[AR] Eerste keer AR > Meteen fouteboel!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

[AR] Eerste keer AR > Meteen fouteboel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 16:40

Hallo,
Zoals sommige wel weten hou ik winterstop. En durfde ik bijna niet meer te mennen omdat we een ongelukje hadden gehad met het fietsen. Toen kwam er uit het niets een hond aanstuiven en Timon schrok, ik flikker op de grond, Timon los, niks aan de hand. Ik zou morgen samen met Evy met Timon gaan mennen aangezien ik het nogal eng vond de 1e keer alleen te gaan, maar morgen zou het slecht weer worden en Evy kon vandaag neit dus besloot ik maar even alleen een stukje te gaan rijden.
Nou eerst even een beetje gelongeerd om even de meeste energie kwijt te zijn. Toen heb ik hem ingespannen en gewoon er naast blijven lopen. Schuint achter en gewoon oefenen. Toen kwamen we bijna bij het park en het ging zo goed! Dus besloot ik even op de kar te gaan zitten. In het park je aangekomen eerst wat rond gestapt wat gedraaft. Het voelde zo goed!! Maar toen.. Komt er uit het niets zomaar een herdershond aanstuiven!!!! En die zag Timon dus wel voor hond en toen ging hij de hele tijd om hem heen rennen en ik raakte meteen in paniek en stapte direct van de kar. En toen rende die hond weer weg. Na zo'n 10 minuten ben ik weer voorzichtig op de kar gaan zitten. En weer kwam die herdershond uit het niks aanstuiven!! Maar dit keer begon hij als een gek te blaffen en kwam hij wel erg dichtbij. Timon schrok zich natuurlijk dood en wilde ervan door gaan, maar ik was al bezig om van de kar af te komen dus ik moest hem wel tegen houden. Heel hard in z'n mond getrokken *oeps* en hij kwam zelfs omhoog! Zo'n 2 minuten later komt er een oud vrouwtje aan lopen en roept haar hond terug... Dus ik liep met timon aan de hand weg. Zegt ze: Is het tuigje stuk??? Alsof ik daar nu aan kan denken??? Ze heeft het zelfs gezien! Ik stond als een gek te trillen op me poten dus ik zei: nee en liep weer verder. Even verder op ben ik even met Timon rustig gezeten om bij te komen. Ik kon wel janken!! Scheve mond Maar dat was nog neit het ergste, ik zie de vrouw en hond van een afstandje verder lopen en ze laat hem gewoon weer los van de lijn? Verward Nou ja? Dat begreep ik echt niet!
Dus toen zijn we maar rustig naar huis gestapt en het trauma is dus alleen maar erger geworden... Scheve mond

Sorry voor t lange verhaal, maar ik moest het ff kwijt..

IloveShets

Berichten: 3397
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: Nunspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 16:51

0w dat is dus een heel g0ed begin!! Dus niet.. v0lgende keer tog maar iemand meenemen lijkt mij!!

bij ons is er in de buurt ook zown hond die op paarden af rent.. toen me vriendin keer met de vader weg was met de pony.. kar der achter, hond komt blaffend er op af rennen.. pony schrikt en springt de sloot in! Mja die hond laten ze dan ook gewoon lopen..

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:14

Hmm, das minder zo'n ervaring zeker als het de eerste keer is.
Ik hoop dat het niet al te veel gevolgen met zich mee brengt als je straks weer gaat mennen.

