[AR] Het tuig geaccepteerd, maar nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

[AR] Het tuig geaccepteerd, maar nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 19:40

Het is de bedoeling dat ik van het voorjaar ga mennen met de shet, nu heb ik haar zover dat ze het tuig volledig accepteerd en aardig aan gewend is.

Maar nu?

Ik heb vandaag in de bak geoefend met de leidsels en erachter (schuin) gelopen dit ging echt boven verwachting en liep netjes mee aan de hand en wendigen gingen ook best aardig, prima op de stemhulpen.

Ga ik te snel? of heb ik wellicht bep. dingen overgeslagen,? ik ga 1 mrt met het koetsiersbewijs beginnen en dan mn pony laten beleren door de man die de curcus geeft, de shet is vroeger al voor de wagen geweest en het lijkt alsof ze het tot nu toe goed oppikt.

Wat kan ik allemaal oefenen en doen, tot het moment dat de wagen erachter komt?, want dat laat ik zeer zeker doen door iemand die er meer verstand van heb dan ik.

Ze is verkeersmak dus wellicht kan ik ook op de weg oefenen, of raden jullie me dat af?

alvast bedankt!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:18

Bandje er achter leggen en laten slepen. Op de weg lopen kan ook, doe ik ook wel eens Lachen

Je zegt dat ze al wel eens voor de wagen gelopen heeft, waarom span je haar dan niet in met een ervaren iemand?

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 20:22

Kan dat dan?????

Het is alweer 8 jr geleden dat ze bij de vorige eig enkelspan en 2 span heeft gelopen ze is dus best ervaren, maar ik niet,
kijk als ik weet waar ik mee bezig ben is het wat anderes maar ik heb totaat geen ervaring met mennen, wel help ik als groom mee bij een echtpaar op wedstr, maar zelf op de bok dat nog niet.

Zou ze dat dan accepteren het wagentje nu al erachter, mits iemand met ervaring meehelpt idd./??

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:24

Volgens mij wel hoor, zoiets verleren ze niet. Zolang je maar iemand mee neemt die al ervaren is Lachen

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 20:27

heej dat zou cool zijn, ze liep ook echt de patser uit te hangen vanmiddag alsof ze wou zeggen;' hehe kan ik eindelijk iets nuttigs doen wat ik ook leuk vind'. (ze is fokmerrie bij ons)

Alleen kauwt ze best veel op het bit (liverpoolstang), ik heb hem op zn zachts ingesteld het bit, maar ze blijft kauwen of is dit juist goed?
(ze heeft dit bit nu ong 4 keer ingehad).

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-04 20:37

Kauwen vind ik een teken van ontspannenheid, is dus alleen maar goed Lachen En ze moet er natuurlijk weer een beetje aan wennen na 8 jaar Knipoog

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-04 21:46

ja dat is ook zo Haha!

Hopelijk blijft het zo goed gaan, dan kan ze misschien wel eerder voor de wagen als ik gedacht had, Knipoog

He bedankt OK dan!

Sallykuyper

Berichten: 87
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 02:03

Als het paard niks vervelends heeft meegemaakt kan je er normaalgesproken zo mee wegrijden; een paard vergeet niet gauw wat hij of zij geleerd heeft (net als wij met zwemmen) en een shet kun je nogal makkelijk de baas lijkt me

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 11:28

Sallykuyper schreef:
een shet kun je nogal makkelijk de baas lijkt me


Verward Slaat werkelijk helemaal nergens op. Ook een shet is sterker dan de mens hoor, vergeet dat niet!

Ik zou gewoon rustig verder gaan met erachter lopen. Probeer ook te leren dat hij de zweep als sturende hulp accepteert, beloon hem ook af en toe met de zweep door ermee over zijn achterhand te wrijven.
Slepen zou ik alleen met z'n tweeen doen en met iemand die er ervaring mee heeft.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-04 16:17

cissie schreef:
Het is alweer 8 jr geleden dat ze bij de vorige eig enkelspan en 2 span heeft gelopen ze is dus best ervaren, maar ik niet,
kijk als ik weet waar ik mee bezig ben is het wat anderes maar ik heb totaat geen ervaring met mennen, wel help ik als groom mee bij een echtpaar op wedstr, maar zelf op de bok dat nog niet.

Zou ze dat dan accepteren het wagentje nu al erachter, mits iemand met ervaring meehelpt idd./??


