[VD] Onervaren VD-er: welke hulpen bij Spaansepas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

[VD] Onervaren VD-er: welke hulpen bij Spaansepas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 19:02

Hoi,

Misschien een beetje onlogische tekst in de kop (mag aangepast worden). Ik heb een vraagje, heb al gezocht met de zoekfunctie maar kan niet precies vinden wat ik zoek. Misschien kan iemand mij helpen

Gisteren reed ik tijdens een rijles op een paard. Toen ik achterwaarts wilde gaan, verplaatste in mij gewicht op rechts en stak mijn been iets naar achteren. Ik gaf een kleine teugelhulp en plots kreeg ik een voetje. In eerste instantie dachten wij (instructrice) dat het ging om een protest actie maar we hebben het daarna herhaald en ze bleef de actie volhouden. Hartstikke leuk natuurlijk om er op die manier achter te komen *LOL*

Alleen willen we eens kijken of ze wellicht nog meer kunstjes kan, waaronder de Spaanse pas.

Aan het einde van de les verplaatste ik mijn gewicht iets naar links, been iets naar achter (kort) en zweep legde ik tegen te rechterschouder (stil). Toen kreeg ik links een voet en vervolgens stak ze het been iets uit. Ze kan het dus op beide benen.

Mijn vragen:

1) Maar hoe komen we erachter of ze de Spaanse pas beheerst?
2) Of ze nog meer uit de trukkendoos weet te halen?
3) Hoe kunnen we dit het beste in goede banen leiden?
4) Wat zijn de juiste hulpen eventueel?

Ik rijd de merrie een enkele keer en ben dus niet constant met haar bezig. Het is ook niet de bedoeling haar verder iets te leren of dit bij te houden. Meer een 'inventarisatie'. Het is ook niet de bedoeling regelmatig VD te gaan doen. Ik ben alleen erg benieuwd naar de juiste hulpen en 'werkwijze', zodat we dit in goede banen kunnen leiden. Het is niet de bedoeling het paard namelijk te straffen als ze dit per ongeluk doet omdat de ruiter verkeerde hulpen aanbiedt.

Als iemand advies/tips/suggesties heeft. Graag!! OK dan!

Mag ook per PB. Thanks.

Groetjes Myke

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:31


Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 20:09

Ik heb trouwens de links die hier op bokt staan gezien en al het e.e.a. opgestoken. Zeker m.b.t. de basis! Heel belangrijk dus. Maar welke hulpen geef je voor de Spaanse pas onder de man (in het zadel?)

Dank je wel trouwens.

Evy

Berichten: 7652
Geregistreerd: 04-11-01
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:53

Wat leuk dat jullie er zo achter zijn gekomen! Lijkt me erg gaaf om dat te ontdekken.
Misschien moet je met je andere voet voorwaarts drijven zodra ze een voetje geeft, daarna weer stilzetten en die andere voet proberen?

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:02

Aangezien dit topic hetzelfde onderwerp heeft als bovengenoemd topic gaat deze op slot.