Ik weet niet in wat voor park je ging, maar ik als hondenbezitter verwacht in een doorsnee park geen paard. Als ik een paard zie aankomen houd ik de honden altijd bij mij.
Dus de eerste keer kan ik wel begrijpen (dat die hond plots kwam), maar de tweede keer niet die mevrouw had haar hond toen bij haar moeten houden.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:17

Vervelend zeg! Volgende keer iemand meenemen! Het kan ook zo leuk zijn!!!!!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:20

Beter je paard goed hard in z'n bek trekken dan dat hij er vandoor gaat toch?! Het is toch allemaal goed afgelopen. Volgende keer gewoon met frisse moet er weer tegen aan en hopen dat je niet weer die rothond tegen komt. Ik was in jouw geval echter wel uitgevallen tegen die vrouw en ik ben ook niet vies van een hond een tik met de zweep verkopen.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:26

Ja, maar Tessebes weet je wat het is?
Het ging allemaal zo snel dat je daar helemaal niet meer over nadenkt.
Je zit zo in die shock dat je denkt ik wil hier weg en dat je dan niet meer nadenkt iets tegen die vrouw te zeggen. Teminste dat heb ik dan...

Evita: Als je hond niet naar je luisterd als je hem roept laat je hem dan los lopen? Ik iig niet...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:30

Ja tuurlijk, ik snap het wel hoor. Dan vraag je je later af waarom je niet dit of dat hebt gezegd. Voor een tik met de zweep uitdelen aan de hond, hoef ik echter niet na te denken. Haha!

Gewoon volgende keer weer gaan hoor, niet aan de hand!
Overigens zou ik wel op de kar blijven zitten, want als hij er vandoor gaat en jij stapt net af, dan ben je nergens.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:36

Marieke_456 schreef:
Ja, maar Tessebes weet je wat het is?
Het ging allemaal zo snel dat je daar helemaal niet meer over nadenkt.
Je zit zo in die shock dat je denkt ik wil hier weg en dat je dan niet meer nadenkt iets tegen die vrouw te zeggen. Teminste dat heb ik dan...

Evita: Als je hond niet naar je luisterd als je hem roept laat je hem dan los lopen? Ik iig niet...


Nee dan laat ik hem niet loslopen. Maar ik maak uit jou verhaal op dat hij wel luistert. Als zij hem roept komt hij immers.
Maar het is nog steeds niet netjes van die mevrouw om haar hond voor de tweede keer jou paard te laten schrikken en je zo achter te laten. Aan de andere kant als ze wel naar jou zou zijn gelopen zou je paard weer van de hond schrikken, ook al zou ie aangelijnd zijn.

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:42

Tessebes schreef:
Ja tuurlijk, ik snap het wel hoor. Dan vraag je je later af waarom je niet dit of dat hebt gezegd. Voor een tik met de zweep uitdelen aan de hond, hoef ik echter niet na te denken. Haha!

Gewoon volgende keer weer gaan hoor, niet aan de hand!
Overigens zou ik wel op de kar blijven zitten, want als hij er vandoor gaat en jij stapt net af, dan ben je nergens.


Als jij in een park gaat rijden wat niet voor paarden is bestemd vind ik niet dat je een hond een fikse mep met je zweep mag geven. Een stevige tik mag om 'm weg te jagen.
Maar als je ergens rijd waar je gewoon mag rijden met je paard, vind ik het erg slordig (zachtjes uitgedrukt) van de hondeneigenaar. Hierdoor lopen hond, paard en ruiter in gevaar Boos!

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 17:43

EvitaP"]
[quote="Marieke_456 schreef:
Ja, maar Tessebes weet je wat het is?
Het ging allemaal zo snel dat je daar helemaal niet meer over nadenkt.
Je zit zo in die shock dat je denkt ik wil hier weg en dat je dan niet meer nadenkt iets tegen die vrouw te zeggen. Teminste dat heb ik dan...

Evita: Als je hond niet naar je luisterd als je hem roept laat je hem dan los lopen? Ik iig niet...


Nee dan laat ik hem niet loslopen. Maar ik maak uit jou verhaal op dat hij wel luistert. Als zij hem roept komt hij immers.
Maar het is nog steeds niet netjes van die mevrouw om haar hond voor de tweede keer jou paard te laten schrikken en je zo achter te laten. Aan de andere kant als ze wel naar jou zou zijn gelopen zou je paard weer van de hond schrikken, ook al zou ie aangelijnd zijn.
[/quote]

Ja, na even, maar ze kon toch ook vragen of het tuigje stuk was? Nou ik zou het wel fijn vinden als er even een excuusje uit kwam, maar ja het zal wel aan mij liggen Tong uitsteken

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 17:54

EvitaP"]
[quote="Tessebes schreef:
Ja tuurlijk, ik snap het wel hoor. Dan vraag je je later af waarom je niet dit of dat hebt gezegd. Voor een tik met de zweep uitdelen aan de hond, hoef ik echter niet na te denken. Haha!