Onze welsh had, toen we ze kochten, al in geen 8 jaar meer een karretje getrokken. Wij hebben haar een tuig en een koets gekocht en we zijn vertrokken. Eerst hebben we enkele keren zonder koets 'gemend' en na een tijdje heeft mijn vader de strengen genomen en er wat weerstand geboden. Een sleep hebben we nooit gebruikt (heeft ook zo z'n nadelen).

De eerste keer inspannen hebben we samen gedaan met de maker van het karretje (die heeft ons tuig ook passend gemaakt). En we zijn de volgende dag (2de keer voor de kar) gelijk over de steenweg, langs de oprit van de autosnelweg naar huis gereden.

Bij ons was het wel van in het begin duidelijk dat het paardje nog precies wist waar het hem om te doen was. Ze week zelfs vanzelf genoeg uit als we een geparkeerde auto passeerden. En ze stopte op een kruispunt direct als je het aangaf.

We hadden toen nog geen enkele men-ervaring. Het enige wat we wisten was dat "links trekken" naar links draaien betekende en omgekeerd voor rechts. En ja, een beetje nageven op het andere leidsel, dat had ik er dan zelf bij verzonnen.

De pony was wel al onder het zadel bereden en bezat een uitzonderlijke braafheid. Nu... (euhm vele jaren later) zou ik het niet meer opnieuw zo doen. Als je een mencursus gevolgd hebt, weet je toch net iets beter hoe de dingen in elkaar zitten. Wat ik het best van al onthouden heb uit de cursus is: veiligheid voor alles. Er kan zóveel mislopen.

Als ik jou was, zou ik eens goed nadenken. Is het paardje van zijn eigen braaf en rustig? Of is het eerder een deugniet? Hoe lang moet je nog wachten eer de mencursus begint? Kan je die tijd nog opbrengen?

Als je inspant, doe het dan in elk geval met iemand erbij die er wat verstand van heeft. Al is het maar om het tuig aan te passen en de kar goed te keuren.

Opnieuw helemaal laten opleren is volgens mij overbodig. Als het paard dit ooit geleerd heeft, pikt hij het snel terug op. De oefeningen zijn normaal gezien gemakkelijk zelf uit te voeren. Je werkt wel best met een helper; mennen doe je nooit alleen .

zo zag het er ongeveer uit:
Afbeelding

Afbeelding

tja, links op de bok zitten, waarom niet? Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-04 21:54

Erg leuke fotos Visje, ziet erg gaaf uit zo vanaf de bok, gelukkig is bij jullie de eerste keer alles goed gegaan, maar ik speel het graag op safe en waag me er nog even niet aan, wat jezelf al zei, ik zou het een 2e keer ook anders doen.

Een ongeluk zit idd in een klein hoekje en kan net zo goed met een kleine pony gebeuren, ik ben van de week meegeweest met iemand naar menles en ze gingen op hetzelfde moment ook een 3 jarige fries beleren erg intressant dus en heb er zeker veel van op gestoken.

Volgende week ga ik weer mee en kan ik zien hoe het verder gaat, de man die daar de paarden beleert wil mij misschien ook helpen met mn pony zodat ik niet alleen verder hoef aan te modderen, naja ik doe het super voorzichtig en rustig aan, ben nu 2 weken bezig met 2 lange lijnen en gaat super binnenkort ga ik dit langs een rustig weggetje proberen en daarna met die man wat gewichtjes erachter hangen of zelfs wel de wagen, maar dat laat ik aan die man over.

De pony wil graag en is superlief en verkeersmak dus dat scheelt een hele hoop.
Begin maart begin ik met de curcus en in de loop vd de curcus, hoop ik zelf met de pony in de bak wat te kunnen gaan oefenen, zodat ik van de zomer lekker buiten tochtjes kan maken *LOL* en in het najaar de andere shet enkelspan kan gaan beleren omze volgend voorjaar in de dubbelspan te zetten, ook dan ga ik weer voor mn koetsiersbewijs dubbelspan, hahjaha ik heb het allemaal uitgedacht maar in hoeverre het in de praktijk ook zo verloopt zal ik wel zien, ik heb in ieder geval geen haast dus dat scheelt, ooit als ze lekker in het 2 span heb open wil ik graag wedstr gaan mennen, maar dat is pas voor later. Haha!