[AR] Achenbach in marathon .. ja/nee

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

[AR] Achenbach in marathon .. ja/nee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-04 19:16

Natuurlijk heeft "Pink" gelijk Haha!



lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 01:02

Sjonniej schreef:
Okay Lachen
Ik heb er zelf eigenlijk nooit last van gehad....


Uuhhhmmm... het zou natuurlijk moeten kunnen en ik wil ook niet vervelend doen, maar ik heb even in je profiel gekeken Haha!

Ik weet uiteraard niet of jij dat bent, maar ik zie daar een paar foto's van de marathon met een leidselvoering die ik nu niet bepaald onder achenbach kan rangschikken Lachen
Misschien leidsels wel op de gebruikelijke manier vast, maar de handen in de dressuurhouding een halve meter van elkaar ??? Dat is toch net zoiets als in beide handen een leidsel ?

Om maar weer even een knuppel in een of ander hoenderhok te gooien Schijnheilig Schijnheilig

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-03-04 03:08

Sjonniej schreef:
Ja dat is waar maar ik snap alleen jouw mening niet dat achenbach onmogelijk is tijdens een marathon.


Ik heb niet het idee dat iemand beweerd heeft dat dat onmogelijk is. Het "schijnt"wel degelijk te kunnen Lachen
Een opmerking van destijds mijn instructeur is me bijgebleven: Hij had ooit in zijn leven maar één menner gezien (een of andere engelsman, weet niet meer wie) die zijn aanspanning puur vlg. het achenbachsysteem door de hindernissen wist te sturen.

Dressuurhouding maar dan met de rechterleidsel een metertje uitgeschoven ... tja .. dan kun je alle kanten op toch ? Haha!

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:03

Unitas schreef:
Volgens het systeem van achenbach rijdend kun je in een seconde ingrijpen op beide of 1 van de leidsels. En kun je eigenlijk niet achter je lichaam sturen. Verkorten en verlengen van de leidsels is ook geen probleem, al is dat met zo'n in het midden geplaatse bokzeten niet meer nodig.
Anyway:
Volgens mij is het een kwestie van gewenning Lachen
En het aanwennen van het systeem is ook weer fijn voor het rijden van 4-spannen.


Het is zeker een kwestie van gewenning. Niet voor niets hameren goede instructeurs op veelvuldig gebruik van het mentoestel. Op een bepaald moment wordt de leidselvoering een soort tweede natuur. Je kunt bijna niet meer anders beetpakken. Net zoiets als proberen te sturen op een fiets met je linkerhand rechts en omgekeerd Haha!

Wat ik niet helemaal begrijp wat het verkorten te maken heeft met het bokkussen in het midden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-04 23:12

sannuhtje schreef:
ik denk dat het rijden met twee handen makkelijker is , ik zefl rij ook marathon heb het allebnei uitgeprobeert maar via het achenbahc zit je alleen maar te knoeien met je leidsels en da kost veel meer tijd en je zit met het probleem als er iets gebeurt je niet kan ingrijpen negen van de tien keer met te langen leidsels zit en daardoor met je handen tegen je buik moet sturen nee das wat twee handen rijden is beter sneller en makkelijker....achenback ok voor de dressuur maar bijna onmogelijk voor de marathon


Bij het achenbachsysteem gebruik je uiteraard wel degelijk beide handen. Voordeel is wel onder meer dat beide handen het probleemloos tijdelijk van elkaar kunnen overnemen. Wanneer dit leidt tot knoeien met leidsels heb je het beslist niet onder de knie. Het is dan ook zeker geen kwestie van "beide even proberen" en vervolgens de conclusie kunnen trekken.
Ook binnen achenbach (beetje creatief Lachen ) kun je min of meer met beide handen sturen mocht je dit tijdelijk handiger/nuttiger vinden b.v. binnen een hindernis. Gewoon flink verkorten en de rechterleidsel een flink stuk uit de linkerhand halen en wat verlengen. De rechterleidsel blijft daarbij wel door de linkerhand lopen, zodat je ook makkelijk terugkan.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 00:07

Sjonniej schreef:
Ik rij wel zeker achenbach, wel in de dresuurhouding dan. Want in de uitgangshouding is het inderdaad niet te doen.
http://www.clubs.nl/ClubsData/218840/in ... nbach1.JPG Daar een paar uitvergrote foto's tijdens marathon's en indoorparcoursen in de buitenlucht. Als je het niet geloofd...Kom eens kijken als ik wedstrijd heb.


Sanne, ik zal de laatste zijn om te beweren dat je het slecht doet. Ik denk zelfs het tegendeel, van wat ik kan zien op de foto's lijkt het heel netjes. Netjes kan echter op verschillende manieren. Het is niet zo dat iets per definitie zaligmakend is. Dat zal zelfs van persoon tot persoon verschillen.

De foto's is de link die je geeft zijn erg klein op mijn scherm en moeilijk te beoordelen. Jammer dat ze niet wat duidelijker zijn, ik zou er graag met je over van gedachten wisselen.
Uitgaande van wat ik zie denk ik dat Menno von A. iets anders voor ogen had Lachen
Zo te zien gebruik je gewoon de duim en wijsvinger van je linkerhand op de leidsel Verward
Hoe zit het dan met: "de linkerwijsvinger wijst naar de rechterschouder ?" Lachen

Nogmaals, zie het niet gelijk als kritiek, maar als discussiepunt, en voel je vooral niet aangevallen, want zo is het zeker niet bedoeld !

Ik denk dat we het roerend met elkaar eens zijn dat met achenbach veel meer mogelijk is dan menigeen denkt; mits goed uitgevoerd, oftewel, hoe beter de uitvoering, hoe groter de mogelijkheden.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-04 00:08

Wat te denken van deze stelling:

"Wie, in welke situatie dan ook, met het achenbach-systeem niet uit de voeten kan .... beheerst het systeem niet voldoende".


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers