(NH) Respect

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

(NH) Respect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 20:29

Hoe kun je nou zorgen dat je paardje respect voor je heeft want luck heeft dat dus totaal niet..we zijn het nu wel aan het oefenen toch wil ik wel wat tips verder..
Want hoe heeft jouw paard respect voor jou gekregen?? Lucky is nou een jaar of 3 (1 maart wordt hij 3, denken we)Dus, kom maar op...

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:21

consequent zijn en je eigen regels dus ook ten alle tijden naleven. Dus als ze een keer iets niet mag mag ze het nooit en andersom. Nee is nee en niet twee keer nee en dan toch ja.. Snap je?

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:26

Idd, want Estragon schrijft is heel belangrijk. Je hebt van die ruiters die bijv. de ene keer wel toestaan dat het paard bij opsteigen wegstapt en alle andere keren niet. Dan weet het paard ook niet meer waar hij nou aan toe is.

Ik heb het respect van mijn paard gekregen door loswerk te doen van Emiel Voest en veel wandelen en dan laten stoppen als ik ook stop enz.

Margriet7

Berichten: 780
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: noordholland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-04 21:31

goede vraag, heb ik ook gevraagd in het topic 'paard reageert niet op join-up' als er nog tips komen kun je daar ook even kijken...

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-04 19:15

Begint al aan de hand. Onze paarden gaan van en naar de wei/paddock aan een halster. En wel achter mij. Ik hou het touw op tweederde van het halster af vast en heb dus nog een los stuk over. Op het moment dat het paard voorbij mij wil lopen zwaai ik het touw (draaien) voor zijn neus langs. Loopt hij door, dan ' bijt' het touw op zijn neus. Wat ook helpt is actief halthouden aan de hand en bij niet direct reageren in zijn achteruit zetten enkele passen. Na een paar keer letten ze wel op. Sommige zijn hardleers en moet je het vaker herhalen. Ze weten zo wie het touw vast heeft. Na verloop van tijd en bij sommigen na twee keer hoef je alleen je hand maar te heffen om halt te houden en je paard stopt. Idd wat al hiervoor staat streng maar rechtvaardig handelen is het allerbelangrijkste. Ook in de stal bij het vaststaan vraag ik of ze stapje om willen, geen reactie, dan lichte por in zij, nog geen reactie dan vinnige por. En gaan ze dan opzij, uitgebreid belonen. Nu gaan ze al om op stemcommand en net zover als ik wil, dus ze vliegen niet van de ene naar de andere kant. Zelfde met alle handelingen. Mijn paard blijft nu na rijden ook los in gang staan totdat ik haar aanwijs dat ze haar box in mag. succes

wgirl

Berichten: 556
Geregistreerd: 22-09-02
Woonplaats: Sneek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 00:48

Hoi Luckey,

Mijn paarden hebben respect voor mij gekregen, door ze te roundpennen. Dat is natural horsemanship in een roundpenn(bak met een doorsnede van 15 meter). In de roundpenn werk ik met ze. Ik doe tempowisselingen met ze, en laat ze naar binnen en naar buiten van richting veranderen. Dit doe ik door middel van druk uit te oefenen en de druk eraf te halen als ze goed reageren. Maak het paard een fout dan blijf ik druk uit oefenen. Besluit het paard om weg te lopen, dan jaag ik hem weg. Zo voelt hij zich onveilig, omdat hij "buiten de kudde is"(ik ben de kudde). Hij zal dus graag weer bij de kudde terug willen keren. Maar net als in de kudde, ben ik degene die dat bepaalt. Ik ben immers het paard dat boven hem in de kudde staat. Dus nadat ik heb gemerkt aan het paard dat het bij me terug wil keren, en ik heb hem dat nog niet toegestaan, laat ik hem uiteindelijk bij me terug komen. Het paard zal dat uiteraard graag doen, omdat hij dan weer veilig bij mij is.

Als je meer wilt weten, stuur me dan een pbtje.
Ik hoop dat je weer wat aan hebt. Ik heb er in ieder geval erg veel aan gehad. En ik heb nu een erg goede band met mijn paarden.
groetjes,
Natascha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 11:12

ik heb je ge-pb`t