[NH] freestyle rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

[NH] freestyle rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 18:38

Harstikke leuk allemaal die foto's op HAW waar men zonder tuig op een paard/pony rijdt en het vervolgens freestyle noemt.
Wat ik me afvraag (van een enkeling weet ik het) kunnen jullie je pony's/paarden ook sturen? Of hebben jullie niks te vertellen? Aangezien het vaak voornamelijk hoefslag foto's zijn. En zonder zadel en hoofdstel op een pony zitten is over het algemeen niet zo moeilijk, maar om dan ook te sturen en controle te hebben... DAN heb je het IMO over freestyle Haha!

Gewoon nieuwschierig Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:42

Ja ik kan ook sturen ja. Voorheen deed ik het ook wel eens, maar dan liep hij alle kanten op. Tegenwoordig gaat het wel goed. Kan ook achterwaarts, voltes enz. Soms wel een klein comunnicatie probleempje, maar als ik het dan opnieuw vraag gaat het vaak wel goed.
Ik doe het nu ook niet zo vaak, omdat hij nu een beetje springerig is Knipoog
Kwestie van wederzijds heel erg veel vetrouwen!

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:57

ligt een beetje aan haar bui *LOL* als ik al een tijdje gereden heb en ik klim er nog even op zonder tuig dan kan ik haar inderdaad op m'n zit sturen. Het is nog niet zo dat ik een mooie ronde volte kan maken, maar ze gaat wel de richting op die de bedoeling was Lachen
overgangen doet ze wel heel netjes (maar dat is voornamelijk op m'n stem), ook achterwaarts gaan.

ik ben er trouwens niet serieus mee bezig, noem het ook geen freestyle Knipoog maar gewoon lekker klooien Haha!

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:36

Ik kan ook prima sturen hoor.
Ik rij altijd op het land omdat ik geen bak heb dus van een hoefslag is geen sprake.
Kan voltes, slidingstops (niet teveel is op gras) ,spinnen ,draai om de voorhand, achterwaarts, zijwaarts, ben nu bezig met een galopwissel.
Ik ben het wel met je eens dat het leuk is om even zonder zadel en hoofdstel erop te zitten en rond te crossen in de bak maar dat heeft inderdaad niet zo veel met NH of vrijheidsdresseur of hoe je het ook wil noemen te maken.

Groetjes lconline

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-04 20:50

icoline, jij snapt hem Tong uitsteken Precies wat ik dus bedoel.
Harstikke leuk zonder zadel en hoofdstel rondjes crossen... maar freestyle?? Nee, niet echt

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 20:53

Ben nog in discussie met Ascot, ga dus rustig zonder zadel rijden, maar minimaal het touwhalster om! Haha!

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:49

Dennis kan ik zonder zadel en hoofdstel sturen. De wendingen en overgangen zijn wel minder mooi en minder precies dan met zadel, maar ze worden wel keuring uitgevoerd. Meestal heb ik voor het idee nog wel een touwtje om zijn nek, maar zonder gaat ook prima.

Hij is zo knap te sturen dat zelfs een stro of hooibaaltje springen geen probleem is(en hij zeker geen springer is, met zadel en hoofdstel gaat hij er wel om heen!!!!).

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 22:35

Ik rij ook regelmatig zonder zadel en hoofdstel, ook in het bos. Maar ik liep dus tegen het zelfde probleem aan dat je de oefeningen niet zo mooi uitgevoert kan krijgen als met zadel en hoofdstel.
Nu kan ik de traver rijden zonder zadel en hoofdstel en dit nog sterk verzameld. Een fantasties gevoel.
Galopwissels doe ik maar niet. Ze maakt er een hele hooooge wissel van. Met zadel is dat geen probleem, maar zonder ben je meer met je evenwicht bezig dan met de oefening.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 16:57

