[LO] Tempo met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hercules

Berichten: 223
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Apeldoorn

[LO] Tempo met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-04 15:39

Mijn engels volbloed - ex renpaard, vijf jaar, leer ik aan de longeerlijn te lopen. De ene kant gaat wat makkelijker dan de andere kant, maar hier is al voldoende over geschreven . Nu vind ik het moeilijk om hem te leren dat er nog meerdere gangen zijn dan alleen rengalop en stilstaan. Ik merk met het draven dat hij zijn best doet, maar met galop zien we een heuse rengalop, waar ik de blaren van op mijn handen krijg Haha! Gelukkig draag ik handschoenen.

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:12

Ik zou eerst en vooral maken dat de draf goed gaat, voor je gaat galloperen aan de longe. hele kleine stukjes int begin, maak dat hij ontspant en niet trekken aan touw, veel stem gebruiken! of eerst eens laten uitrennen vooraf misschien.. als hij direct begint te rennen, direct terug naar draf zetten of stap, dan weer rustig proberen... veel succes!

soofenflo
Berichten: 409
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:38

mijn paard doet dat ook, maar dan niet zo heftig... ik denk ook dat je eerst moet zorgen dat je draf goed gaat en dat hij goed op je stem reageerd.
ik zou je aanraden om een boek over longeren op te zoeken ( ik heb er een en ik heb er een hoop aan gehad) ik zou het boek van lammert haanstra aanraden. daar staat ook jou probleem in denk ik.
ik citeer: ( van een bladzijde met veel gestelde vragen:)
help! mijn paard loopt alleen maar harder en harder! wat moet ik doen.
vraag je eerst af wat de oorzaak kan zijn. het kan zo zijn dat het paard:
* jou in verlegenheid wil brengen;
* angstig si en geen vertrouwen heeft;
* slechte ervaringen heeft;
* een gebrek aan 'innerlijke losheid'heeft;
* gewoon slecht opgevoed is;
* etc.
als je erachter bent was de oorzaak is, kun je natuurlijk al een heleboel doen:
heeft het paard geen respect zet het dan gerust wat korter bij en probeer zelf het initatief te nemen. wees consequent in je benadering.
gaat het om angst en gebrek aan vertrouwen, longeer dan eerst in een afgezette baan. zorg dat je in alle rust werkt en prbeer het paard eerst 'aan' de longe te krijgen, waarbij er een constante druk in de hand is. ga eerst maar gewoon mee in het snelle tempo. prbeer het paard aan de hulpen te stellen en een compromis te sluiten. pas daarna kun je wat 'terug longeren'.

't is een lang verhaal maar ik hoop dat je er wat aan hebt. en anders zou ik het boekje zelf aanschaffen. het is niet zo duur maar zeker de moeite waard!

het heet: longeren met lammert haanstra.
je kan het bij een paarden winkel gewoon bestellen ( denk ik) en anders bij een boekhandel!

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-04 18:47

gewoon eerzt laten uitagloperen, dus nadat de draf goed gaat in galop zetten, evntueel in een ronde piste zonder longe, zodat je handen gespaard zijn, gaat hij vlug? laat hem maar, maar zodra hij terug valt in een rustig galopje belonen met de stem, en hem terug laten komen en effe gerust laten, en zo een paar keer opnieuw, na een tijd zal het beter gaan omdat hij moe komt, maar ondertussen legt hij de link: trager = beloning
eventueel met klikkersysteem werken

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:10

Door je eigen houding t.o.v. het paard kun je drijven of remmen. Je kunt er uiteraard geen doorgedraaid paard mee kalmeren! Als je meer op de hoogte van zijn achterhand staat werk je drijvend en ter hoogte van zijn voorhand remmend. Zelf laat ik wel eens de zweep voor het paard richting grond wijzen, dat werkt ook remmend.
Maar vooral veel oefenen in rustige gangen met stemcommando's en jouw bewegingen. Duidelijk belonen als hij het goed doet.
Op een heel kleine cirkel heb je veel en veel meer te zeggen en kun je ook makkelijker remmen, maar sommige paarden gaan door evenwichtsproblemen dan juist harder.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 16:27

Je kan ook de Reading, Basing en Leading techniek gebruiken voor dit probleem. Dan heb je geen blaren meer op je handen en zet je het paard echt goed aan het werk.