Gewoon volgende keer weer gaan hoor, niet aan de hand!
Overigens zou ik wel op de kar blijven zitten, want als hij er vandoor gaat en jij stapt net af, dan ben je nergens.


Als jij in een park gaat rijden wat niet voor paarden is bestemd vind ik niet dat je een hond een fikse mep met je zweep mag geven. Een stevige tik mag om 'm weg te jagen.
[/quote]

Natuurlijk is die tik met de zweep bedoeld om de hond weg te jagen, wat dacht jij dan? Beter een tik van de zweep, dan een tik van het paard toch?

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 18:30

altijd een zweep bij je hebben, idd om honden mee weg te meppen Tong uitsteken verder lijkt dit me ook dood eng, vooral als je al onzeker op de kar stapte. probeer je moed te verzamelen en het nog een keer te proberen, neem wel iemand anders mee, het is je eigen timon, denk dat maar! Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 19:36

Leuk is het niet dat dit gebeurde Scheve mond

Als ik jou was, voortaan met zijn 2en weg gaan, gebeurd er wat, dan kan iemand de pony vasthouden.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 00:37

Het is heel vervelend als zo'n hond wil spelen maar jij niet.
De baas wil kennelijk dit niet aan de hond duidelijk maken, jij hebt een zweep in je hand. 1+1=2
Overigens is het nogal link om als reactie dan af te stappen.
Gewoon pony eerst stil zetten en dan naar de hond toe rijden, blijven praten en gerust stellen en vervolgens de hond een enorme klap met de zweep geven, wel graag in een keer goed raak, anders schrikt je pony te veel.
Twee lessen in een keer, wel lesgeld vragen aan de eigenaar van de hond.

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-04 11:40

Albert schreef:
Het is heel vervelend als zo'n hond wil spelen maar jij niet.
De baas wil kennelijk dit niet aan de hond duidelijk maken, jij hebt een zweep in je hand. 1+1=2
Overigens is het nogal link om als reactie dan af te stappen.
Gewoon pony eerst stil zetten en dan naar de hond toe rijden, blijven praten en gerust stellen en vervolgens de hond een enorme klap met de zweep geven, wel graag in een keer goed raak, anders schrikt je pony te veel.
Twee lessen in een keer, wel lesgeld vragen aan de eigenaar van de hond.


De pony stond stil en toen wilde ik af stappen en toen filpte hij een beetje, maar ik kon hem met gemak tegen houd hoor. Maar weetje wat het is. Kijk zo'n hond die doet niks en die wil 'gewoon' spelen, want die zit ook maar de hele dag in huis in z'n eentje en dan vind ik het zielig voor de hond om hem te slaan. Kijk je wilt dat hij weg gaat natuurlijk, maar toch is het zielig voor de hond die doet nl niks...

SaisjeKiekie
Berichten: 841
Geregistreerd: 07-06-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 11:53

sjongejonge.. dat mens moet echt eens goed oppassen hoor! als ze die hond zo los laat lopen kunnen er echte ongelukken van k0men als die h0nd weer ineens een paard aanvalt! Scheve mond Boos!
en dan ook nog doen alsof ze van niks weet, straks was er wel wat met timon of jou gebeurd Scheve mond

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 16:57

Jeetje, dat is ook een fijn begin! Leuk, ik wilde eerdaags ook weer met mennen beginnen maar ik heb het door omstandigheden een poos niet gedaan en ben ook nog wat zenuwachtig! In elk geval ga ik nooit in mijn uppie met de wagen weg, ik wil altijd iemand bij me hebben om te helpen als er iets is.

