387
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-04 22:11

Aqua8horse... als je eens in de buurt van Schiedam bent, dan hou ik me ook van harte aanbevolen... Haha!