wie heeft er ervaring met clickertraining

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 17:37

Ik zat net wat op internet te lezen over clickertraining.

Ik vroeg me af of er bokkers zijn die daar ervaring mee hebben en daar wat meer over kunnen vertellen uit eigen ervaring.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 17:39

JA, ik zou daar ook eigenlijk best meer over willen weten! Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 17:41

ga naar honden.nl en ga daar rondneuzen, is hetzelfde als hier, alleen over honden.
als je naar het onderwerp gehoorzaamheid gaat, kun je denk ik wel wat vinden erover, zoniet, kun je even een bericht plaatsen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 17:53

Ik heb op de paarden.pagina gekeken en daar staat een site over clickertraining. Maar ik zou graag ervaringen van jullie willen horen: hoe ben je ermee begonnen, wat doe je er zoals mee, hoe reageert je paard erop enz.

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 17:54

hahahahaha....
ik zou toch zweren dat je het over honden clickertrainingen had !!!!!!! mijn excuses.....
nee weet ik niets van .

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-01 17:58

hi hi, komt dat misschien door de usericon van ethetale?

Nee hoor, het gaat hierbij echt om paarden!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:05

Ik clicker weleens met paard en hond. Het is een snelle, effectieve en leuke manier om nieuw gedrag aan te leren.
Als gedrag er eenmaal goed inzit, dan gebruik ik daar geen clicker meer voor. Wel nog af en toe voedsel beloning, maar uiteindelijk dat ook niet meer.
Ik las in je profiel dat je een kat hebt. Als je op internet veel over clickeren gelezen hebt zou je je kat als testcase kunnen gebruiken, vriend of familielid kan ook, maar heb ik zelf nog geen ervaring mee.

Je kunt het gedrag wat ie uitzichzelf toont op commando gaan zetten en verfijnen, bijv. uitrekken, knipogen, poepen of plassen, nou ja, verzin het maar.
Je zult ontdekken dat timing essentieel is hierbij. En de beloning natuurlijk, dat is/wordt de motivator.

Dingen die ik mbv de clicker heb aangeleerd:
bij de hond: rollen, deur dicht doen, spaanse pas
bij m'n paard: spaanse pas los in de paddock (kon ie al aan de hand en onder het zadel), steigeren onder het zadel, passage onder het zadel (is in beginstadium hoor, woensdag deed ie voor het eerst een stukje echt goed), voetballen in de paddock, verfijning van achterwaarts en halthouden onder het zadel.

Nu iemand anders weer, want er zijn meer clickende bokkers...

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:07

er is een boekje over clicker training bij paarden te koop in de boekhandel misschiend at dat wat is

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 18:31

Suzan Posted: 2001-11-30 16:58

hi hi, komt dat misschien door de usericon van ethetale?
----------

OEPS? door mijn usericon? Das mijn hond ja, maar we zitten hier toch op bokt? Dus we zullen het wel over paardjes hebben! maargoed, zodra ik me pony bij huis heb (en de digi camera!) ga ik foto's maken en een lief fototjes kiezen!

maareh Marja, hoe doe jij dat? want haalt hij dan die dingen niet doorelkaar?
Verward

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:23

Ik heb onlangs in een winkeltje "klikkers" gezien. Ik bedoel dan van die autentieke klikkers, zo van die metalen kikkertjes, ongeveer 3 à 4 centimeter 'diameter' (als je van een diameter kan spreken bij een kikker? ).
Je kan natuurlijk de geluidsterkte niet aanpassen, maar ik vind dat ze wel goed klikken. Dus, geïnteresseerd? Ik wil er wel gana kopen voor jullie. Ze kosten 3,0555555555555555555555555555556,- om precies te zijn (omgerekend naar gulden Knipoog ), maar als ze opgestuurd moeten worden, moet je natuurlijk zelf de verzendkosten (waarschijnlijk iets van een 36 BEF, dus... 2 gulden) betalen.

