cissie schreef:1 keer zn lichaamsgewicht in een heuvel of bergachtig terrein of los zand,
Hmmm.... dát is toch wel érrug veel hoor. De rolweerstand in zand is echt wel meer dan 3x die op goed wegdek. Vochtig (hard) zandstrand ok, maar mul zand écht niet. Dat kan makkelijk 10x zo zwaar rollen als verhard wegdek.
Duw maar eens een kinderwagen met een 10 kilo aardapels een kilometer of 2 langs de vloedlijn en dan langs de duinrij terug....
Hangt verder enorm af van de banden en wielmaat. Hoe groter het wiel hoe lager de rolweerstand en dat tikt vooral aan in het terrein vandaar de gróóóte voorwielen op crossmotoren en de enorme tractorwielen). Hoe breder de band hoe meer rolweerstand in klei en hoe minder in zand.
Heuvelachtig terrein prima, bérgachtig echt niet. Dat trekt een paard niet; het hellings% kun je 1 op 1 met de last vermenigvuldigen om de lastverzwaring te berekenen.
Tot slot dien je de omstandigheden indien ze gecombineerd voorkomen met elkaar te vermenigvuldigen; onverhard in heuvelachtig terrein betekent dan de helft van het eigen gewicht en over rulle zandpaden in de bergen is 20-30% al aardig zwaar.