Maar die loslopende honden, dat is echt een ramp Boos!
En dan maakt het mij niet uit of dat in een park of waar dan ook is. Ik heb zelf 3 honden en die mogen ook wel eens loslopen, maar ze mogen niemand overlast bezorgen! Want dan gaan ze acuut aan de lijn.

Zelf heb ik het wel eens tijdens het rijden (onder het zadel) gehad dat er zo'n mevrouw met loslopend keffertje aankwam. En dat stomme beestje maar proberen naar de achterbenen van mijn paard te happen! Gelukkig is mijn paard (een Shire van 1.85) redelijk stressbestendig en bleef zo goed mogelijk staan en dat mormel ontwijken.

Toen ik naar die vrouw riep of ze alsjeblieft dat hondje wilde aanlijnen reageerde ze zo van hij speelt alleen maar!?!

Ik heb haar er echt op moeten wijzen dat de kans bestond dat mijn paard op het beestje zou gaan staan (zijn hoeven waren zowat net zo groot als dat hondje) voor ze het mormel aanlijnde!

Dennis

Berichten: 31467
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 18:28

Die honden die willen spelen wil Dennis ook altijd graag mee spelen. Als wegsturen niet helpt krijgen die honden van mij ook een dik hoor. Dat is minder zielig dan waneer Dennis er mee gaat spelen Tong uitsteken . Een hond moet gewoon snappen dat hij niet zomaar op een paard af mag komen(sommige paarden vinden het niet eng, maar er zijn er genoeg die dat wel eng vinden).

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 22:23

Was timon dan bang voor die hond omdat íe op 'm af kwam rennen of is íe zowiezo bang van honden. Want als 'ie dat is zou je er misschien wat aan kunnen doen, misschien een keer aan de hand meenemen naar het park, zodat 'ie aan honden went. Bij ons op het erf lopen er honden rent die ook nog wel is blaffend aan komen rennen, dus omar word daar niet warm of koud van, en dat scheeld ook weer als je in het park gaat mennen, want dan doet 'ie dus echt geen stap verkeerd. En misschien dat je dan ook weer wat meer vertrouwen krijgt.

groetjes maartje, omar en twan

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-04 23:08

Dat is de ellende van mensen die hun hond iet goed onder appel hebben staan.. Je weet maar nooit hoe zo'n hond reageert.
Het lijkt me doodeng. Hopelijk ben je niet al je plezier kwijt geraakt in het mennen. Volgende x idd iemand meenemen.

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 09:16

Hoi,

Erg vervelend dat er zoiets gebeurd. Ach gut
Ik zou als eerste hondentraining met je pony doen.
Is er niemand in je omgeving met een hond?
Of misschien op een manege in de buurt?

Laat je pony wennen aan de honden, en ook als ze rennen om hem heen.
Ga langzamerhand werken met hem,
tuigje op etc. Elke keer pas een stap verder gaan als je pony niet meer bang is.
Op een gegeven moment kan je vast weer op de bok zitten, zonder angst als er een hond aankomt.

Het nadeel van afstappen en zelf in paniek raken,
is dat je aan je pony toegeeft dat er wat is.
Veel mensen praten niet tegen hun paard, maar als er een vrachtwagen aankomt in ene wel. Dat is raar denk de pony, er is vast wat engs.
Maar wat???
O, vast die vrachtwagen, want vorige keer deed baasje ook in ene anders!

Dus probeer zo normaal moglijk te doen, ookal zit jij hem te knijpen.
Zet je pony stil, of juist extreem aan het werk!

Succes ermee! OK dan!

Femkeh

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:00

Sorry hoor, maar ik ben het dus echt niet eens met de bovengenoemde hondentrainingen. Ik zelf ben ook absoluut niet gediend van zo'n blaffende springende rothond. Die baasjes moeten hun hond maar eens onder appel weten te houden.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 12:32

Ik ben het dus wel eens met FemkeH. Tuurlijk zijn we niet gedient van een lompe hond, maar het KAN wel gebeuren. Je kunt het nooit voorkomen, die honden zijn immers niet van jou. Maar je kunt Timon wel laten wennen aan honden. Honden hoeven immers niet eng te zijn.

