[CT] Paard verwend van clickertraining.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

[CT] Paard verwend van clickertraining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 17:27

Omdat het paard heel vaak wat lekkers krijgt bij deze methode vroeg ik mij af of ze daar niet erg verwend van worden. Dat ze er steeds om gaan zeuren en je zakken gaan nazoeken e.d.
Trouwens, heeft iemand ervaring met het leren trailerladen volgens deze methode of weet iemand waar je informatie hierover kan vinden?

Anjatjeuh

Berichten: 3598
Geregistreerd: 18-03-03
Woonplaats: Leuven, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 17:54

Als je het juist doet kan je paard hier normaalgezien niet verwend of happerig van worden,
hij of zij krijgt alleen een snoepje als het gewenste gedrag of kunstje getoond word.
Door deze methode worden de paarden vaak heel leergierig en zoeken echt naar wat ze moeten doen.
Ik vind het zelf echt een super methode, en het is zeker niet heel moeilijk om te leren, je paard snapt het direct!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 19:26

Dat klink wel positief dus. Mijn paard gaat heel snel in verzet als je gaat dwingen en veel methodes zijn hier toch min of meer op gebaseerd, al is het soms in hele milde vorm.

Ilsiie

Berichten: 8224
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Oostenrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 21:07

hmmmmm, ik denk ook wel dat het een goede methode is waarvan ze niet verwend worden of happerig zoals Anjatjeuh zegt...

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:25

het was bij mijn paard wel zo, dat als hij niet snapte wat hij moest doen, een beetje geirriteerd leek te worden, en hij ging dan wel zoeken wat hij moest doen. Hij ging wel eens met zijn neus langs de zak waar het snoepje steeds uitkwam. Geef hem eens ongelijk! ik heb toen niets gedaan, niets gezegt (ook niet bestraft dus) en hij stopte er weer mee. Ging weer door met wat hij wel moest doen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 22:39

Het trailerladen gaat in principe precies hetzelfde als alle andere dingen die je met een clicker wil leren; in stapjes.

En zoals er al gezegd werd, als je goed met de clicker omgaat gaan ze echt niet extreem schooien. Ze gaan zich waarscheinlijk wel uitsloven voor de click (= snoepje) Haha!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 22:53

En hoe leer je ze dan stilstaan, bijv. voor 30 sec. inde trailer?
Wanneer geef je dan de klik?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 23:38

Paarden worden niet verwend van clickertraining, maar wel leergierig. Opeens leren ze immers dat leren leuk is en niet altijd gepaard gaat met actieve correcties, passieve beloningen (waarbij slechts de extra druk wegvalt) of zelfs straffen. Ik vind clickertraining een super methode omdat het in de praktijk steeds opnieuw weer ontzettend goed werkt, bij verschillende diersoorten en verschillende karakters, en omdat het jou als baas leert wat paardentraining nu eigenlijk precies inhoudt, hoe een paard leert en hoe je je met die kennis voordeel kunt doen. Ik heb het leergedrag van paarden en beloningstrainen (waaronder clickertraining) pas geleden uitgebreid behandeld op de onderstaande site (ga naar Mensentraining en vervolgens Leerprincipes, daar staat alles over hoe een paard leert, over corrigeren, straffen, belonen en het nogal variablele verschil tussen hulpen en correcties).

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-04 11:48

O.k , ik zal er binnenkort eens naar gaan kijken. Bedankt i.i.g.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48392
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-04 20:18

heel belangrijk met clickertraining is ook dat als je de beloning geeft, dat je het paard dan een stap naar achter laat doen.. (snoepje dichtbij de borst houden). Hierdoor associeert het paard je zak minder snel met eten.

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-04 21:11

't Is inderdaad belangrijk een paard waarmee je wilt clickeren of B&T-en direct aan te leren dat schooien en ongeduld juist het tegenovergestelde opleveren. Namelijk GEEN beloning, maar juist negeren of weglopen.
Ook is inderdaad het aanleren van het beloning aannemen na een stapje naar achteren een hele goede. Wel direct vanaf het begin consequent in zijn, dan is het bijzonder snel begrepen en geaccepteerd.
Groetjes
Licorne

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 01:28

Ik heb gisteren bijna 10 minuten naar de lucht staan kijken, totdat Rowan z'n zakkenrol-pogingen opgaf en toch nog maar een keer naar het target (de paardenvoetbal) liep om te kijken wat hij ook weer moest doen voor die beloning.

Vandaag heeft hij het nauwelijks meer geprobeert, hij was echt veel minder opdringerig. Wel heel hard op zoek naar precies dat gedrag waar die klik bij hoorde. Toen ik aan het specificeren was (geen klik meer voor alleen de bal aanraken, hij moest er nu tegenaan schoppen) stond hij soms echt om te kijken van "hey, ik raak hem toch aan, waar blijft dat geluid?"

Hij komt niet meer naar me toe als hij geen klik gehoord heeft nu, hij blijft doorzoeken naar datgene waar ik wel voor klik.

licorne

Berichten: 1882
Geregistreerd: 13-12-03
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 09:24

Hoi

En, was de lucht mooi.....??? Haha!
Het was voor mij ook een kwartje wat viel hoe het aan te pakken dat je dat schooigedrag kon aanpakken.
Eigenlijk is dan het uitblijven van een beloning de "straf" voor dat gedrag, in plaats van dat "het uitblijven van straf" de beloning is!
Bij mijn Silver werkte het ook uitstekend, die had ook heel snel door dat proberen het eten uit mijn zakken te schudden opleverde dat ik wegliep ipv dat ze haar zin kreeg. Nu wacht ze zelfs keurig tot ik haar toestemming geef aan haar eten te beginnen, zodat ik het rustig in haar voerbak kan gooien. Ze was HEEL erg fel op haar eten altijd, dus ik vind het fijn dat dat gelukt is, zeker als anderen haar moeten voeren!

Groetjes
Licorne

Jorie

Berichten: 3093
Geregistreerd: 07-08-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-04 13:01

O ja, voor de trailer is het ook wel handig....... mmmm, ga me er toch eens in verdiepen.....