mijn wagen ook voor 2 span???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-01 13:00

Wat ik me nou afvroeg:
Kun je een gewone 4 wielige wagen ook 'ombouwen' tot een wagen voor een 2span?
Zodra Pinky & Mysty oud genoeg zijn en allebij beleerd willen we eigenlijk een 2 span gaan vormen. maar kan dat gewoon met mijn karretje? Door er een 2spanboom voor te zetten? Of moet je echt een speciale wagen aanschaffen?
Want ik heb gehoord dat er wel wagens zijn die het allebij kunnen. Waar moeten die dan aan voldoen?

Groetjes Kim

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 17:51

Je hoeft er geen nieuwe wagen voor aan te schaffen, hoor!!
ik rijd altijd met de shet Ior met een oud melkkarretje en als Pebbles (de andere shet) het ook helemaal goed kan, wil Frans (de boer) er een dissel op maken, zodat ze er met zijn tweeen voor kunnen. Dus je hoeft geen andere wagen.
Het is alleen wel leuk om een grotere wagen dan te hebben, want omdat ze dan met zijn tweeen zijn, kunnen ze meer trekken en dan kunnen er meer mensen mee Lachen

_________________
Ik haat jou méér!!! <font color=red> Kim

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dorée op 2001-11-16 16:51 ]</font>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-01 18:01

Met een beetje een handig iemand is je wagen snel tot tweespankar omgebouwd!
Onze kar heeft een soort bevestiging. Ehm ohje, ik ben helemaal niet technisch, dus ik hoop dat je mijn verhaal snapt. Haha!
Die bevestiging is dus met een soort pen door twee oogjes en weer beveiligd met een andere pin, zodat het niet los kan gaan tijdens het rijden.
Ik kan dat dus losmaken, het stokraam ervoor weg halen en een enkele er weer voor "klikken" zodat je met twee paarden kunt rijden.
Very handy, zo heb je twee wagens in 1! Party!!

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 15:15

Ja hoor, kan prima. Zo ken ik iemand met een wagen voor 1,2 en 4 span! Volgens mij is ie zelfs nog geschikt voor klavertje 3....

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 17:59

Mijn karretje is ook geschikt voor 1 en 2 span. Even een andere boom er op zetten en klaar. Nu de pony's nog. Haha!
XXX
Ciska

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-01 23:48

dat kan kim als je van de zomer hier bent.
moet je kijken of je kar mee kan menen dan kijken we h.k. lief aan.
en mis.... komt toch ook mee van de zomer?
nu dan maken we het op maat en help ik jullie in die 5 weken.
maar mis... moet wel minimaal 2 jaar zijn.
groetjes probeer maar eerst of het met piny lukt Gaaaap

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-01 00:05

Leuk loes! Ik probeer met me pappie en inge dr vader te regelen dat we een 2 pard trailer (1,5 is genoeg *LOL* )huren en de ene de aanhanger met mijn kar meeneemt en de ander de pony's Lachen
Mysty is dan op een maandje na 2. Denk alleen niet dat Inge haar dan al wil laten beleren.. maar een extra 2 span boom is niet verkeerd *LOL*

Want ooit...... Lovers

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-01 17:21

hmm maar pinky jouw wagen is toch een concours wagen?? die worden normaal gesproken toch niet voor 2 span gebruikt?? tenminste dat hoorde ik eens iemand zeggen.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-01 19:11

Hieronder een foto van me wagentje:

[img]../upload/213/pinky_voor_de_kar10.jpg[/img]

groetjes

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-01 21:17

lijkt me op zich moeilijk met dit wagentje. maar goed ik kan niet goed zien hoe de boom vast zit aan de wagen.

bij mijn werk kan het met de marathonwagens wel. daar kunnen we 1, 2 4 span meerijden en ook klvertje 3 (want als je viespan kan rijden met een wagen kun je ook klavertje 3 rijden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-01 15:44

Ik weet ook niet of het met jouw karretje kan omdat de boom op deze foto erg vreemd loopt (in een knik). IS de koets misschien oorspronkelijk voor een kleinere pony bedoeld maar voor een groter maatje geschikt gemaakt door de boom te verhogen?

In elk geval kun je zelf nagaan of jouw boom eraf gehaald kan worden; deze zit normaal scharnierend aan de wagen zodat hij gewoon op en neer kan bewegen als je door een kuil gaat of zo. Bij ons is die scharnier meteen het punt waar je de boom van de koets af kunt halen (en er dus een andere op kan zetten).

Wat bij jouw koets misschien een probleem is is dat jouw enkelspanboom al erg laag begint (en dan kunstmatig verhoogd is door die knik). Ik heb zelf nog nooit een tweespanboom gezien met zo'n knik wat zou betekenen dat hij als een rechte balk naar het schofftuig zal lopen waarbij de balk bij de achterhand erg laag wordt. Misschien is het dan een probleem dat een pony er nogal gemakkelijk een been over kan gooien.

Erg mooi wagentje trouwens! Ziet er ook lekker licht uit, maar staat Pinky er niet erg ver voor? Ik kan niet precies zien of er een dwarsbalk door de boom loopt bij de achterhand maar voor het oog mag hij wat mij betreft wel een halve meter naar achteren staan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-01 15:08

hoi hoi bedank voor de info!

Het is inderdaad gemaakt voor een grotere pony (er hoort een mini shetvoor, ik lach me kapot!) of die knik daarvan is weet ik niet. de bomen waren iig wel verlengt (metteen de reden dat hij zo ver voor de kar staat). We gaan er na het beleren weer een stuk afhalen waarscheinlijk, staat toch wat mooier.
Maar erg was het niet, volgens mijn instructeur.
zelfs wel beterom te beleren (geen idee waarom..)

dat het redelijk laag begint is toch niet zo erg (mochten we een 2span boom nemen) ik zie nl regelmatig bomen die veel steiler lopen? Maar kzal eens aan mn instructeur vragen Lachen

loes-freke

Berichten: 4483
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: drogteropslagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-01 17:57

het hoort zo zie maar 80% van de karren 4 wielig te verstaan hebben dat.
zels mijn kar voor de fries heeft het en die ik hier nog heb staan voor pony van 1.30 heeft het ook.
kijk maar eens goed na andere karren.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-01 18:50

[img]../upload/313/karretje18.jpg[/img]
[img]../upload/313/karretje5.jpg[/img]

Bij ons is het met een as. Hier hangen de lamoenen er niet aan. Die zien er als volgt uit: 2 bomen (in de juiste vorm gebogen) die verbonden zijn door een stang. Aan die stang hangen 2 buisjes, zoals ook aan het karretje hanen en die kan je juist naast die buisjes van het karretje zetten. Zo kunnen ze beiden verbonden worden door die as (en met de splitpennen wordt de as vast gezet dat hij er niet uit schuift). *LOL* .
Voor het 2-span is hetzelfde systeem aanwezig, alleen hangt er dan 1 boom in het midden, i.p.v. 2 aan de buitenkant *LOL* .