Ja je krijgt het nooit zo mooi als met zadel dat is gewoon heel moeilijk.
Maar als je al voltes kan rijden en je paard kan stilzetten dan ben je al een heel eind vindt ik.
Maar ik gebruik het zonder tuig rijden meer als basis en om het vertrouwen te vergroten en om datgene wat ik in het zadel kan nog beter te beheersen, als je het zinder tuig kan kan je het nog beter met tuig.
Maar josien nu vraag ik me af, je rijdt zonder zadel en hoofsdstel in het bos, dus een buiterit buiten je bak of erf.
Is dat niet een veel te groot risico!!!! Ik zeg niet dat er wat zal gebeuren maar als je paard schrikt (echt schrikken dat ie als het ware op hol slaat en dat doet elk paard wel een keer)kan jij en je paard er allebei niks aan doen.
Ben benieuwd

Groeten Lconline

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:18

Citaat:
Maar josien nu vraag ik me af, je rijdt zonder zadel en hoofsdstel in het bos, dus een buiterit buiten je bak of erf.
Is dat niet een veel te groot risico!!!! Ik zeg niet dat er wat zal gebeuren maar als je paard schrikt (echt schrikken dat ie als het ware op hol slaat en dat doet elk paard wel een keer)kan jij en je paard er allebei niks aan doen.
Ben benieuwd


Inderdaad kum je soms in situatie's komen waar het paard schikt en weg zou willen rennen. Het blijven paarden he. Het enige verschil zit het hun ten eerste in de 100% vertrouwen en daarbij zelfcontrole aan mijn kant. Op het moment dat ik ook zou schikken en bang zou worden. Dan heb ik niets meer te vertellen. Maar op het moment dat mijn paard schikt en weg wil. Vraag ik met mijn hulp hem te blijven stappen, daarbij blijf ik volkomen rustig. Dus niet alleen uiterlijk. En dan blijft het hooguit uit een paar sprongen of enkele draf pasjes, maar meer ook niet.

Om zo buiten te kunnen rijden moet je volkomen zeker van je zelf en je paard zijn. Elke onzekerheid doet je de das om Lips are sealed .
Controle zit hem niet aan het bit of halster of zadel. Controle ligt bij jouw zelf. [/code]

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:27

josien schreef:
Citaat:
Maar josien nu vraag ik me af, je rijdt zonder zadel en hoofsdstel in het bos, dus een buiterit buiten je bak of erf.
Is dat niet een veel te groot risico!!!! Ik zeg niet dat er wat zal gebeuren maar als je paard schrikt (echt schrikken dat ie als het ware op hol slaat en dat doet elk paard wel een keer)kan jij en je paard er allebei niks aan doen.
Ben benieuwd


Inderdaad kum je soms in situatie's komen waar het paard schikt en weg zou willen rennen. Het blijven paarden he. Het enige verschil zit het hun ten eerste in de 100% vertrouwen en daarbij zelfcontrole aan mijn kant. Op het moment dat ik ook zou schikken en bang zou worden. Dan heb ik niets meer te vertellen. Maar op het moment dat mijn paard schikt en weg wil. Vraag ik met mijn hulp hem te blijven stappen, daarbij blijf ik volkomen rustig. Dus niet alleen uiterlijk. En dan blijft het hooguit uit een paar sprongen of enkele draf pasjes, maar meer ook niet.

Om zo buiten te kunnen rijden moet je volkomen zeker van je zelf en je paard zijn. Elke onzekerheid doet je de das om Lips are sealed .
Controle zit hem niet aan het bit of halster of zadel. Controle ligt bij jouw zelf. [/code]

Maar een bit of een halster kan je controle wel erg vergroten!
Peroonlijk vind ik het echt onverantwoord om zonder niets buiten de bak te gaan rijden. De gevolgen zijn niet te overzien als ij een keer WEL heftig schrikt, paniekt en niet meer naar jouw luisterd!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:16

Veel mensen snappen het ook niet dat ik dit kan en durf. Ik ben iemand die voor de 100% zekerheid gaat. Heb ik ook maar 99 %. Dan krijg je mij niet zo ver om zo te gaan rijden. Daarbij heb ik een paard die hier in het dorp als zeer moeilijk bekent staat.

Met die instelling wat je nu hebt. Kun jij nooit zonder iets om het hoofd van het paard gaan rijden. Altijd bang wat er kan gebeuren. Niet dat dat verkeerd is, want je moet altijd blijven zien wat er kan gebeuren, maar het is een heel verschil of je met angst/onzekerheid daar aan denkt, of zelfverzekerd van ik kan hem altijd en overal houden.