Het is de enige plaats waar ik weet dat ze ze verkopen (de niet-professionele bedoel ik, ik heb trouwens geen idee van wat die kosten Verward ) en ik kom er elke dag ongeveer voorbij *LOL* .

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 19:32

Citaat:
maareh Marja, hoe doe jij dat? want haalt hij dan die dingen niet doorelkaar?
Verward


Ehm, wie welke dingen?
Ik ga er even vanuit dat je Maestro los in de paddock bedoelt. Als je gedrag aangeleerd hebt dan geef je er op een gegeven moment een commando bij. En ja, hij haalt weleens dingen door elkaar. En soms laat ie zich niet pakken in de paddock als ik wil gaan rijden, maar dan schop hij de bal naar me toe om te voetballen *LOL* .

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 20:27

Ja, ik bedoel, dat als jij klikt dat ie dan bv een ander opdracht doet dan dat je bedoeld, om het zo maar ff uit te leggen!
Maar met een commando? dus jij doet: kom hier *klik*??? Of : Voetbal *klik*???
Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:22

Mijn pony's worden ook al een half jaar geclickertraind. Eerst even een misverstand uit de weg halen: als het paard 'click' hoort weet hij 'nu doe ik het goed, nu krijg ik mijn beloning'. De click zelf is dus geen beloning maar een signaal. Ook is de click geen commando, maar een hulpmiddel tot het aanleren van gedrag. Het is dus niet zo dat je 'click' zegt en dat het paard dan Spaanse Pas gaat doen; je geeft het commanod voor SP, je paard voert het uit en je clickt als hij een of meerdere stappen heeft gezet.

Het is een ontzettend leuke (en snelle) methode waarbij wel wat fantasie nodig is. En timing is ook heel belangrijk maar dat merk je vanzelf wel. Bovendien is het prettig dat er nooit iets grandioos fout kan gaan omdat je niet met dwangmiddelen werkt.

[***] en [***] heb ik met de clicker zijwaarts, Spaanse Pas, achterwaarts (klinkt niet zo bijzonder maar [***] loopt als ik dat vraag vanuit een hoek van de bak achterwaarts naar mij toe terwijl ik in het midden sta), liggen, knielen, apporteren, op commando mijn hand aanraken en aan de teugel lopen bij het longeren (zonder bijzetten te gebruiken dus). Je kunt er dus veel meer mee dan 'slechts' kunstjes aanleren.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:29

het klinkt echt allemaal super stoer!
Haha!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:37


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:37

Voor als je er echt meer over wilt weten en hoe het in de praktijk werkt kan ik aanraden om eens bij
http://groups.yahoo.com/group/clickruiter-nederland
te gaan kijken. Dit is een e-group waar je je heel gemakkelijk voor kunt aanmelden waarna je vragen kunt stellen aan andere clickertrainers (ongeveer 60) en ervaringen kunt uitwisselen. Ik heb er in elk geval heel erg veel aan gehad.

De clickerbijbel is 'clickertraining for your Horse' van Alexandra Kurland. Dat is echter alleen nog maar in het engels en duits verkrijgbaar. Wel is er dit jaar een fotowerkboek over clickertrainen bij paarden in het nederlands verschenen. Dat schijnt erg duidelijk t zijn voor mensen die er aan beginnen (te bestellen bij http://www.mediaboek.nl)

Ik heb trouwens afgelopen herfst ook eens een weekje met onze kat geclickerd waardoor ze nu geleerd heeft een flesopener aan te raken om een click te krijgen. Dat is trouwens wel een stuk moeilijker dan bij paarden want katten zijn zo ongefocust als ik weet niet wat. Het enige wat ze doen is luid spinnend rondlopen waarbij ze denken 'oh wat leuk, ik krijg iets lekkers!" zonder op het idee te komen om dat voorwerp nog eens aan te raken.... Frusty Haha!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-01 21:43