Wat FemkeH zegt over dta praten is ook helemaal waar. Timon merkt aan jou dat er iets aan de hand is. Hij zal zo alleen maar banger en banger en banger worden van honden. Ik snap heel goed dat je schrok, liever dan een pony aan de kletter, maar je moet toch proeberen om Timon eraan te laten wennen. Als je ooit nog alleen wil kunnen mennen iig.

Zoiezo zou ik altijd met 2e gaan... Gewoon extra veiligheid!

FemkeH

Berichten: 86
Geregistreerd: 09-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 13:05

Hoi,

Mijn insteek is ook dat je nooit weet wat er kan gebeuren.
Er zullen altijd honden blijven die niet goed onder appel staan.
Helaas, en als je dan een bang paardje hebt!
Ben je zelf de pineut.

Het zou fijn zijn als je van te voren wist of je wel of geen honden tegen komt. helaas werkt dat niet zo!
Ik denk dat je het voor je zelf gevaarlijk maakt, om toch met de wagen op stapt te gaan, als je weet dat er wat kan gebeuren als je een hond tegen komt.

Ik denk, (ik zeg erbij denk)
dat er er problemen kunnen komen en de verzekering moet wat gaan betalen...
dat ze misschien zelfs moeilijk kunnen doen als ze weten dat het bekend is dat je paard niet tegen honden kan!
(het zelfde als een manege aan paard aanhoudt waarvan het bekend is dat deze bokt. Als je eraf valt en je hebt wat, is de manege aansprakelijk omdat ze wisten dat er een mogelijk gevaar was.)

Maargoed,
zo denk ik!
Ieder doet zoals hij het wilt natuurlijk!

Ik weet wel dat mijn shet een hond als aanleiding zag om te rennen.
Bang was ze niet, maar gewoon pesten!
Sinds een jaartje laat ik ze 2 keer in de week op de manege in de bak los.
Daar komt er altijd een hond meerennen met de pony´s. Het schrikgedrag is aanzienlijk verminderd. Als ze moe is, kan die hond doen wat ze wilt, maar de pony´s kijken er niet meer van op!
Buiten op de weg met andere vreemde honden gaat ze nu ook niet meer rennen! Want het `schrikken` is er bij haar vanaf!

Groeten,

en succes,

Femkeh

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-04 14:21

Oke, stomme reactie van mij. Ik had gewoon op de kar moeten blijven zitten en rustig moeten blijven, maar ja op dat moment was het even mijn 1e reactie. Misschien moet ik eerst maar wat gaan lange lijnenend honden opzoeken en misschien kom ik zo wat meer over me angst heen. Maar ja dat word gewoon dan wel een lange procedure (:?) van oefenen oefenen en nog eens oefenen. Ik hoop dat het gaat lukken. Ook ben ik van plan meer kortere ritjes te gaan maken. Dus voorlopig even niet naar het park. Gewoon korte stapritjes in me eentje (met al me vrienden Knipoog ) en dat dan steeds meer opbouwen...

Gister ben ik samen met Evy, met Timon gaan mennen. Het ging gewoon zoals altijd super, maar ja al was Evy er niet bij dan was ik gewoon nog steeds emt die angst, maar misschien moet ik ook meer emt z'n 2e gaan, maar ik heb geen mensen bij mij op stal dus meot ik hier en daar maar eens een vriendin mee vragen...
Maar voorlopig word het dus even geen goeie training, maar gewoon rustig an wat door het woonerf stappen, beetje draven en verder hou ik het even voor gezien.

Ik hou jullie natuurlijk op de hoogte van het mennen en ik hoop dat het langzamer hand beter met Timon en mij gaat Lachen
Bedankt voor alle de reacties. Lachen