[AR] trouwkoets tips???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

[AR] trouwkoets tips???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 22:08

eind mei gaat er een juf van m'n zusje trouwen en ze hebben mij gevraagd of ik ze met paard en wagen wil rijden. *LOL* dit lijkt me een hele leuke ervaring. maar ik heb dit verder nog nooit gedaan. ik heb een fries en een recreatiewagen voor 6 personen. een donkergroene met geel op de wielen. ik vindt deze wagen persoonlijk voor een trouwerij niet echt mooi, maar het maakt deze mensen verder niet uit dat het geen superdeluxe koets is. zolang ze er maar op een leuke manier komen. vooral voor de kinderen. dit is het 1e punt al. ze gaan zelf mee 2, en 3 kinderen + mij en m'n zusje als hulp. totaal dus 7 man op die kar. vindt ik persoonlijk ook niet mooi, maar m'n paard kan het verder trekken. maar wat kan ik het beste doen. een kind naast me op de bok en m'n hulp achterop op het trapje??? denk dat ze dan sneller in kan grijpen als er wat is dan dat ze voorop zit.
het is de bedoeling dat ik die mensen ophaal en naar het kasteel breng. moet door het dorp heen wat hij nog nooit gedaan heeft. slim om hulp ernaast te laten lopen?? hierna moet ik natuurlijk een tijd wachten en willen ze ons 's middags nog voor foto's hebben. waarschijnlijk ook op de pont Verward
nog tips welke dingen mee te nemen of om het geheel er netjes uit te laten zien???

bianca5055

Berichten: 311
Geregistreerd: 08-10-02
Woonplaats: nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 09:55

Wat mij slim lijkt is in elk geval het door het dorp rijden te gaan oefenen.
Daar heb je dan nog ruim twee maanden voor dus dat zou wel moeten lukken.
En oefen ook de andere dingen zoals het lang stilstaan etc.
Wat je zelf al zei lijkt me inderdaad slim om je hulp achter op de trap te zetten en een kind naast je.

Voor de rest is vaak een netjes verzorgd tuig etc al goed.
Misschien wel leuk om jij en je hulp kleding aan te trekken die past bij de koets.

Unitas

Berichten: 215
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Nederweert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 12:26

Inderdaad vast gaan oefenen met door het dorp rijden dat is geen overbodige luxe Lachen
Het lijkt me overigens niet verstandig een kind voor op de bok mee te nemen. Om de rede die je aangeeft, dat je er moeilijk vanaf kan. Dan is het voor het kind al helemaal lastig in geval van problemen. Je bent immers verantwoordelijk voor het hele spul, inclusief de kinderen.
Verder is het, zeker omdat je er een groom bij hebt, onverstandig om zelf ooit van de bok af te gaan wanneer er nog mensen op de kar zitten.
(mss een optie om de groom de gehele weg langs het paard te laten lopen?)

Qua aankleding zou ik zwarte kleding nemen met hoeden. Met een corsage. En wat bloemenkransen aan de zijkant van de wagen doen het altijd erg goed.

Doe dit soort dingen zelf ook wel eens. Vind dat je best een vergoeding kan vragen *LOL*

Die pont.... Tja... Dat weet ik ook niet. Lijkt me niet echt iets om met paard en kar overheen te gaan.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 13:56

Een vriendin van mij is getrouwd met de koets van weer een vriendin van haar. Hun koets was ook niet de mooiste, maar was keurig gepoetst en het bruidspaar had een paar mooie bloemstukken besteld en deze waren op de koets bevestigd. Het zal er heel feestelijk uit.
Wel waren deze mensen heel duidelijk geweest over wat wel en niet kon en te verwachten. Als jij het pontje of 7 man teveel vind moet je dat duidelijk van te voren zeggen. Jij bent nl verantwoordelijk voor ze. Het is mischien niet altijd zoals ze gedacht/gehoopt hebben maar veiligheid gaat voor.
De koetsier (man) was keurig gekleed in bolhoedje en pak en degene die hielp zat keurig in rijtenue (zwarte rijlaarzen, witte rijbroek, rijjasje en hoedje) ernaast.
Het geheel was zeer geslaagd uiteindelijk en er zijn super foto's genomen van het bruidspaar op de koets. Er was er een bij waaron ze in volle galop over een weiland aan het rijden waren, het plezier van iedereen straalde van de foto's af en dat is het belangrijkste!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 22:17

Die pont, dat deed ik dus van me langzalzelevenniet ...

