[LO] Longeren met dubbele lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

[LO] Longeren met dubbele lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 19:45

Ik heb al even gezocht en gezien dat er al veel topics over zijn. Maar toch kom ik er nog niet helemaal uit Knipoog

Ik ben de laatste tijd wat serieuzer bezig om ons shetlandertje aan het werk te zetten.
Met longeren liep ik tegen het probleem aan dat hij elke keer naar je toe komt, en aangezien hij weinig ontzag heeft voor de zweep kreeg ik dat niet goed opgelost.
Ik ben dus, op advies van anderen, begonnen met longeren met dubbele lijnen.

Dit gaat opzich best goed, ik kan hem nu beter aan het lopen houden.

Ik heb in oudere topics al gelezen dat er verschillende manieren zijn om met 2 lijnen te longeren. Ook heb ik een keer een clinic van IJsbrand Chardon gezien, waarin hij ook heeft gelongeerd met dubbele lijnen. IJsbrand maakte de lijnen vast aan het bit, haalde ze door een ring van de longeersingel en liet de buitenste lijn over de rug heen naar zijn hand lopen.
Maar ik heb ook een keer iemand aan het werk gezien, die de buitenste lijn achter het paard langs liet lopen.

Nu mijn vragen Knipoog
Wat is het verschil tussen deze 2 manieren van longeren? Helpt de lijn die achter het paard langs loopt om de achterhand er bij te houden? En als je het op die manier doet, moet de lijn dan onder of over de staart heen lopen?

En dan nog iets. Ik longeer onze shetlander gewoon met het schoftje van zijn tuig, aangezien ik geen longeersingeltje voor hem heb.
Maar hierop zitten dus vanboven de 2 ringetjes waar ik de longeerlijn door kan halen. Wat verder naar onder zitten 2 lussen waar ik de lijnen ook door kan halen?
Hoe werk ik nou vriendelijker in? Maakt het veel uit waar ik de lijnen doorhaal?
Ik heb het allebei al eens geprobeerd, en het gaat allebei best goed. Wel wordt hij natuurlijker wat dieper en ronder gevraagd als de lijnen lager bevestigd zijn. Dit is denk ik niet echt nodig, aangezien hij toch al snel wat afbuigt als hij aan het werk is, en ik verwacht nog niet te veel van hem. We zijn nog niet zo lang serieuzer bezig tenslotte.

Ik zet hier onder nog even 2 fotootjes zodat jullie de hoogte van de ringetjes/lussen kunnen vergelijken.
Ik denk trouwens wel dat ik, wanneer ik de lijnen laag vastmaak, de buitenste lijn beter langs de achterhand kan halen. Of zie ik dat verkeerd?

Afbeelding
Door de ringetjes

Afbeelding
En lager door de lussen gehaald.

Ik heb in andere topics al gezien dat er ontzettend veel manieren en meningen zijn. Hoop dat dit topic niet op een discussie uitloopt, iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen manier van werken.

Ik hoop dat er iemand is die mij antwoord kan geven op de verschillende vragen.

Oja, en nog 1 dingetje. Ik longeer nu dus gewoon met 2 losse longeerlijnen. Nu las ik dat er ook speciale lijnen zijn. Klopt dat? Zoja, hoe zitten die in elkaar?

Als er iemand foto's heeft van zijn manier van longeren vind ik het ook wel interessant om die even te bekijken...
Hoop dat ik geen domme vragen heb gesteld Bloos!

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:08

ik doe het altijd anders.
Lijn 1(binnenste lijn) maak ik vast aan het ringetje van de longeersingel, en laat ik door het bit naar mn hand lopen. Zo kun je stelling vragen.
Lijn 2 maak ik vast aan de andere kant van het bit, doe hem door het ringetje van de longeersingel, en laat hem achter het paard langs naar mn hand lopen, zo kun je de achterhand er onder houden.