Daarbij moet je natuurlijk altijd voor het paard zijn. Dus zie je iets engs, pak dan de teugel niet vast strakker of ga je je niet vast houden ergens. Blijf rustig ontspannen zitten en laat hem enkel weten dat je vooruit wil en niet terug en dat hij er niet vandoor mag gaan. En juist dit is voor veel mensen eng.

Alles wat aan het hoofd van een paard zit brengt het paard bij trekken uit evenwicht waardoor hij wel moet terug komen of nog harder gaan om dat op te vangen. In dat opzicht geeft het bit en halster meer controle, maar een paard gaat net zo goed met een pelham er van door als met touw om de hals.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:43

Josien, ook ik rij zonder iets om het hoofd Knipoog Maar alleen veilig in de bak. Ik ben mij ervan bewust dat mijn paard kan schrikken, en ja dan springt hij opzij en zit de kans erin dat ik ernaast lig.
Mede doordat die van mij niet voor 100% te vertrouwen is buiten en ik altijd langs de weg moet, wij hebben helaas geen bos in de buurt
3e alinea, zo doe ik het ook altijd, maar soms draait hij me toch iets te ver de weg op als er in de berm iets engs is, en dat kan gewoon niet met langsrazende auto's, dus dan moet ik soms de teugel weleens gebruiken
Zeker een paard gaat er ook vandoor met een pelham, alleen de meeste paarden zijn wel iets makkelijker terug te rijden met een pelham dan met een touwtje om de hals
Verder vind ik het niets met durven te maken hebben, maar je kan nooit 100% zeker van je paard zijn. Het blijven levende dieren die altijd onverwachts uit de hoek kunnen komen

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 20:06

Ik snap josien's standpunt, maar vind het zelf ook een eng idee. Ik heb er liever toch wel iets aan het hoofd hangen(al rijd ik 99% van de tijd met m'n teugels in een boog).

Maar soms doe ik het wel eens hoor. De laaste 200 meter naar huis ff de teugels van z'n hoofdstel af en dan rijd ik op die manier verder. Op die manier rijd ik ook wel eens door de tuin(genoeg ruimte om een loopje met mij te nemen, maar voor mij ook genoeg ruimte om serieuzer in te grijpen voor we bij de weg zijn).

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 21:26

Kijk ik kan mijn paard ook voor 100 % vertrouwen dat weet ik. Knipoog
Maar het kan gewoon vookomen hoe dapper je paard ook is dat ie schrikt en het op een lopen zet, DAT IS ZIJN NATUUR, DAT KAN NIET WORDEN AFGELEERD HOOGSTENS VERMINDERT.
Als je op die maniet buiten rijdt is het natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid en het hangt ook af waar je het doet, een natuurgebied is wat anders dan langs de weg.
Maar de kans dat er wat gebeurt is groot. Ik ben voorzichtig met mijn paardje.
Waarom moet het zonodig helemaal los.
Je kunt toch net zo goed met een bit of halster rijden en dan je teugel/touw neerleggen op de schoft.
Ook is het nog eens zo dat je bij de meeste verzekeraars niet bent verzekert als je met niks rijdt.
Is het zlefde als je rijdt met een opgevoerde brommer, ben je ook niet verzekert.
Mijn mening: Het risico is te groot, niet dat mijn paard vervelend of onbetrouwbaar is gewoon omdat de wereld om je heen niet gemaakt is voor paarden. Bloos

Groeten lconline Clown

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:06

lconline ik ben het helemaal met je eens
Dennis zonder teugels is iets heel anders als met helmaal niets. Je kan met alleen een hoofdstel altijd nog ingrijpen! Met niets niet.

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 22:56

Ik begrijp josien wel een beetje, ik rij nog niet op m'n paard, maar als ze schrikt komt ze naar mij toe, als ik dan op haar zou zitten, zou ze dan niet bij mij blijven als ze schrikt !