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-04 22:57

We zijn zowiezo van plan om allebei hetzelfde aan te doen. waarschijnlijk een witte broek en allebij een zwart (rij)jasje. verder zijn er door het aanstaande bruidspaar een aantal boeketjes besteld voor aan de wagen te maken. ik moet inderdaad even kijken waar ik het beste m'n hulpje kan laten. denk toch achterop. kan ze m'n paard i.i.g. snel pakken als er toch iets aan de hand is. oefenen in het dorp gaat niet omdat m'n paard in een andere plaats staat. maar dat zal op zich niet zo'n probleem zijn. hij heeft al 2x sinterklaas naar de school gebracht met 150 kinderen om hem heen. vondt die allemaal best. ga ook regelmatig de grote weg over met hem. wat de bedoeling van die pont is weet ik nog niet helemaal. we hebben binnenkort "werkbespreking"en dan krijg ik het te horen. de pont gaat i.i.g. niet varen. motor is ook uit en er ligt gewoon asfalt op. alleen in het begin een ijzeren plaat. het is waarschijnlijk alleen voor foto's te maken. wat voor een vergoeding zou ik hier eigenlijk voor kunnen vragen??? ze hebben me al een paar x gevraagd wat ik er voor wil hebben, maar ik vindt het zo moeilijk. ik moet er i.i.g. een dag vrij voor nemen dus dat wil ik er zowiezo uit hebben. ben er toch wel bijna een dag zoet mee. ik wil wel een mooie foto van m'n paard of ons samen. Cheese! dit kan ws.

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:42

Wat leuk zeg. Ik heb zelf 2x een bruiloft gereden met mijn tinker. Ik zou gewoon goed oefenen en misschien kan je ergens een mooie koets lenen. Ik had van een kennis een duitse jachtwagen geleend. Wel moet je dan goed kijken naar de wielen of het ijzer beslag is of rubber. IJzer maakt natuurlijk veel meer lawaai. Verder zou ik de hulp naast je op de bok en de kinderen achter. De mensen op de bok is het mooist met een zwart pak aan of iid rijkleding. Oh ja en met bloemen kan je de koets mooi aankleden.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 17:49

Het lijkt me voor de foto's ook leuker als je hulpje naast jou zit. Dan zit ' de familie' allemaal bij elkaar...Dat lijkt mij toch wel leuker voor die mensen...
Wat je moet vragen is natuurlijk heel moeilijk!! Een mooie foto is natuurlijk al hartstikke leuk.

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:07

Goed oefenen, zeker bij die pont, lijkt me heel noodzakelijk. Gekke opmerking misschien, dat je zeker weet dat jouw paard ook de wachtperiode zonder problemen doorkomt. Een kennis van me heeft ook ooit voor een trouwerij gereden, alles goed van te voren geoefend, behalve het wachten. Want dan stond het paard toch stil!
Maar dat viel tegen, door alle drukte was het paard ook opgewonden, de ceremonie liep uit en ze hebben de grootste moeite gehad het paard kalm te houden. Uiteindelijk is hij van ellende maar rondjes om de kerk gaan rijden Lachen

En als je versiering gaat gebruiken is het handig om je paard daar ook van te voren aan te wennen, net als aan wapperende sluiers e.d.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-04 18:14

ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ze behalve huifkartochten ook bruiloften en zelfs begrafenissen rijden.

Ik heb ook wel eens een hele bruiloft als groom voor de (ongeremde) koets moeten lopen, dat is geen pretje, dat kan ik je verzekeren!

We hebben een keer een begrafenis met een Jan Plezier geden, op uitdrukkelijk verzoek van de familie, die moest wel in 1 nacht van kanariegeel naar bordeauxrood gespoten worden, dat was een heel gedoe.

Verder zou ik van tevoren oefenen, de route die je gaat rijden en de pont met de groom die ook meegaat met de bruiloft zelf, dan weet die ook precies wat er verwacht wordt.

Nog een tip: probeer van tevoren of je in je nette kleren kan bewegen, ik heb wel eens naast een koets gestaan waar ik in mijn apenpakje never nooit niet op kon komen Bloos!