Ik weet niet of er speciale lijnen voor zijn, ik doe het ook met 2 losse lijnen.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:13

Ik heb hem, als ik Dennis longeer, altijd door de lage ringetjes(of ik nu een schoftje of een longeer singel gebruik). En altijd achter zijn benen langs. Ik heb het ook wel over zijn rug gedaan, maar dat werkt niet zo fijn als achter zijn achterbenen langs.
Als hij een keer erg vervelend is wil ik nog wel eens hem door de hoge halen, door het bit heen en tussen z'n voorbenen vast maken. Dan kan je, mocht dat nodig zijn, net ff meer respect afdwingen.

Ik heb ook altijd met 2 lijnen gewerkt. Sinds kort heb ik een 'Lammert Haanstra'longeerlijn. Dat is 1 hele lange lijn met aan de 2 uiteinde's een koortje ipv een dikke lijn. Dat is handig als je hem vast maak door smallere ringetjes omdat hij er dan makkelijker door heen kan glijden.

Dit is een foto van ongeveer een jaar geleden. Dennis was toen dik en ongetraind.
Afbeelding

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-04 21:33

Verootjoo,
Maakt het dan veel uit of je de lijn aan het bit vastmaakt en dan via een ringetje naar je hand laat lopen, of dat je het op jou manier doet, wat betreft stelling vragen?

Dennis,
Ik zie op de foto dat jij de longeerlijnen door de lage ringen haalt. Is dit omdat je hem zo wat ronder aan het lopen krijgt, of doe je dit omdat je de buitenste lijn ook achter zijn achterbenen langs wil laten lopen?
De manier waarop je wel eens longeert als hij vervelend is lijkt me erg streng inwerken. Dan krijg je, als ik het goed begrijp, een beetje hetzelfde effect als met een slofteugel? Op die manier ga ik sowieso (zeker nu nog niet) niet werken, is in ons geval niet nodig denk ik Lachen
Heb je misschien een foto van de 'Lammert Haanstra'longeerlijn?

Ik ben lastig, wil alles weten Schijnheilig

Iig hartstikke bedankt voor jullie reacties!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 21:51

daantjuh schreef:
Dennis,
Ik zie op de foto dat jij de longeerlijnen door de lage ringen haalt. Is dit omdat je hem zo wat ronder aan het lopen krijgt, of doe je dit omdat je de buitenste lijn ook achter zijn achterbenen langs wil laten lopen?
De manier waarop je wel eens longeert als hij vervelend is lijkt me erg streng inwerken. Dan krijg je, als ik het goed begrijp, een beetje hetzelfde effect als met een slofteugel? Op die manier ga ik sowieso (zeker nu nog niet) niet werken, is in ons geval niet nodig denk ik Lachen
Heb je misschien een foto van de 'Lammert Haanstra'longeerlijn?


Ik heb nog geen foto, heb er pas 1x mee gelongeerd.

En idd, dan zit hij als een slof vast en werkt dan streng in. Dat gebruik ik dus ook bijna nooit.
Zo door dat lage ringetje kan ik hem hem en wat ronder krijgen en kan ik hem achter z'n benen langs doen. Dit vind ik zelf veruit de fijnste manier van werken.

ninaricci85
Berichten: 12266
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 22:21

ik werk ook met de dubbele lijn van haanstra. ik laat er altijd 1 via het bit door de ring van zijn schofje naar mijn hand lopen, en de ander via het bit naar de ring op het schofje via zijn achterhand naar mijn hand. Dan kun je zijn achterhand er meer onder krijgen en loopt hij dus beter door zijn rug. Ik gebruik ook die andere methode nog wel eens, die je dus over zijn rug naar je hand laat lopen, maar dan merk ik dat hij minder goed zijn rug en achterhand gebruikt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:27

Ik longeer zoals op deze foto, en het werkt super!!

