[AR] Wanneer past een haam?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pasterza

Berichten: 2696
Geregistreerd: 17-09-02
Woonplaats: Lemelerveld

[AR] Wanneer past een haam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 17:05

Ik heb een paar oude hamen op de kop kunnen tikken maar weet niet of ie m'n paard past. Ik krijg 'em wel om maar hoe zie of ie past Verward Weet alleen dat ie tegen de schouders moet liggen en dat er aan de onderkant ruimte moet zijn (een volle vuist) ivm de ademhaling ed.
Waar moet ik nog meer opletten?

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:04

Vraag het aan een deskundige. Het schijnt erg moeilijk te zijn. Vroeger werden gareel-tuigen op maat gemaakt....dus passend op 1 specifiek paard.
er zijn nog wel garelen te koop, worden met demonstraties nog wel gebruikt, maar is volgens mijn instructeur nooit de goede pasvorm! En dat is wel van belang!
Hier in mij regio is de "haam' trouwens de nageboorte.......

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 00:18

Een haam past als hij:
Over de gehele lengte van de schouder steunt,
De luchtpijp vrij laat, met ongeveer 5 cm ruimte,
Hij ook aan de bovenkant vrij hangt.
De haam moet eigenlijk op z'n kop over het hoofd net passen en dan om de nek gedraaid worden in de juiste positie.
Sluit de haam niet goed aan moet je hem eerst laten vullen anders krijg je drukkingen.
Past de haam goed is het een stoer gezicht zeker bij een koudbloed.
je kan dan goed zien dat het paard vanuit de schouders trekt, bij elke pas van de voorbenen wordt de kar beurtelings door de schouders vooruit geduwd zonder de knellende werking van een borsttuig.
Wel eerst laten wennen aan de andere manier van trekken.
Heel mooi, zo'n Brabantse haam. (ik neem aan dat je zoiets bedoeld)

Helina0611

Berichten: 1196
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 22:25

ik heb zelf ook een gareel en ook weet ikk dat hij op maat gemaakt is. verder moet je het aan de deskundige het over laten. groetjes FRanca