Goh ga daluk eens onze hond uittesten! (ZIE FOTO's ; PROFIEL!)
wie weet wat er uit komt, ik denk: een nog meer bedelende hond! Echt, om zijn brokken geeft ie niks, maar wat uit mijn hand komt!
En je hebt kans dat ie je gewoon dom gaat aan zitten staren en dan na 20 sec begint te blaffen zo van: GEEEF!
Maargoed, zo eens proberen! Wel wat duidelijkere uitleg ja! THNX Haha!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 02:31

Banjertje (mijn hond) heeft het al goed door! Die doet alles voor een koekje, dus dat was een eitje.. Lachen
Fleur weet nu ook dat er na een click iets lekkers volgt, maar eerlijk gezegd vind ik het een beetje eng verder te gaan zonder me er helemaal in te verdiepen.. Vind de timing namelijk erg moeilijk..

Hoe zijn jullie begonnen? Gewoon clicker gepakt of iets anders?

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 11:30

Ik heb ook ervaring met clickertraining alleen dan met mijn hond. als je vragen hebt kun je me een prive berichtje sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 15:39

Ik ben begonnen met clickertraining toen ik van iemand van de e-group een clicker kreeg (nog steeds hardstikke bedankt!!!) en ben met de info die ik op internet vond aan de slag gegaan.

De officiele stappen bij paarden zijn dat je eerst begint met targetten; je neemt een voorwerp in je hand en clickt & beloont op het moment dat het paard het aanraakt. Al snel heeft het paard door dat het dat ding aan moet raken om een click te horen en dus beloond te worden. Dan houd je het voorwerp steeds lager totdat je hem op de grond kunt zetten en het paard het ding nog steeds aan wil raken. Op dat moment 'begrijpt' het paard de click en kun je een stemhulp voor deze oefening aanleren of een nieuwe oefening doen. Hoe snel dit gaat hangt helemaal van je paard af; dat kan van enkele dagen tot een paar minuten zijn. Onze pony's hadden het echt direct door waardoor ik het target-pionnetje al direct op de grond kon zetten en zelfs al kon gaan clicken voor het achterwaarts en andere oefeningen. Dit is echter extreem snel (shetlandhoofdjes puilen uit van de hersenen, vandaar :D ) en de meeste mensen doen er ongeveer drie dagen over (met 5 tot 15 minuutjes training per dag) om het paard de betekenis van de click te leren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-11-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-01 18:30

'k vind het niks.

Ik vind dat je paard het voor jou moet doen en niet voor zo'n klikje!

greets!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-01 08:58

Zo zou je het ook kunnen zien. Er zijn nog veel meer mensen die zeggen 'Ik vind het niks, want het paard moet het voor jou doen en niet voor het voer'. Doordat je echter de click als signaal voor 'goed zo' gebruikt, tussen het gedrag en de beloning in weet het paard precies wanneer hij het goed doet. En het is echt niet zo dat het ze alleen om het voer gaat!

Laatst was ik met [***] aan het clickeren toen hij plotseling echt helemaal zelf een buiging maakte. Ik was natuurlijk in de wolken en gaf hem direct alle stukjes appel die ik bij me had. Die legde ik op de grond, [***] begon ijverig te eten en ik liep de bak uit (altijd op een positief moment stoppen). Ik deed het hek open en zag tot mijn grote verbazing dat [***] achter mij aan gelopen was! Dus liep ik (met hem) terug naar de appelstukjes en [***] stond me vervolgens heel verwachtingsvol aan te kijken. Dus ik vroeg hem om nog een keer een buiging te maken. Dat deed hij weer, ik clickte en pakte een stukje appel van de grond en gaf dat als beloning. En toen at hij hem wel op!

Het gaat ze dus niet alleen meer om het eten, maar ze krijgen de wil om iets goed te doen en om de beloning te verdienen.

En iets anders; veel trainingsmethodes zonder beloning (voer) gaan van druk uit die het paard kan ontlopen indien hij de oefening goed uitvoert. Je maakt dus zijn situatie onaangenaam en laat dat onaangename wegvallen op het moment dat hij de oefening doet. Clickertraining geeft geen onaangename beginsituatie en beloont dus niet met het weglaten van die druk, maar door het toevoegen van iets positiefs; de beloning.