Afbeelding

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 02:19

Komt er dan niemand in de knoop met die veel te lange longeerlijnen vroeg de menner (bij droogmennen) Verward

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 11:08

sonjabelgium schreef:
Komt er dan niemand in de knoop met die veel te lange longeerlijnen vroeg de menner (bij droogmennen) Verward


Jawel hoor Haha! Ik moet de boel ook af en toe even helemaal opnieuw vastpakken Knipoog

Ik zie al dat iedereen zijn eigen manier heeft.
De manier van Sjonniej begin ik nog niet aan, werkt volgens mij ook best streng in. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn, maar omdat ik er nog niet zo lang mee bezig ben vind ik dat nog niet nodig Lachen

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

MrMagic

Berichten: 705
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:16

Wij hebben toevallig vanmorgen de dubbele longeerlijn van Lammert besteld. Ben erg benieuwd hoie het gaat met de paarden maar we zien het wel. Vinden het in ieder geval een erg goede manier van longeren.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:28

Daantje:
Je kan zelf bepalen hoe streng je het wilt doen. Mijn pony loopt hier toevallig te diep, maar je kan ook de lijnen langer maken waardoor hij niet zo diep hoeft te lopen!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 11:31

Sjonniej schreef:
Daantje:
Je kan zelf bepalen hoe streng je het wilt doen. Mijn pony loopt hier toevallig te diep, maar je kan ook de lijnen langer maken waardoor hij niet zo diep hoeft te lopen!


Ja dat begrijp ik, maar ik denk dat je op deze manier, wanneer je wat druk neemt toch strenger inwerkt dan wanneer je de lijnen meteen vanaf het bit via een ringetje naar je hand laat lopen.
Correct me if I'm wrong Bloos!

Ik heb overigens echt niks tegen de manier waarop jij longeert hoor! Bedoelde het niet aanvallend oid Lachen

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:33

Ik heb ook nog een fto waar het goed op ter zien is.. miss chien is dat makkelijk?
Anders kun je pb-en.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:33

Nee, zo ving ik het ook niet op hoor!

Maar als je vanaf het ringetje doet dan werker ze denk scherper in want als jij dan maar een klein beetje met je hand beweegt voelt je pony dat en als je het zoals mij doet dan worden zulke 'ophoudinkjes' opgevangen en voelt je paard alleen de ophoudingen die hij moet weten!

daantjuh

Berichten: 1195
Geregistreerd: 31-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 11:41

Sjonniej schreef:
Nee, zo ving ik het ook niet op hoor!

Maar als je vanaf het ringetje doet dan werker ze denk scherper in want als jij dan maar een klein beetje met je hand beweegt voelt je pony dat en als je het zoals mij doet dan worden zulke 'ophoudinkjes' opgevangen en voelt je paard alleen de ophoudingen die hij moet weten!


Op jou manier zouden de ophoudinkjes dus wat 'gedoseerder' (om het zo maar even te zeggen) gegeven worden? Kan ik me inderdaad ook wel weer iets bij voorstellen...

Is er misschien nog iemand die zijn mening hier over wil geven?

Niet dat ik jou niet geloof hoor Sjonniej Knipoog
Maar nu ik me er toch in aan het verdiepen ben wil ik ook wel graag de meningen van anderen weten Lachen

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:50

Zo als slof vast gemaakt is imo scherper/strenger. Maar hoeft niet verkeerd te zijn, je kan ook heel makkelijk toegeven en weer oppakken.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:58

daantjuh schreef:
Verootjoo,
Maakt het dan veel uit of je de lijn aan het bit vastmaakt en dan via een ringetje naar je hand laat lopen, of dat je het op jou manier doet, wat betreft stelling vragen?


Ik vind het op mijn manier fijner, want dan heb je meer contact met de mond, maar op de manier van dennis kan het ook goed, ik vind het alleen zelf niet zo fijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:08

Zoals Sjonniej longeert doe ik het dus ook, dat is me destijds uitgelegd door onze meninstructeur. Alleen ik wissel af door of de longeerlijn achterlangs te laten lopen bij zijn broek, of over zijn rug afhankelijk wat ik wil trainen. Omdat Connor nogal moeite heeft met zijn lijf buigen in de stelling en dan zijn kont naaar buiten wil gooien doe ik het wel meestal met de lijn achter zijn kont om.