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 10:46

die garantie heb je nooit. Het blijven paarden. Ik vertrouw Honey heel erg, maar ik laat bijv niet mijn verzorgster met haar op de weg. Geen enkel paard is 100% te vertrouwen IMO, en dan hoeft het absoluut niet de schuld van het paard te zijn, maar wat als je een stel brommer rijdende pubers tegenkomt die denken van we gaan even paardje pesten? (bijvoorbeeld)

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:06

Ach een paard wat echt bang is en vlucht hou je ook niet tegen met een bit of halster.
Ik rij zelf ook wel eens met alleen een touwtje om de hals, kan dat prima sturen en heb ook wel eens een sprongetje gemaakt. Buiten doe ik dat niet omdat mijn pony nog wel eens wil staken.
Ik wil het geen freestyle noemen, maar ik blijf het een fantastisch gevoel vinden dat zn groot dier zo goed luistert met slechts een touwtje om de hals.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 11:13

haha ze hadden gisteren mijn teugels gejat toen ik aan het rijden was. oh nee ik stond ff stil. is makkelijke jatten lol
maar goed toen vroeg ik om mijn carrotstick en ik had een zweepje, dus ging ik het zo proberen best nog moeilijk, maar ik kreeg haar wel recht over een sprongetje, maar dit was niet serieus natuurlijk, want het echte freestyle rijden daar ben ik nog niet aan toe in de cursus van parelli Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 12:31

Rachel en ik hebben totaal geen richtingsgevoel als we zonder zadel en hoofdstel rijden, ja Rachel stiekem wel die gaat telkens richting de uitgang. Met een touwhalster om kan ik haar dan een beetje sturen als ze de verkeerde kant om gaat en zo weer een halfrondje over de hoefslag draven. Ik doe het meer voor de lol en het is goed voor je evenwicht Haha! Rachel heeft hele fijne gangen en is zonder zadel ook heerlijk te rijden.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 17:58

Ik rij het grooste gedeelte van de tijd gewoon met bit, maar ik kan dus zo het hoofdstel af doen en met de teugel om de hals verder rijden. Geen probleem. Dit doe ik dus wel waar het verandwoord is. Dus geen drukke wegen enz.
Ik vind rijden met enkel een touwtje om de hals fantastie's, maar ik wil zoals ik al eerder zij meer. Vandaar dat ik met stang rij. Maar net zo goed met een touwtje om de hals.

Brenda is echt niet makkelijk. Sturen was vroeger niet mogelijk en stoppen was ook maar de vraag. Juist door de methode die ik gebruik kan ik zo rijden. En dit zonder angst te hebben dat als ze schikt er vandoor gaat. Enkel omdat ik haar voor 100% vertrouw en zij mij.

Het blijven paarden zeker, maar als je je paard begrijpt dan kun je het paard voor 100% vertrouwen. Je moet dus het paard geheel begrijpen voordat je zo kunt gaan rijden. Anders is het gewoonweg levens gevaarlijk.

lconline

Berichten: 157
Geregistreerd: 11-03-04
Woonplaats: Oudega

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 19:47

Ik rij eigenlijk ook het grootste gedeelte bet een westernschaar, ook omdat ik moet blijven trainen voor de wedstrijden.
Maar ik train bv ook wel een slidingstop op spin met alleen halster of alleen touw.
Dan weet ik zeker dat ik het niet puur op het bit doe.
freestyle rijden is zo nu en dan leuk om te doen en handig als je paard verweg in het land staat, verder is het gewoon een bevesteging voor de ruiter dat hij/zij niet puur op het bit of sporen rijdt.
Als buitenrit een bosal of hackemore voor de extra ontspanning is goed maar volledig zonder teugels buiterijden blijft gevaarlijk ook al `durf` je het.

Groetjes lconline

Cowgirltjuh

Berichten: 1276
Geregistreerd: 16-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 21:03

Ik zou ook graag met mijn paardje dit proberen, het sturen zonder zadel en hoofstel Lachen

Maar kan iemand mij uitleggen wat ik dan precies moet doen, en hoef ik precies moet sturen (gewoon hetzelfde als met zadel ofzo)?

Alvast bedankt

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-04 09:48

ik rijd wel eens zonder hoofdstel... nog niet zonder zadel.. maar dat komt binnenkort.. ik kan hem wel sturen, hij is heel gevoelig op mijn zit en benen.. ik kan hem cirkels laten lopen, stoppen, achteruit en spinnen.. met galopswissels zijn we nog bezig met hoofdstel zodat ik hem nog wat kan helpen..