[NH] freestyle rijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 18:42

Ja ik kan ook sturen ja. Voorheen deed ik het ook wel eens, maar dan liep hij alle kanten op. Tegenwoordig gaat het wel goed. Kan ook achterwaarts, voltes enz. Soms wel een klein comunnicatie probleempje, maar als ik het dan opnieuw vraag gaat het vaak wel goed.
Ik doe het nu ook niet zo vaak, omdat hij nu een beetje springerig is Knipoog
Kwestie van wederzijds heel erg veel vetrouwen!



marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 18:27

josien schreef:
Citaat:
Maar josien nu vraag ik me af, je rijdt zonder zadel en hoofsdstel in het bos, dus een buiterit buiten je bak of erf.
Is dat niet een veel te groot risico!!!! Ik zeg niet dat er wat zal gebeuren maar als je paard schrikt (echt schrikken dat ie als het ware op hol slaat en dat doet elk paard wel een keer)kan jij en je paard er allebei niks aan doen.
Ben benieuwd


Inderdaad kum je soms in situatie's komen waar het paard schikt en weg zou willen rennen. Het blijven paarden he. Het enige verschil zit het hun ten eerste in de 100% vertrouwen en daarbij zelfcontrole aan mijn kant. Op het moment dat ik ook zou schikken en bang zou worden. Dan heb ik niets meer te vertellen. Maar op het moment dat mijn paard schikt en weg wil. Vraag ik met mijn hulp hem te blijven stappen, daarbij blijf ik volkomen rustig. Dus niet alleen uiterlijk. En dan blijft het hooguit uit een paar sprongen of enkele draf pasjes, maar meer ook niet.

Om zo buiten te kunnen rijden moet je volkomen zeker van je zelf en je paard zijn. Elke onzekerheid doet je de das om Lips are sealed .
Controle zit hem niet aan het bit of halster of zadel. Controle ligt bij jouw zelf. [/code]

Maar een bit of een halster kan je controle wel erg vergroten!
Peroonlijk vind ik het echt onverantwoord om zonder niets buiten de bak te gaan rijden. De gevolgen zijn niet te overzien als ij een keer WEL heftig schrikt, paniekt en niet meer naar jouw luisterd!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 19:43

Josien, ook ik rij zonder iets om het hoofd Knipoog Maar alleen veilig in de bak. Ik ben mij ervan bewust dat mijn paard kan schrikken, en ja dan springt hij opzij en zit de kans erin dat ik ernaast lig.
Mede doordat die van mij niet voor 100% te vertrouwen is buiten en ik altijd langs de weg moet, wij hebben helaas geen bos in de buurt
3e alinea, zo doe ik het ook altijd, maar soms draait hij me toch iets te ver de weg op als er in de berm iets engs is, en dat kan gewoon niet met langsrazende auto's, dus dan moet ik soms de teugel weleens gebruiken
Zeker een paard gaat er ook vandoor met een pelham, alleen de meeste paarden zijn wel iets makkelijker terug te rijden met een pelham dan met een touwtje om de hals
Verder vind ik het niets met durven te maken hebben, maar je kan nooit 100% zeker van je paard zijn. Het blijven levende dieren die altijd onverwachts uit de hoek kunnen komen

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-04 22:06

lconline ik ben het helemaal met je eens
Dennis zonder teugels is iets heel anders als met helmaal niets. Je kan met alleen een hoofdstel altijd nog ingrijpen! Met niets niet.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 00:51

xtostarlight schreef:
Ik durf niet zonder zadel te draven (meer dan een beetje hobbelen in draf Knipoog ) en galoperen. Simpelweg omdat ze te hard gaat en ik er dan afflikker Clown
Oja en een rem heb ik ook niet, zonder bit/touwhalster iig. Met touwhalster en zadel heb ik het nog nooit echt geprobeert, ben te bang denk ik dat ze onrembaar is.
Voor het stuur ben ik niet bang, ik rijd in principe alles op mn benen en zit, behalve dus het remmen, daar reageert ze nog steeds niet op. Ik stuur, vraag stelling, wijk met mn benen, maar zolang ik geen rem heb ga ik ook niet gevaarlijk lopen doen.

Natuurlijk zit ik er wel eens op zonder zadel+hoofdstel, als ik dr in de kleine wei (bij de trampoline Clown anders kan ik er niet op) heb gezet, maar dat valt niet onder rijden.

Met touwhalster heb ik dus wel zo'n beetje een rem (ik denk niet als ze in paniek is), maar ze reageert beter op bit, dus tja..

Je kunt er ook niet zomaar een touwhalstertje ingooien en dan maar verwachten dat ze daar hetzelfde op reageerd. Voordat je gaat rijden, gaat er een hele hoop werken op de grond aan vooraf.
Mijn paard past zijn tempo aan als ik zonder zadel rijd (ideaal Haha! ). Verder reageert hij nu hetzelfde met halster als metbit (hoewel ik mij niet meer kan herrineren wanneer er voor het laatst een bit in heeft gehangen)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 11:03

Heb je hem wel geleerd achterwaarts te gaan met lichte druk op de neus, en stelling vragen als je ernaast staat?
Hoe reageerd hij op een normaal halster als je daar mee gaat rijden?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 14:46

Als je haar de one rain stop aanleerd kan je haar ten alle tijden stoppen, mer halster, of met bit


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers